مهارت های ارتباطی خود را چطور تقویت کنیم؟

مبلغ/ بسیاری از موارد با همه موفقیت هایی که در زندگی دارند، در روابطشان اعم از روابط عاطفی تا ارتباطات شغلی موفق نیستند. این نکته را باید بدانیم که ارتباط برقرار کردن با دیگران خود یک مهارت خاص می طلبد که نیاز به آموزش دارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، مهارت های ارتباطی یکی از انواع مهارت های ده گانه در سبک زندگی محسوب می شود که مورد تأکید روان شناسان است. خیلی از افراد علی رغم موفقیت های بزرگی که در زمینه های شغلی یا هر زمینه دیگری دارند اما موفق به برقراری یک رابطه عاطفی درست نمی شوند و علتش را هم که جویا شویم، ریشه به نوع ارتباطشان می رسد.

حتی مهارت های ارتباطی به جز روابط عاطفی و برقراری رابطه صحیح با جنس مخالف برای ازدواج، به مهارت های شغلی  نیز باز می گردد. یک رییس با کارمندانش، چند کارمند با یکدیگر و حتی با دیگر مشاغل و در دیگر بخش های جامعه نیاز به مهارت برای ارتباط برقرار کردن دارد.

آموزش صحیح ارتباط برقرار کردن از نوع کلامی باعث می شود که روابط به یک بازی برد ـ برد تبدیل شود. در این گزارش تلاش داریم با چند مثال به بخشی از مهارت های ارتباطی بپردازیم که به ظاهر ساده اما در زندگی افراد بسیار موثر هستند:

۱ ابراز احساساتتان را تصحیح کنید

برای ابراز احساسات بهتر است از جملاتی که با «من» شروع می شود، استفاده کنید

برای مثال: من غمگین هستم یا من احساس خشم می کنم تا طرف مقابل از حس و حال ما با خبر شود.

۲ درخواست خود را مدیریت کنید

برای درخواست از دیگری برای تغییر رفتارش بهتر است در یک جمله سه بخشی صورت گیرد. بخش اول آن می تواند احساس فرد، بخش دوم توصیف رفتار طرف مقابل و بخش سوم بیان انتظار باشد البته می توان بخش اول و دوم را جابه جا کرد.

برای مثال موقع صحبت کردن حر من را قطع می کنی و این مرا ناراحت می کند.

انتظار دارم بذاری صحبت من تموم بشه.

۳ تبدیل «باید» و «نبایدها» به جملات سوالی

باید و نبایدها را به جملات سوالی مثل «بهتر نیست»، تبدیل کنید.

برای مثال به جای «تو نباید دیر می رسیدی!» می توانیم بگوییم «بهتر نیست قبل از تاخر، منو هم در جریان بذاری؟»

۴ به زبان بدنتان توجه کنید

زبان بدن شما، مهارت شما است اگر می خواهید نشان دهید که به حرف های طرف مقابلتان گوش می دهید، نباید خمیازه بکشید یا اینکه سرتان در گوشی باشد. ارتباط چشمی برقرار کردن با دیگران، طرز نشستن و حتی واکنش به حرف های او نوعی مهارت ارتباطی است که شما را مشتاق یا بی میل نشان می دهد، حتی اگر یک کلام هم صحبت نکرده باشید.

۵ قصه گویی را یاد بگیرید

اگر برای کنفرانس ها و ارائه های شغلی دچار مشکل هستید، قصه گفتن را تمرین کنید این باعث می شود که در مصاحبه شغلی یا کنفرانس موفق تر باشید.

۶ سوال بپرسید

زمانی که در حال صحبت با کسی هستید برای اینکه خود را متوجه نشان دهید و بگویید که برایتان حرف هایش مهم است و حواستان پرت نیست از او سوال بپرسید، واکنش نشان دهید و برخی کلمات او را تکرار کنید تا نشان دهید که بحث برایتان جذاب است مثلا بگویید: درست متوجه شدم، آخر هفته می خواهی به مسافرت بری، درسته؟ خیلی کار خوبی می کنی، خستگی این همه کار رو از بین می بری».

یا مثلا از او بپرسید: برنامه ات امسال برای تابستون چیه یا دیگه چه کتاب هایی خوندی.

۷ مزاحم ها را کنار بگذارید

گوشی مبایل یکی از این مزاحم های همیشگی است، چه در یک قرار کاری و چه قرار برای آشنایی با جنس مخالف، کاملا بی ادبی است که گوشی دستتان باشد مگر اینکه بخواهید از دست او خلاص شوید تا خسته شود و برود!

۸ مختصر و مفید باشید

برخی افراد برای توضیح دادن یک موضوع کوچک از «ب» بسم الله شروع می کنند و یاد خاطرات کودکی شان می افتند و بدون اینکه به طرف مقابل نگاه کنند که چه حسی دارد و اصلا دوست دارد این خاطرات را بشنود یا برایش مهم است یا خیر، یا اینکه اصلا جایگاه گفتن آن حرف ها هست یا خیر.

بهتر است کلامتان مختصر و مفید باشد و قطعا تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت تا اینکه بخواهید مدام حرف را پیچ و تاب بدهید و در نهایت هم مشخص نشود که منظورتان چیست.

۹ همدلی داشته باشید

یک زمان شما به مجلس ختم پدر دوستتان را رفته اید اما نمی توانید با دوستی که مدام در حال گریه و ناراحتی است ارتباط برقرار کنید، چرا که با او همدلی نمی کنید. وقتی که همسرتان خسته از سرکار برگشته، وقتی از موضوعی غمگین است و گریه می کند، یا زمانی که دوستی، عزیزی را از دست داده، نیاز به همدلی شما دارد . اینکه کنارش باشید، دستی روی شانه اش بگذارید و بگویید با او در این ناراحتی شریک هستید.

۱۰ گوش کردن را تقویت کنید

خیلی از افراد به ظاهر نشان می دهند که به حرفتان گوش می دهند اما در واقع حواسشان جای دیگری است. این افراد به شدت تاثیر منفی بر مخاطبشان می گذارند حتی همسر یا فرزندنشان را هم روی اینها حساب نمی کنند چرا که می گویند پدرمان به حرف ما گوش نمی دهد، فقط حرف خودش را می زند. کسی که گوش نمی دهد، فقط حرف می زند! بهتر است خوب گوش کردن را یاد بگیرید، درست و صحیح به حرف های طرف مقابلتان گوش دهید، نسبت به او واکنش مثبت یا منفی نشان دهید، حرف هایش را تایید یا تکذیب کنید، از او گاهی سوال بپرسید و با او در زمینه برخی مسائل همدلی کنید.

مهارت خوب گوش کردن برای یک مدیر در محل کارش و نحوه ارتباطش با کارمندان نیز بسیار موثر است و به خوبی تعیین می کند که می تواند در آینده با این کارمندان کارش را ادامه دهد یا خیر.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.