سهم همسر مدیران در موفقیت شوهرانشان چقدر است؟

مبلغ/ یک کارشناس مذهبی معتقد است همانگونه که مدیران و مسئولان نقش مهمی در جامعه دارند، همسران آنان نیز رسالت ویژه‌ای دارند تا مدیران به عنوان الگویی موفق یا ناموفق دیده شوند.

به گزارش «مبلغ»، حجت الاسلام محمدرضا فوادیان با اشاره به ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: حضرت زهرا (س) به گونه ای زندگی کردند که الگوی همگان است و امام زمان (عج) فرمود حضرت فاطمه (س) الگوی ماست. بنابراین وقتی حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان (عج) است، به طریق اولی آن حضرت الگوی همه منتظران است و می تواند الگوی همه مردان و زنان باشد.

وی افزود: فاطمه زهرا (س) همسری به نام علی (ع) دارد؛ همسری که اولین مرد مسلمان است نه یک شهروند معمولی مدینه. چنین شخصیتی در کنار پیامبر جایگاه رفیعی دارد و به عنوان سرباز و مرد جنگی در بیشتر جنگ ها در رکاب پیامبر حضور داشته است. مرد خانه زهرا (س) مدتی در جبهه به سر می برد و زمانی که به خانه بازمی گردد، زخم هایی برداشته است و تن مجروح خود را خانه آورده است. در چنین شرایطی حضرت زهرا (س) خانه را مدیریت می کند. بنابر این توجه به سیره فاطمه زهرا می تواند الگویی برای همسران مسئولان و مدیران باشد.

معاون پژوهشی گروه علمی موسسه حنیف افزود: حضرت زهرا (س) همدلی و همراهی با علی داشت. به طور قطع، زمان، یکی از مسائل مهم برای مردان مسئول است. یعنی بیشتر وقتشان معمولا در محیط کار صرف می شود. لذا بخشی که باید مرد در خانه فعالیت کند، کمرنگ می شود و در اینجاست که همسران علاوه بر وظایفی که دارند، باید بار هدایتی و تربیتی خانه را به دوش بکشند.

وی اضافه کرد: زمانی که حضرت زهرا (س) ازدواج کرد، پیامبر خدا (ص) به علی (ع) گفت زهرا را چطور یافتی و علی (ع) گفت که زهرا بهترین کمک کننده برای عبادت خداست. یعنی زن می تواند با درخواست نکردن های بی مورد، برای شوهرش وقت و فرصت ایجاد کند. همانگونه که معروف است همیشه یک زن فداکار، پشت هر مرد موفقی است. اگر همسر یک مسئول با شوهر خود همراهی نکند به طور قطع آن مرد مسئول نمی تواند بیرون از خانه موفقیت داشته باشد.

حضرت زهرا (س) پای ثابت فضایل علی (ع)

وی با بیان یک روایت تاریخی گفت: روزی حضرت علی (ع) به قصد تهیه غذا از منزل بیرون رفت که در راه عمار را دید و از او سوال کرد که چه می کند و عمار گفت فرزندانش از گرسنگی گریه می کنند. حضرت پولی را که داشتند به عمار دادند و دست خالی به خانه برگشتند. وقتی حضرت زهرا با شوهرش مواجه شد که هیچ غذایی به خانه نیاورده، به او لبخند زد در حالی که اگر امروز مردی چنین کاری را انجام دهد، ممکن است همسرش ایراد بگیرد که چرا غذا را بخشیدی و خودمان مستحق تر بودیم. حضرت زهرا (س) پای ثابت تمام فضایلی است که برای علی (ع) قائل هستیم. چون حضرت علی (ع) می بخشد و ایثار می کند و اگر زن، همراه همسرش نباشد، مرد هیچگاه نمی تواند چنین کارهایی را انجام دهد. لذا همراه و همگام شدن و همفکربودن می تواند مرد مسئول را موفق کند.

فوادیان، همراهی همسران مسئولان در طی مسیر درست را یکی از مهمترین وظایف زنان مدیران دانست و گفت: ساده زیستی در مرام حضرت زهرا (س) بود. یعنی از علی (ع) توقعاتی نداشت که از آن حضرت خواسته باشد و با برآوردن آن توقع، از مسئولیت اجتماعی امیرمومنان (ع) کاسته شود. یک همسر مسئول نیز باید اینگونه باشد. به عنوان نمونه سردار شهید قاسم سلیمانی مرد میدان بود. ولی چنین سرداری یک خانم فداکار در خانه داشت و مدیری در میدان اجتماع موفق است که در خانه مشکلی نداشته باشد.

وی افزود: هر خانمی که فضای خانه را مدیریت کند، می تواند موفقیت های همسرش را در بیرون از خانه تضمین کند. اگر در این خانه تجملات و مصرف گرایی بیش از حد باشد و زن درخواست های فراوان از مرد خود داشته باشد، پای مرد می لنگد و نمی تواند گام های موثری در جامعه برای وظایف محوله بردارد. ساده زیستی و توقع بیش از حد نداشتن از همسر، موضوعی است که در زندگی زهرا (س) دیده می شود.

این پژوهشگر مذهبی با بیان تاریخچه تسبیحات حضرت زهرا (س) گفت: دختر اولین شخص جامعه مدنی صدر اسلام یعنی دختر پیامبر (ص) در خانه مشکلاتی دارد و به دلیل بچه داری و کارهای خانه خدمت پدر خود می رسد و رسول خدا (ص) به جای این که به دخترش پول بدهد، به او تسبیحات را آموزش می دهد. یعنی پیامبر می خواهد بفرماید می توان مشکلات زندگی را با توجه به خدا و معنویت حل کرد. یک خانم مسئول می تواند برای موفقیت همسرش، توجه به چنین کارهایی را مبنا قرار دهد و معنویت را در خانه رشد دهد.

