چرا ترجمه کتاب درباره آسیب‌شناسی روانی اهمیت دارد؟

مبلغ/ آسیب شناسی روانی موضوع مهمی در حوزه روانشناسی بالینی و روانپزشکی است و آگاهی روانشناسان و روانپزشکان از نشانه‌ها و طبقه‌بندی اختلال‌های روانی، علت‌شناسی و درمان‌های رایج آنها، به این متخصصین در تشخیص و تبین اختلال‌های روانی و کمک به افراد مبتلا به این اختلال‌ها یاری خواهد کرد. به همین دلیل ترجمه این دسته کتاب‌ها دارای اهمیت است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایبنا – کتاب «آسیب‌شناسی روانی» با ترجمه زهرا زنجانی، ساناز جوکار، سید رضا الوانی و الهام آقائی به تازگی از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

زهرا زنجانی درباره این کتاب به ایبنا گفت: ویراست هشتم کتاب آسیب‌شناسی روانی که در ۱۶ فصل تنظیم شده است به مرور نظریه‌های مرتبط با آسیب‌شناسی روانی و تاریخچه آنها می‌پردازد. سپس، روش‌های ارزیابی وتشخیص اختلالات روانی را مورد بحث قرار می دهد. در ادامه بعد از مرور آخرین تحقیقات در این زمینه، هر یک از طبقات اختلالات روانی را در فصلی مجزا توضیح می‌دهد. در نهایت به مباحث قانونی مرتبط با مشکلات روانی می‌پردازد.

او ادامه داد: در جلد اول کتاب آسیب شناسی روانی، ۸ فصل اول کتاب آسیب شناسی نولن-هوکسما ارائه شده است که شامل نگاهی به ناهنجاری (فصل اول)، نظریه‌ها و درمان ناهنجاری (فصل دوم)، ارزیابی و تشخیص ناهنجاری (فصل سوم)، تلاش‌های تحقیقاتی (فصل چهارم)، ضربهروانی، اضطراب، اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط (فصل پنجم)، نشانه‌های جسمانی و اختلالات تجزیه‌ای (فصل ششم)، اختلالات خلقی و خودکشی (فصل هفتم)، طیف اسکیزوفرنی و سایر اختلالات سایکوتیک (فصل هشتم) می‌شود. در جلد دوم کتاب به مباحث اختلالات شخصیت (فصل نهم)، اختلالت عصب‌شناختی و تحول عصبی (فصل دهم)، اختلالات رفتاری مخرب، کنترل تکانه و سلوک (فصل یازدهم)، اختلالات خوردن (فصل دوازدهم)، اختلالات جنسی و تنوع جنسیتی (فصل سیزدهم)، اختلالات مصرف مواد و قماربازی (فصل چهاردهم)، روانشناسی سلامت (فصل پانزدهم) و سلامت روان و قانون (فصل شانزدهم) پرداخته شده است.

او با بیان اینکه از آنجایی که آسیب‌شناسی روانی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی است، وجود منابع به روز و مبتنی بر آخرین تحقیقات نقش مهمی در ارتقا دانش روانشناسی در جامعه دارد یادآور شد: این کتاب که بر اساس DSM-5 و آخرین تحقیقات تا سال ۲۰۲۰ در رابطه با انواع اختلال های روانی است و همچنین دارای نگارش ساده و همراه با مثال‌های متعدد است، می‌تواند به درک دانشجویان از این مباحث کمک شایانی کرده و همان‌گونه که نویسندگان آن اظهار داشته‌اند منبع مناسبی برای تدریس آسیب‌شناسی روانی در دانشگاه‌های کشورهای غیر امریکایی از جمله ایران باشد.

زنجانی درباره مخاطبان هدف کتاب بیان کرد: کتاب آسیب شناسی روانی نولن-هوکسما یک کتاب تخصصی روانشناسی و مناسب دانشجویان روانشناسی و همچنین روانپزشکی، درمانگران و روانشناسان بالینی می باشد. این کتاب از سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت معرفی شده است.

این مترجم در پایان با بیان اینکه نگارش ساده و روان و استفاده از مثالهای متعدد و بین فرهنگی، درک این کتاب را برای اکثر خوانندگان ممکن می‌سازد عنوان کرد: آسیب شناسی روانی موضوع مهمی در حوزه روانشناسی بالینی و روانپزشکی است و آگاهی روانشناسان و روانپزشکان از نشانه‌ها و طبقه‌بندی اختلال‌های روانی، علت‌شناسی و درمان‌های رایج آنها، به این متخصصین در تشخیص و تبین اختلال‌های روانی و کمک به افراد مبتلا به این اختلال‌ها یاری خواهد کرد. به همین دلیل ترجمه این دسته کتاب‌ها دارای اهمیت است.

زنجانی گفت: در ویرایش هشتم کتاب آسیب‌شناسی روانی، سوزان نولن هوکسما تلاش داد جدیدترین تحقیقات در مورد اختلالات روانشناختی را مرور و یکپارچه کند. از آنجایی که نویسندگان این کتاب، آن را برای تدریس در کشورهای غیر امریکایی تدوین  و به عنوان نسخه بین‌المللی معرفی کرده‌اند، لذا از زبان و نگارش ساده‌تر و همچنین مثال‌های بین فرهنگی برای توضیح اختلال‌ها استفاده کرده‌اند که این امر درک آن را برای دانشجویان جامعه ما راحت‌تر می‌نماید. این کتاب به دانشجویان کمک می‌کند تا به صورت انتقادی فکر کنند و دانش خود را در فعالیت‌هایشان به کار برند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.