چرا کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» ارزش علمی ندارد؟

به گزارش «مبلغ»، اثر ذبیح الله منصوری درباره امام صادق(ع) با عنوان «مغز متفکر جهان تشیع» همواره مورد چند و چون نخبگان و محققان معارف اسلامی بوده است. استاد «بهاءالدین خرمشاهی»، ممحقق و قرآن پژوه، نقدی های متعددی نسبت به کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» دارد و معتقد است که این کتاب، کمتر علمی و تاریخی است و به نظر وی، این کتاب ارزش تحقیقی ندارد.

خرمشاهی، پیشتر در گفت وگو با خیرآنلاین، در این باره گفته است: « شادروان ذبیح الله منصوری، پدیده ای در عالم نشر و فرهنگ ۵۰ سال اخیر ایران بوده است. کتاب هایی که ایشان تألیف یا ترجمه آزاد کرده از سینوهه گرفته تا ملاصدرا و همین کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» که در مورد امام صادق(ع) است، غالباً متون اصلی این کتب، بسیار کوتاه تر و متفاوت تر از آن چیزی است که آقای منصوری نوشته است. البته نباید خوشخوانی و مردم پسندی آثار او را انکار کرد. تیراژ کتاب های او و اقبالی که عامه به او دارند، این موضوع را نشان می دهد.

این عضو دائره المعارف تشیع تاکید دارد: « آنچه ذبیح الله منصوری، راجع به امام صادق(ع) مطرح کرده است، یک مشت مشهورات و شنیده ها بوده و کمتر علمی و تاریخی است. ایشان یک تاریخ نگار بوده که حدود ۵۰ سال قلم می زد و نبض مخاطب دستش آمده بود. به نظر من، این کتاب ارزش تحقیقی ندارد.
در واقع هیچ کدام از کتاب های مرحوم منصوری، ارزش استناد و تحقیق ندارد چرا که ایشان در ترجمه کتب، حدود ۷۰ درصد به متن اصلی کتاب اضافه می کرد. پس این کتاب را اگر کسی به عنوان مقدماتی ترین کتاب بخواهد بخواند، اشکالی ندارد اما پس از آن باید به منابع جدی رو بیاورد و از کتاب شناسی ها و امکانات اینترنتی و دیجیتالی و سایت کتابخانه ملی استفاده کند.» //

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.