علیرضا پناهیان

دو نکته مهم در آموزش مفاهیم دینی به کودکان

به گزارش «مبلغ»، انتقال مفاهیم دینی به کودکان کار پیچیده ای نیست، به شرطی که با دقت عمل کنیم و به چند نکته ساده توجه کنیم.

دو نکته مهمی وجود دارد که باید برای آموزش مفاهیم دینی به کودکان به آن توجه کنیم:

از زمینه و بستر مناسب استفاده کنیم

برای انتقال مفاهیم دینی به فرزندان باید زمینه و بستر را آماده کرد. این زمینه سازی، صرفا زمینه سازی دینی نیست، بلکه این کار می‌تواند به صورت غیر دینی هم انجام بگیرد. یعنی می‌توانیم با توجه به ادبیاتی که فرزندان در طی زندگی یاد گرفته‌اند با آنها صحبت کنیم. مثلا محبت پدر و مادر را دیده و چشیده‌اند؛ خب می‌توان از این محبت برای شناساندن محبت خدا استفاده کرد. به او می‌گوییم ببین مادرت چه قدر مهربان است، خدا از او هم مهربانتر است! گاهی این روش‌هایی که مستقیما دینی به نظر نمی‌رسند تاثیر بهتری دارند.

ادبیات کودک را در نظر بگیریم

با زبانی که کودک می‌فهمد به انتقال مفاهیم دینی بپردازیم: مثلا برای کودکی که از معنای سبحان الله سوال می‌کند، باید در جوابمان از کلماتی که مادرش در ارتباط با او استفاده می‌کند و او کاملا می‌فهمد استفاده کنیم. بگوییم سبحان الله یعنی خدا نازه! بچه چه می‌فهمد که به او بگوییم الله اکبر یعنی خدا بزرگتر است از هر توصیفی. می‌توانیم به جای ترجمه تحت اللفظی، بگوییم: خدا قوی است و هوای همه ی ما را دارد. ادبیاتی که ما استفاده می‌کنیم باید قابل درک و ملموس باشد.

 به نقل از: Panahian.ir/post/259

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.