نظر امام صادق(ع) در مورد فروختن اسلحه به دو طرف باطل در جنگ / آیت الله جوادی آملی

امام جعفر صادق(ع) با یک جمله کوتاه سه مطلب فرمودند:«بعهما ما یَکنُّهُما» بله بفروشید(یک)، به هر دو گروه بفروشید(دو)؛اما فقط سلاح دفاعی بفروشید(سه).

روزنامه اطلاعات نوشت: آیت الله جوادی آملی استاد برجسته حوزه علمیه به نقلی گوهربار از مرحوم کلینی(رضوان  الله  علیه) پرداختند و اظهار داشتند: در عصر امام صادق(ع) دو گروه با هم مشغول جنگ بودند و در زمان جنگ خرید و فروش اسلحه هم بازار سودآوری دارد و هر دو هم اهل باطل بودند؛ شیعه‌ ای آمد حضور امام صادق(سلام  الله علیه) و عرض کرد: یابن رسول  الله! اینها هر دو اهل باطل  اند و خرید و فروش سلاح هم الآن سودآور است.ما به اینها اسلحه بفروشیم یا نفروشیم؟ حضرت با یک جمله کوتاه سه مطلب فرمودند:«بعهما ما یَکنُّهُما» بله بفروشید(یک)، به هر دو گروه بفروشید(دو)؛اما فقط سلاح دفاعی بفروشید(سه). (تهذیب الاحکام، ج۶، ص۳۵۴)

یعنی شمشیر، نیزه ،دشنه و خنجر نفروشید، بلکه خُود و سپر و چکمه و اینها که سلاح دفاعی است بفروشید.

این است که ما وقتی وارد حرم های اهل بیت(علیهم السلام) شدیم، این در و دیوار را می ‌بوسیم. چرا که این دین است که نمی‌ گذارد کشتن و خونریزی رواج پیدا کند. مگر خونریزی فضیلت است؟ مگر آدم‌ کشی به جایی می ‌رسد؟ اینکه حقد و کینه را بیشتر می‌ کند.

لذا این می‌ شود دین، این می ‌شود رئیس مذهب، این جلوی خونریزی را می‌ گیرد. این حرف جهانی است.

البته ماها که حوزوی هستیم، برای اینها گریه می کنیم و ثواب می بریم، ۹۵ درصد گریه ما برای معارف امام  صادق(سلام  الله  علیه) است و پنج درصدش برای مظلومیت و شهادت ایشان. ما برای این فکر گریه می کنیم که هیچ وقت نظام اسلامی حاضر نشد خون کسی را بریزد و به کسی حمله کند.

منبع: روزنامه اطلاعات- ویژه نامه «غم صادق» – یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.