چرا مسجدها خالی شده است؟!/ مهراب صادق نیا

مبلغ/ استاد دانشگاه ادیان و مذاهب میگوید: کم‌تر کسی به این می‌اندیشد که ممکن است خالی و یا تعطیل شدن مسجدها نتیجه‌ی کاهش کارکرد “هویت‌سازی اخلاقی” آن‌ها باشد.

به گزارش «مبلغ»- دکتر مهراب صادق نیا در یادداشتی در مورد آسیب شناسی خالی شدن مساجد نوشته است:   این روزها جسته و گریخته می‌شنویم که مسجدها از نمازگزاران خالی و برخی از آن‌ها تعطیل شده‌اند. من هم مثل بسیاری از هم‌سن و سال‌های خودم، از مسجد، خاطرات شیرینی دارم.‌ برای ما، مسجد جایی بود که گروه دوستی‌مان در آن‌جا شکل می‌گرفت؛ گروهی که توافقات اخلاقی خاصی داشت و تلاش می‌کرد پرهیزکارتر رفتار کند.

گرد هم‌آیی‌های مسجد چونان اجتماعی اخلاقی عمل می‌کرد و باورها و ارزش‌های متمایزی را در ما آفریده و یا تقویت می‌کرد. پیش‌تر، دین‌ورزان به طور کلی و مسجدروها به شکل خاص، اخلاقی‌تر از غیر خود بودند. در حقیقت، مسجد هویّت فردی و جمعی مسجد‌روندگان را شکل می‌داد و حفظ می‌کرد.

آن زمان ما به مسجد می‌رفتیم تا از هویّت اخلاقی خود مراقبت کنیم و تراکم اخلاقی خود را افزایش دهیم.  برای خالی شدن مسجدها تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود. برخی‌ها معتقدند “سکولاریزم” و یا “مدرن شدن” جهان جدید سبب کاهش باورداشت‌های مذهبی و در نتیجه کاهش مسجد‌روندگان شده است؛ گروهی دیگر معتقدند مشکلات اقتصادی  باعث شده است مسجدها خالی بشوند؛ و گروهی دیگر نیز فکر می‌کنند سیاست‌زدگی مسجدها باعث خالی شدن آن‌ها شده است

. با این حال کم‌تر کسی به این می‌اندیشد که ممکن است خالی و یا تعطیل شدن مسجدها نتیجه‌ی کاهش کارکرد “هویت‌سازی اخلاقی” آن‌ها باشد. به این معنا که جامعه احساس می‌کند رفتن به مسجد نقش چندانی در شکل دادن یک هویّت متمایز اخلاقی ندارد و مسجدروها و یا دین‌دارها اخلاقی‌تر از غیرخود نیستند.

طبیعی است که اگر تفاوت چندانی میان کسانی که مرتب به مسجد می‌روند با کسانی که اهل مسجد رفتن نیستند، در تعهد به اخلاق، نوع‌دوستی، امید، مشارکت در خیر عمومی، صلح‌جویی، و انصاف و عدالت دیده نشود، رغبت به مسجدرفتن فروکش می‌کند. جهانِ امروز بیش از آن‌که در بندِ استدلال‌های فلسفی و کلامی برای درستی باورداشت‌های مذهبی باشد، دوست دارد که نتیجه‌ی عملی آن‌ها را در رفتار باورمندان‌شان ببیند. اگر کسانی که مسجد می‌روند، اخلاقی‌تر از دیگران رفتار کنند، به صورت طبیعی کِشش مسجدها بیش‌تر خواهد شد و افراد بیش‌تری به مسجد خواهند رفت.

مهراب صادق‌نیا-۱۴۰۲/۹/۱۸

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 نظرات
  1. علیرضا می‌گوید

    کجای کار هستی جوونی که قبلا یکسال کار می‌کرد یک ماشین برای خودش میخرید الان جوونا دوشیفت کار میکنن یک موتور که نه شکم خودش وخانواده شون رو هم نمیتونه سیر کنه آدم گشنه دین ایمان سرش نمیشه

  2. محمد می‌گوید

    چرا ؟؟؟؟ یارو میاد مسجد برای عبادت و راز و نیاز با الله جل جلاله …. وقتی حضور او در مسجد به نفع جریان های چپ و کسانی که اساساً با حکومت قانون مشکل دارند تمام میشود، چه انتظاری دارید؟؟؟؟ معلوم است که نمی آد …. بنده خودم بارها و بارها دیده ام صندوق انتخابات در مساجد تشکیل میشود !!!! خوب این انحراف است …. باید مسجد از دنس دنیا پاک باشد نه اینکه سنگری برای قشری خاص و منحرفین قلمداد گردد ….

  3. حسین می‌گوید

    با پوزش از نویسنده این مطلب لطفا خودمان را به نفهمی نزنیم. علت اصلی طرف مساجد از طرف مردم در عملکرد نظام به اصطلاح اسلامی ما است که زندگی مردم را به این وضعیت اسفناک و جهنمی و جامعه ای فاسد و مبتنی بر دروغ و تزویز و رانت رسانده است. در یک کلمه مردم از هر چی دین و اخوند زده شده اند. اشتباه انقلاب و نظام در سیاسی کردن دین با دین سیاسی بود و باعث شد هر کثاوت کاری و عملکرد اسفناک سیاست و نظام به نام دین نوشته شود و لذا مردم همه را از خوب وبد طرد کرده اند چون میبینند حاکمان و والیان نظام این مقولات دینی همچون مسجد و غیره را وسیله امیال و اغراض پلید سیاسی کرده اند و به تعبیری ملت را برای بهره وری و سواری می خواهند نه سروری و عزت مردم.

  4. پژمان می‌گوید

    ,وقتی از “واعظان کین جلوه بر محراب و منبر می کنند” هزارتا خلاف دیده میشه و بعد توجیه پشت توجیه میآرن و … وقتی ساده زیستی امامان و پیامبر با زیست فلان و فلانیها مقایسه میشه وقتی یک هم لباس شما مدعی میشه کلیپهای لو رفته از مسایل اخلاقی هم لباسهاش کار هوش مصنوعیه وقتی هم لباسهای شما که مدعی هستن حضرت علی در پیشگاه قاضی با یک یهودی برابر بود و الان اینطور نییت و حتا دادگاه جداگانه دارند و اصل مطابقت جرم با جریمه رعایت نمیشه …جدا چه انتظاری دارید؟