«مادر آگاه» چطور با فرزندش صحبت می‌کند؟/کلیدهای جلوگیری از تحقیر و سرزنش بچه‌ها

مبلغ/ همه ما در زندگی اشتباهاتی داشته ایم، یک زمانی هایی در کودکی با ما همدلی نشد، الان هم ما به جای همدلی با فرزندمان، او را تحقیر کرده و یا به او سرکوب می زنیم. مهم این است که ازاین پس آگاهی کسب کرده و بخواهیم نوع رفتارمان را درستش کنیم.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، در فرزندپروری همه والدین زمان هایی پیش آمده، به نوعی با بچه ها رفتار کرده اند که بعد باعث پشیمانی شان شده یا اینکه سالها بعد فهمیدند که نوع تربیت و صحبتشان با بچه اشتباه بوده است. همه والدین کم و بیش این اشتباهات را داشته اند منتها برخی با آگاهی بیشتری و برخی بدون آگاهی دچار اشتباه شده اند.

در این گزارش تلاش داریم سه راهکار که می تواند رابطه شما با فرزندتان را تصحیح کند و به رابطه شما کیفیت بدهد، آموزش دهیم تا از این پس هر زمان فرزند شما اشتباهی مرتکب شد، سعی کنید با او ارتباط صحیح برقرار کنید.

یادتان نرود که اجازه دهید فرزندتان به شما اعتماد کند تا در آینده اگر مسئله ای یا مشکلی برایش پیش آمد، بتواند به راحتی آن مشکل را با شما در میان بگذارد. این گزارش برای این نوشته شده تا بابا و مامان ها از این موضوعات آگاه شوند.

تصحیح جملاتی که باعث خجالت بچه ها می شود

تصور کنید فرزند شما اشتباهی مرتکب شده و شما هم مدام شروع به خجالت زده کردن او در جمع یا حتی در منزل خودتان می کنید. این یک روش تربیتی اشتباه است.

به جای اینکه خجالت زده اش بکنید و به او بگویید که : به نظر من با این دست خط کندی که داری، باید به دوران مهد کودک برگردی!

اینطور ارتباط برقرار کنید که: وقتی من هم سن تو بودم، دوست داشتم سریعتر بنویسم، یادم می آید از اینکه باید اینقدر کلمه می نوشتم، ناامید بودم، تو هم چنین حسی داری؟

خود من اون زمان اینقدر یک جمله را می نوشتم که سرعت نوشتنم زیاد بشه، این کار کمک زیادی بهم کرد. میخوای امتحانش کنی؟

تصحیح جملاتی که سرکوفت محسوب می شود

برخی والدین سریع به دلیل شیطنت یا هر اشتباه دیگری به بچه هایشان سرکوفت می زنند، مثلا می گویند: خیلی بچه بدی هستی، از اینکه پسری مثل تو دارم، شرمنده ام.

بهتر است به جای این نوع صحبت کردن، اینطور بگویید: من می دونم که تو پسر خوب و مهربونی هستی و می دونی که زدن خواهرت کار اشتباهیه؟

چی باعث شد که فکر کنی کار خوبی کردی؟ فهمیدم. شاید چون می خواستی باهاش بازی کنی و اون قبول نکرد! ببین پسرم ما نمی تونیم کسی رو مجبور کنیم که باهامون بازی کنه، متوجه شدی؟

تصحیح رفتارهایی که به دعوا می رسد

گاهی والدین به دلیل فشار عصبی زیاد کار را به دعوا می کشانند یا بچه ها لجبازی می کنند و دعوا درست می شود. در این طور مواقع صحبت های اشتباه این است که به بچه بگویید: «از رفتارات خسته شدم دیگه!

نمی تونم همش مشغول حل کردن مشکلات تو باشم!»

بهتر است شفاف صحبت کنید و به فرزندتان بگویید: «میشه دقیقا بهم بگی چه اتفاقی افتاده؟ چه چیزی ناراحتت کرده؟ فکر میکنی اگر چه کاری انجام می دادی، بهتر بود؟»

در نهایت اینکه بدانید همیشه به جای دعوا و تحقیر کردن، ارتباط درست را انتخاب کنید. درباره احساسات فرزندتان با او صحبت کنید. با او همذات پنداری کنید، بگذارید فکر نکند خودش تنها کسی هست که این مشکل را دارد.

حال که این مطالب را خواندید، فکر کنید ببینید آخرین باری که به جای دعوا و تحقیر، ارتباط صحیح را انتخاب کردید، چه زمانی بوده؟ اگر به تازگی بوده که آفرین بر شما اما اگر یادتان نمی آید، بهتر است در نوع رفتارتان با بچه ها تجدید نظر کنید و این موارد و کلیدها را در نظر داشته باشید.

در عصر حاضر و شرایط کرونای موجود مطالعه و آموزش والدین بهترین راه تربیت نسل سالم است. پدر و مادر می بایست پیش از فرزندآوری مراحل تربیتی را فرا بگیرند چرا که دیگر نظام خانواده چون دوران سنتی گذشته نیست و همه چیز تغییر کرده است بنابراین مهارت های زندگی جدید می بایست آموخته شود و اگر هم خیلی والدین در این زمینه پیش از بچه دار شدن آگاه نبودند، می توانند پس از آن آگاهی خو د را از طریق کارگاه های فرزندپروری، مشاوره های خانواده و کتاب خواندن بالا ببرند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.