قرآن‌سوزی یا قرآن برسر نیزه؟/حسن دادخواه

مبلغ/واکنش در کشورهای اسلامی و جوامع مسلمانی در برابر قرآن سوزی های مشکوک، نباید از حد و اندازه طبیعی فراتر رود و به روابط سیاسی دولت های اسلامی با جهان خارج لطمه بزند و یا موجب واکنش های مخرب و تلافی جویانه نسبت به اتباع غربی و اماکن وابسته به آنان، در کشورهای اسلامی شود.

به گزارش «مبلغ»-  حسن دادخواه از اساتید دانشگاه و از اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در یادداشتی در کانال این انجمن نوشت:

هر از چندی، در یکی از کشورهای اروپایی یا موسوم به کشورهای غربی، به نام آزادی فردی، شاهد سوزاندن قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان به دست یک نفر ناشناس و گمنام از میلیون‌ها شهروند کشورهای غربی هستیم.

در پی آن بطور طبیعی، موجی از واکنش‌ها، در کشورهای اسلامی و جوامع مسلمان برمی خیزد و با محکوم کردن این عمل مشکوک و غیر عقلایی و غیر عرفی، مسلمانان و رهبران کشورهای اسلامی مخالفت و انزجار خویش را از این رفتار شوم اعلام می کنند.

تکرار عملٕ قرآن سوزی، با هر انگیزه شخصی یادآور قرآن بر سر نیزه بردن جبهه روبرو و متخاصم در جنگ با مسلمانان تابع و پیرو امیر المومنین حضرت علی(ع) است تا بدین وسیله بتوانند پیشروی آن دسته از سربازان و جنگاوران ظاهربین جبهه امام را کند کنند و مانع از پیروزی قاطع و نزدیک امام بر خصم زبون شوند.

به رغم تذکر حضرت علی مبنی بر ادامه جنگ و ایستادن در برابر مکر دشمن از رهگذر سپر قرار دادن قرآن‌هایی که بر نیزه کرده بودند بالاخره تعدادی از سپاهیان امام، فریب این خدعه را خوردند و به بهانه ظاهراً مقدسٕ خودداری از جنگیدن با قرآن، از میدان جنگ عقب نشینی کردند.
در جهان پیچیده امروز نیز چه بسا در تکرار قرآن سوزی که گاهی با مجوز دولت‌های غربی و اروپایی انجام می شود، بتوان دست‌های مرموز و پنهانی را دید که هدفی جز برآشفتن روحی و روانی مسلمانان و بر هم خوردن نظم اجتماعی جوامع اسلامی و مسلمانی را دنبال نمی کنند. اگر وحدت کشورهای اسلامی و آرام بودن فضای اجتماعی و سیاسی در سرزمین های اسلامی و مسلمانی را بتوان یکی از راه‌ها و مسیر پیشرفت کشورهای اسلامی تلقی نمود آنگاه خدعه دست های سرویس ‌های جاسوسی دشمنان جوامع اسلامی را می توان دخیل در پدیده شوم آتش زدن و سوزاندن قرآن کریم به شمار آورد.

بر این پایه، واکنش در کشورهای اسلامی و جوامع مسلمانی در برابر قرآن سوزی های مشکوک، ضمن آنکه نشان دهنده روحیه قوی دینداری مسلمانان خواهد بود، نباید از حد و اندازه طبیعی فراتر رود و به روابط سیاسی دولت های اسلامی با جهان خارج لطمه بزند و یا موجب واکنش های مخرب و تلافی جویانه نسبت به اتباع غربی و اماکن وابسته به آنان، در کشورهای اسلامی شود.

این رفتار خویشتن دارانه، برخاسته از روحیه و ایمان پاک و سازنده و انسان دوستانه ای است که از آموزه های قرآنی نصیب مسلمانان شده است و واکنش های تلافی جویانه و خشن، البته موجب شادمانی همان دست های پنهان در قرآن سوزی ها خواهد شد.

قرآن کریم منحصر در صفحات کاغذی و در چاپ های گران با ظواهر زیبا نیست، قرآن کریم را جهان معاصر باید در کالبد و رفتار و واکنش های عقلایی همراه با شکیبایی و پختگی جوانان و پیران، زنان و مردان مسلمان به چشم ببیند. آرامش سیاسی و اجتماعی جوامع مسلمانی نباید با رفتارهای یک یا دو شهروند معلوم الحال در فلان کشور غربی و اروپایی بر هم بخورد و تحت تاثیر قرار بگیرد

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.