مدیرعامل اسبق خانه کتاب: در دوره قاجار و پهلوی تعداد کتب دینی بر سایرین برتری داشت/کاهش عناوین کتب دینی در یک دهه گذشته باوجود حمایت دولت

مبلغ/ محمد جلیسه در این مصاحبه به واکاوی عدم اقبال ناشران به‌ چاپ و انتشار کتب‌ دینی و عدم اقبال مردم به‌ خریدن و خواندن کتاب‌های دینی پرداخته است.

به گزارش «مبلغ» – مجید جلیسه مدیرعامل اسبق مؤسسه خانه کتاب در گزارشی که به‌مناسبت برگزاری ششمین نمایشگاه کتاب دین (۲۶ بهمن تا اول اسفند- استان قم) نوشته آورده است: در دوره‌های قاجار، پهلوی اول و دوم کتاب‌ دینی هم از حیث عنوان و هم از حیث تیراژ همیشه بر سایر موضوعات برتری داشته‌اند. غلبه کتاب‌های دینی بر دیگر موضوعات تا ۳۰ ساله اول بعد از انقلاب ۵۷ نیز به‌چشم می‌خورد.

در یک نگاه کلی تعداد عناوین کتاب‌ دینی در سال ۱۳۹۰ (۱۱۲۱۷ عنوان) به‌نسبت سال ۱۴۰۰ (۹۵۳۱ عنوان) کاهش ۱۵ درصدی را نشان می‌هد. اما این تنها ظاهر قضیه است چرا که تعداد عناوین کتاب‌های منتشره در سال ۱۳۹۰ (۶۸۹۱۷ عنوان) در مقایسه با کتاب‌های منتشره در سال ۱۴۰۰ (۱۱۱۱۱۸ عنوان) یک افزایش ۶۱ درصدی داشته است.

از طرف دیگر تیراژ کتاب‌ دینی نیز به‌طرز چشم‌گیری کاهش داشته است، در حالی که متوسط تیراژ کتاب‌های منتشره در سال ۱۳۹۰ با متوسط (۲۹۷۱) به تعداد (۱۰۹۱) نسخه در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته که این یعنی یک کاهش ۶۳ درصدی!

تیراژ کتاب‌ دینی در سال ۱۳۹۰ از (۴۲۹۰) به (۱۰۶۱) نسخه در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا نموده است، که کاهشی ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در کشوری اسلامی و با وجود حمایت‌های فراوانی که وزارت ارشاد و دیگر ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها از کتاب‌ دینی دارند و یا حداقل مدعی آن هستند، علت این حجم از کاهش تعداد عناوین و تیراژ کتاب‌ دینی چیست؟

چرا طی یک دهه گذشته با وجود حمایت‌های دولتی چون پرداخت سهمیه کاغذ یارانه‌ای، خرید کتاب‌های دینی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دین، حمایت‌ها از مؤسسات و نویسندگان دینی و … آمار انتشار و تیراژ کتاب‌ دینی نه‌تنها افزایش نیافته بلکه رو به کاهش است؟

به‌نظر بنده واکاوی عدم اقبال ناشران به‌چاپ و انتشار کتاب‌ دینی و عدم اقبال مردم به‌خریدن و خواندن کتاب‌های دینی امر پیچیده‌ای نیست.

منبع: دین آنلاین

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.