خانه حضرت فاطمه(س)، محتمل ترین گزینه برای محل دفن ایشان

پایگاه اطلاعرسانی آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد:

پایگاه اطلاعرسانی آیت الله مکارم شیرازی مینویسد: بيشترين قرائن دلالت بر دفن حضرت فاطمه(س) در خانه اش دارد، زيرا دفن در روضه در آن زمان كار آسانى نبود و دفن در بقيع با آنچه در خطبه ۲۰۲ نهج البلاغه آمده چندان سازگار نيست، زيرا جمله «النّازِلَةِ في جَوارِكَ» نشان مى دهد كه قبر آن بانو در كنار قبر پيامبر(ص) بوده است.

به گزارش مبلغ يكى از مصائب دختر والامقام پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر(صلى الله عليه وآله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند. با این وجود  پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سوالی، خانه حضرت زهرا را محتمل ترین گزینه برای مکان دفن ایشان میداند.

اين مطلب هر محقّقى را در فكر فرو مى برد كه چه طوفانى پس از رسول الله(صلى الله عليه وآله) در ميان امّت برخاست كه مرقد پاك تنها دخترش، در هاله اى از ابهام فرو رفت؟ هر چند بيشترين قرائن دلالت بر دفن آن حضرت در خانه اش دارد، زيرا دفن در روضه در آن زمان كار آسانى نبود و بسيار بعيد است امام على(عليه السلام) رضايت به چنين كارى داده باشد و دفن در بقيع با آنچه در خطبه ۲۰۲ نهج البلاغه آمده چندان سازگار نيست، زيرا جمله «النّازِلَةِ في جَوارِكَ» نشان مى دهد كه قبر آن بانو در كنار قبر پيامبر(صلى الله عليه وآله) بوده است.

مرحوم «علاّمه مجلسى» از «ابراهيم بن محمّد همدانى» نقل مى كند كه مى گويد: براى امام هادى(عليه السلام) نامه اى نوشتم كه مرا از قبر فاطمه(عليها السلام) با خبر ساز! حضرت در جواب چنين مرقوم داشت: «هِىَ مَعَ جَدّي صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ»(۱)؛ (او با جدم پيغمبر(صلى الله عليه وآله) است). مرحوم «صدوق» نيز مى گويد: «صحيح در نزد من اين است كه آن حضرت در خانه اش دفن شده است كه پس از توسعه مسجد توسط بنى اميّه، الآن جزء مسجد قرار گرفته است».(۲) همچنین در كتاب «عيون الاخبار الرضا» از «بزنطى» نقل شده است كه مى گويد: «سألت الرضا عن قبر فاطمة»؛ (من از امام على بن موسى الرضا(عليه السلام) از محل قبر فاطمه(عليها السلام) سؤال كردم)، فرمود: «دُفِنَتْ في بَيْتِها فَلَمّا زادَتْ بَنُو اُمَيَّةَ في الْمَسْجِدِ صارَتْ فِي الْمَسْجِدِ».(۳)

بنابراين هر كس نزديك قبر پيامبر(صلى الله عليه وآله) در روضه مقدّسه بايستد و حضرت زهرا(عليها السلام)را زيارت كند إن شاءالله فضيلت زيارت آن حضرت از نزديك را به دست آورده است. در بقيع نيز به قصد رجا مى توان آن حضرت را زيارت كرد.(۴)

پی نوشت:

(۱). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، ۱۴۰۳ ق‏، چاپ دوم، ج ‏۹۷، ص ۱۹۸، باب ۵ (زيارة فاطمة(صلوات الله عليها) و موضع قبرها)، ح ۱۸.

(۲). من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم،‏ ۱۴۱۳ ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏۲، ص ۵۷۲، (زيارة فاطمة بنت النبي صلوات الله عليها و على أبيها و بعلها و بنيها).

(۳). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏۱۴۰۷ ق، چاپ چهارم، ج ‏۱، ص ۴۶۱، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ عيون أخبار الرضا(عليه السلام‏)، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى‏، نشر جهان‏، تهران،‏ ۱۳۷۸ ق‏، چاپ اول‏، ج ‏۱، ص ۳۱۱، باب (فيما جاء عن الإمام علي بن موسى(علیه السلام) من الأخبار المتفرقة).

(۴). پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، ۱۳۸۶ ش‏، چاپ اول‏، ج ۸، ص ۵۳.

 

تهیه و تنظیم: مهدی زارعی

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. امیر متقی می‌گوید

    صلی الله علیکِ یا مولاتنا یا سیدتنا یا فاطمة الزهرآء الزکیة بنت رسول الله و زوجة وصیه و ام الائمة المعصومین و رحمة الله وبرکاته ، لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین و لعنتی خاصة علی من قتلک و من غصبک حقک و ارثک و من آذیک و ظلمک و من آذی رسول الله فیکِ الی یوم القیمة

  2. فاطمه می‌گوید

    ورژن جدیده ویزه؟