سلسله جلسات آیت الله محمد باقر تحریری در ماه رمضان

بهترین راه سعادت در آخرت، کسب روزی حلال است

به گزارش مبلغ آیت الله محمد باقر تحریری در مراسمی که به مناسبت ماه مبارک رمضان هر روز توسط مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود با موضوع «روزی حلال و ماه رمضان» سخنرانی کرده اند که منتخب جلسات روز اول تا ششم ماه رمضان در ادامه است:

آیت الله محمدباقر تحریری درباره برکات ماه رمضان گفت: ماه رمضان برکات بی شماری برای مؤمنان دارد. یکی از برکات این ماه، نزول قرآن هست. قرآنی که کتاب زندگیست و همه ابعاد درونی انسان را دربر می گیرد. خداوند در این ماه به صورت خاص از مؤمنان خواسته است با قرآن مأنوس باشند. به همین خاطر خواندن یک آیه از قرآن در ماه رمضان مساوی است با ختم قرآن در سایر ماه ها. ماه رمضان برای انسان یک نوع تمرین هست. ما در دنیا نیاز به تمریناتی داریم که مطابق دستور الهی باشند و انسان را مقدس و پاک کنند. در این ماه انسان فرصت دارد تا به خدا نزدیک شده و از خدا طلب مغفرت کند و مواظب چشم و گوش و شکم و.. خود باشد که به سمت گناه و حرام نروند و بتواند بر نفس خود مسلط شود تا آزادی حیوانی را از نفس بگیرد. در این ماه تأکید بسیاری بر دعا و قرآن شده است تا انسان بتواند به پاکی فکر برسد و خواسته هایش را از خداوند بخواهد. در دعاها مسائل مهمی بیان شده است یکی از این مسائل کسب و روزی حلال است. در ماه رمضان انسان از مال خود افطار می کند و سحری درست می کند بنابراین باید حواسش باشد که این مالش حلال هست یا نه؟ زیرا مال نقش اساسی در سعادت یا شقاوت ما دارد. حتی در شب های قدر از ما خواسته شده از خداوند روزی حلال را بخواهیم. در اسلام به مسائل مالی توجه بسیاری شده است و یکی از عمده ترین مسائل فقه ما، بحث معاملات هست. در آیات قرآن داریم اگر کسی آنچه را در می آورد، ذخیره و جمع کند و از مال خود، در راه خدا و برای خدا حقی مشخص نکند، این مال در روز قیامت برایش تبدیل به آتش می شود. همچنین در روایات داریم منظور از حسنه در آیه ربنا آتنا فی الدنیا حسنه، مال حلالی است که باعث موفقیت، حفظ آبروی انسان، استقلال جامعه اسلامی و پرداخت حقوق واجبه و مستحبه می شود. در خطبه شعبانیه داریم که روزه دار نفس کشیدنش تسبیح است، خوابیدنش عبادت است. این ثواب ها، برای روزه داری است که کارهایش در جهت حفظ روزه داری باشد. ولی اگر روزه‌دار فقط به گرسنگی شکم بسنده کند ولی به جنبه های دیگر از جمله روابط اقتصادی خود توجه نکند و کاری نداشته باشد این مالی که به دست می آورد حلال هست یا حرام، یا تصرف در مال کسب شده ، برای ما جایز است یا نه، قهرا این روزه داری کامل و در سطح اولی نخواهد بود.

محمد باقر تحریری در ادامه گفت: در روایت داریم امام صادق(ع) می فرماید :بهترین کمک برای تحصیل سعادت آخرت، دنیای حلال است. در روایات داریم انسان نباید اموال خود را در معرض نابودی قرار دهد. راه‌ های حفظ مال عبارتند از : تدبیر در نگه داری اموال، قناعت کردن و انفاق کردن. در دعای ماه رمضان داریم اللهم اغن کل فقیر مضمون این دعا یعنی خداوند، فقیر را بی نیاز کند ولی ما هم در قبال فقیران وظایفی داریم هم وظایف واجب و هم وظایف مستحب در جهت رفع نیاز فقیران. ماه رمضان هم بستر بسیار خوبی برای انفاق کردن و کمک به فقرا هست. حفظ مال اهمیت بسیاری دارد تا جایی که در برزخ از ما سؤال می شود مال را از کجا به دست آوردیم؟ مال را در کجا هزینه کردیم؟. اگر انسان موازین شرعی را رعایت نکند و مال را تباه کند، مورد بازخواست قرار می گیرد. امام صادق (ع) می فرماید :کسی که مالش را ضایع کند، دعایش مستجاب نمی شود. چند چیز باعث ضایع شدن مال می شوند :۱_قسم دروغ خوردن حتی اگر با قسم دروغ، فرد دیگری ضرر کند، فردی که  قسم خورده‌، ضامن هست ۲_تجاوز به اموال دیگران. اگر کسی مالی را از راه باطل به دست آورده، در صورتی که توبه نکند در راه باطل هم مصرف می شود. ۳-اسراف. روایت داریم اسراف موجب فقر می شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.