وی افزود: فاطمه زهرا (س) با آن سن کم و وظایف خانه داری در حالیکه همسرش یا در میدان جنگ یا به صورت مجروح داخل خانه بود، کار می کرد؛ به گونه ای که با دست گندم را آسیاب می کرد و دستش تاول می زد یا از چاه آب می کشید به گونه ای که بند مشک بر شانه آن حضرت، جا انداخته بود. با این حال زهرا به هنگام انجام دادن کارهای خانه قرآن می خواند و از  شب تا صبح عبادت می کند و زمانی که امام حسن (ع) سوال کرد که چرا برای خودمان دعا نمی کنی، می فرماید الجار ثم الدار. یعنی نوع دوستی و کمک به دیگران را به فرزندان خود آموزش می دهد و همه این موارد نکات تربیتی برای همسران است.

فوادیان با تاکید بر توجه به مسائل تربیتی و معنوی در خانه گفت: دختر رسول خدا (ص) در شب های احیا، فرزندان خود را برای درک شب قدر بیدار نگه می داشت و حتی به صورت آن ها آب می پاشید. فاطمه زهرا (س) به ما یاد می دهد اگر در شب قدر فرصتی برای راز و نیاز است، باید نسبت به تربیت فرزندان عنایت ویژه ای داشته باشد.

جهاد زنان در شوهرداری

وی با استناد به روایتی گفت: خوب شوهرداری، جهاد زن است. حضرت زهرا در خانه برای تربیت جسمی فرزندان کار می کرد. زنان در خانه از شستن لباس و درست کردن غذا تا مهیا کردن زندگی در واقع برای مسائل ظاهری زندگی تلاش می کنند که این بخش سخت افزاری خانه است. بخش نرم افزاری مربوط به آموختن ادب، دین، معنویت و اخلاق به فرزندان است که در خانه علی (ع)، زهرا عهده دار آن بود. لذا همسر یک مسئول نباید فقط به ابعاد سخت افزاری زندگی توجه داشته باشد و چون حضور مرد در خانواده کمتر است، می تواند از طریق معنویت بعد نرم افزاری را عهده دار شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه ۲۸ سوره احزاب درباره نقش همسران پیامبر (ص) گفت: داستانی در قرآن درباره پیامبر آمده که وقتی گنج آل ابی حقیق (شاخه ای از قبیله یهودیان بنی نضیر) به دست پیامبر رسید، هر یک از همسران آن حضرت درخواست هایی داشتند؛ به گونه ای که پیامبر به داخل مسجد رفت و آیه نازل شد که به همسرانت بگو اگر دنیا را می خواهند، به نزد تو بیایند و مهریه خود را دریافت کنند. بنابر این یک زن می تواند نقش پیامبر را در جامعه خنثی کند.

وی اضافه کرد: یک بانو در خانه می تواند نقش مهمی برای همسر خود داشته باشد، از این جهت که این مسئول در جامعه بتواند به موفقیت دست یابد یا دچار ناکامی شود. یکی از راه های آن این است که مردم نگاه عمیق و دقیقی به زندگی مسئولان دارند. در دوران حکومت امیرمومنان وقتی به آن حضرت می گویند چرا زندگی خوبی نداری، می فرماید من در جامعه ای زندگی می کنم که در نگاه مردم قرار دارم و باید فقرای جامعه را مدنظر داشته باشم. اگر یک فقیر در جامعه علوی زندگی می کند و فقیر است، به خود می گوید رئیس جامعه هم لباس ساده دارد.

فوادیان تاکید کرد: مسئولان به جهت مسئولیتی که پذیرفته اند، در جامعه نقشی مهم ایجاد می کنند. وقتی مردم به خانه مسئولی نگاه می کنند که در بهترین جای شهر قرار دارد و از نظر هزینه های زندگی هیچ مشکلی ندارد و بهترین امکانات را برای خود فراهم کرده است، مردم نیز می خواهند این سبک زندگی را الگوی خود قرار دهند و این سخن معروف است که الناس علی دین ملوکهم.

وی افزود: رهبر انقلاب در کتاب انسان ۲۵۰ ساله می فرماید وقتی حاکمیت ها زمین خوار شدند، مردم هم به سمت خرید و فروش زمین می روند. اگر مدیران زاهد شدند، مردم هم به آن سمت و سو می روند. امروز در ادبیات رهبر انقلاب واژه هایی همچون زندگی جهادی و کارهای جهادی دیده می شود. وقتی مردم می بینند زندگی رهبرشان زاهدانه و کارش نیز جهادی است، می پذیرند ولی اگر مسئولی داشته باشیم که گفتارش با عملش همگام نبود و بهترین زندگی را داشت، در واقع مردم را تربیت می کند.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: اگر رئیس جمهور یا مدیر کل یا وزیر دچار زندگی اشرافی شده به دلیل خصوصیات اخلاقی همسرش است. خانمی که از همسرش تقاضای زندگی مرفه دارد و مرد خانه که مسئولیت نیز دارد، از امکانات خود یک زندگی پادشاهانه درست می کند، به رسالت خود عمل نکرده و این رفتار سبب می شود تا آن رسالتی که به عنوان مسئول برای هدایت جامعه به عهده دارد، در نگاه مردم به عنوان مدیر موفق دیده نشود. زنان مسئولان نقش مستقیمی در موفقیت همسر و تربیت جامعه دارند. یعنی چون همسر مسئول شدند باید بدانند چه رسالت ویژه ای دارند چون زندگی آنان در نگاه دیگران اهمیت ویژه ای دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.