روش امام موسی صدر در برخورد با زنان بی‌حجاب لبنان

مبلغ/ امام موسی صدر برای ترویج حجاب در میان زنان بی حجاب لبنان از روشی غیره مستقیم و از راه جذب آنها به جمعیت خیریه احسان و نیکوکاری استفاده کرد.

به گزارش «مبلغ»، امام موسی صدر برای ترویج حجاب و عفاف و مقابله با برهنگی روش خاصی داشت. روش تشویق دختران به حجاب که منجر به گرایش بسیاری از دختران لبنان به حجاب شد نیز منحصر به فرد بود.

شبکه اجتهاد نوشت: بخشی از سخنان امام موسی صدر دربارهٔ زنان لبنان و نحوهٔ برخورد با آنها وقتی حجاب و مسائل دینی را قبول ندارند، مرور می‌کنیم. سخنان امام از سخنرانی «ذوق و ابتکار در دعوت» که در سال ۱۳۴۰ در ایران ایراد شده، انتخاب شده است. متن کامل این سخنرانی در کتاب «نای و نی» منتشر شده است.

قصهٔ زن در لبنان

برخلاف تصور معروف، که زن را در ایران افراطی‌تر از زن در همهٔ جهان مى‌‏شناسند، زن در لبنان بسیار تندروتر و بى‌بندوبارتر از زن‌هاى ایرانى است. در لبنان مسئلهٔ حجاب و بى‌حجابى زن مطرح نیست، داستان برهنگى زن یا به تعبیر عرب‌ها «خلاعت» مورد مطالعه قرار مى‌‏گیرد. علت این افراط، گذشته از نزدیکى لبنان به اروپا، روش مقامات مسئول و متنفذان و سرمایه‏‌داران بزرگ است. این دسته با زن تجارت مى‌‏کنند. تجارت با زن تنها به معناى معروف این کلمه نیست. بلکه مجله و روزنامه یا فروشگاهى که با عکس‌هاى نیمه‌‏عریان زن و فروشندگان زیبا سطح فروش خود را بالا مى‌‏برد، با زن تجارت مى‌کند.

در لبنان براى جلب سیاح سعى مى‌‏شود لباس‌هاى زن‌ها در خیابان، در مجالس، هتل‌ها، کناره‏هاى دریا، فروشگاه‌ها، تفریحگاه‌ها و حتى در ادارات دولتى طورى طراحى شود که غریزهٔ بینندگان را به بهترین وجهى ارضا کند. بنابراین، اگر شنیدیم که مسابقهٔ ملکهٔ زیبایى نیز گاهى در لبنان انجام مى‌‏گیرد، تعجب نمى‌‏کنیم. تهیهٔ لباس‌هاى آخرین مد و افراط در تعدد و تنوع لباس خانم‌ها، بزرگ‏ترین رقم بودجهٔ خانواده‏ها را تشکیل مى‌‏دهد.

درنتیجه، بى‌پروایى و برهنگى زن در لبنان با هیچ کشور شرقى قابل قیاس نیست. آنچه خطر این بى‌‏پروایى را مى‌‏افزاید، مسئلهٔ بى‌‏سوادى و تهى‏‌مغزى و دور بودن آن‌ها از تعالیم اخلاقى و دینى است. این امر زره و وسیلهٔ دفاع زن را در برابر سیل فساد و هجوم شهوات از او مى‌‏ستاند. مشکلات خانوادگى و اختلالات بى‏‌حد و حصرى که در این کشور مشاهده مى‌شود، یکى از آثار این روش است. در بى‌‏خبرى و دورى زن‌ها از تعالیم دینى مشاهدات حیرت‏‌انگیزى دارم که از حوصلهٔ این بحث خارج است. این دورنمایى از وضع زن در لبنان بود که به عرض رسید.حال وظیفه چیست؟ چه باید کرد؟

دعوت دینی به‌طور غیر مستقیم

باید سطح فکرى و تربیتى خانم‌ها را از لحاظ دینـى و اخلاقى بالا برد تا خطر لغزش در آن‌ها کمتر شود و آن‌ها چون کاهى ملعبهٔ کوچک‏ترین باد نشوند. اما چون خانم‌ها در لبنان، برخلاف خانم‌ها در ایران، به‌هیچ‌وجه در مسجد و مجالس عزادارى شرکت نمى‌‏کردند، تأمین این منظور بسیار مشکل بود. به‌‏علاوه، چون شخصیت خانم‌ها غالباً با زیبایى و تظاهر به ‏تجمل و مد آمیخته بود، ترس از دعوت به پوشیدگى و حجاب سبب شده بود که از روحانى و دعوت دینى فاصله گیرند، و از اول الف را نگویند تا مجبور به اداى سایر حروف نگردند.

این عوامل، که دعوت خانم‌ها به تعالیم دینى را بسیار مشکل مى‌‏ساخت، بنده را مجبور کرد در حدود یک سال مطالعه کنم. نتیجهٔ مطالعات این شد که دعوت دینى را به‌طور غیرمستقیم شروع کنیم. به این صورت که نخست جمعیتِ احسان و نیکوکاری اعلان کرد که خانم‌ها هم حق دارند در جمعیت عضویت داشته باشند. با تبلیغاتى که شد، در مدتى کوتاه، متجاوز از ۲۰۰ نفر زن عضو جمعیت شدند و در اول سال، خودشان ۸ نفر اعضاى هیئت‌مدیره را انتخاب کردند.

فعالیت خانم‌ها در امور خیریه، به علت روح مردم‏دوستى و زیادى عاطفه، افزایش گرفت تا آنجا که برندهٔ جایزهٔ فعال‏ترین عضو در سال ۱۹۶۰ یکى از خانم‌ها بود. براى تشدید و ازدیاد علاقهٔ خانم‌ها به اهداف و افکار جمعیت، توزیع شهریهٔ فقرا و رسیدگى به حال خانواده‏هاى فقیر را دو‌بار در هر ماه بر عهدهٔ خانم‌ها گذاشتیم. مشاهدهٔ مناظر فقرا و رضایت روحی‌ای که در اثر رسیدگى و ملاطفت با مستمندان در این خانم‌ها به‌‌وجود آمد، شخصیت اصلى خانم‌ها یعنى روح انسانى را در آنان زنده کرد و به‌‏خوبى درک کردند که به‏‌جز زنانگى و مدپرستى و لباس خوب پوشیدن، شخصیتى دیگر هم مى‌‏توان داشت، و این شخصیت عظمت و ثبات و لطف بیشترى دارد.

خانم‌هاى عضوِ جمعیت رفته‌‏رفته جلسات سخنرانى ماهانه، نماز جماعتِ روزهاى جمعه و مجالسى ویژهٔ اعیاد و وفیات برپا کردند و، پس از یک سلسله بحث و گفت‌وگو، در لباس پوشیدن حد متوسطى انتخاب کردند. امید به آیندهٔ این خانم‌ها بسیار زیاد است. در حال حاضر سطح فکرى آن‌ها به‏‌تدریج بالا مى‌‏رود، آن‌ها را از مسیر «با هر بادى» و همکارى با پاره‏اى دسته‌جات سیاسى و حتى جمعیت‌های خیریه‏اى که نیات و مقاصد ناصواب دارند، بازداشته‌‏ایم، و اشتیاق و علاقهٔ فطرى آن‌ها به تعالیم دینى رو به تزاید گذاشته. البته، در این راه از مردها نیز کمک گرفته شده و می‌شود، همان‏طور که خانم‌ها نیز به نوبهٔ خود در مراقبت و تأثیر بر مردهایشان نقش مهمى دارند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.