حرکت درست تلویزیون در استعدادیابی کودکان

به گزارش «مبلغ» – سال هاست که کشورهای مختلف برنامه هایی برای استعدادیابی رده های سنی مختلف دارند. از استعدادیابی با موضوع های خاص مثل موسیقی و بازیگری گرفته تا برنامه هایی که امکان بروز هر نوع استعداد را برای گروه های سنی متفاوت فراهم می کنند. ایران هم مثل برخی دیگر از کشورها، چند وقتی است سراغ این برنامه ها رفته و تلاش کرده تا فرصتی فراهم کند که شناسایی این استعدادها سریع تر و راحت تر انجام شود.

اگر بخواهیم برنامه های موفق در این حوزه را مرور کنیم به طورقطع برنامه هایی مثل عصرجدید و خنداننده شو -که در خلال خندوانه پخش می شد-در راس این برنامه ها قرار دارند. البته دامنه این شوهای استعدادیابی به موضوعات مختلف کشیده شده و حتی شامل حوزه هایی مثل مداحی یا فوتبال هم می شود.

اما آنچه که می توان در فعالیت سال های اخیر تلویزیون دید و باید آن را مبارک دانست، مساله حساسیت درباره برنامه های استعدادیابی حوزه کودک ونوجوان است. شاید تا قبل از این هربار صحبت از استعدادیابی می شد، بسیاری به برنامه «اعجوبه ها» به عنوان یک برنامه استعدادیابی اشاره می کردند اما همین برنامه هم با اصلاحاتی که خود عوامل انجام دادند از یک برنامه استعدادیابی صرف خارج شد و به کلی به سمت یک رویکرد کاملا تربیتی در این حوزه کشیده شد. این مساله، چیزی است که به نظر می رسد در زمان مناسبی انجام شده و باید آن را به فال نیک گرفت. بخش مهمی از برنامه های استعدادیابی این مساله را مدنظر قرار داده اند که رفتن به سمت کودک برای استعدادیابی باید با ملاحظه خاصی صورت گیرد چراکه می تواند آسیب های بسیاری به همراه داشته باشد.

هرچند باید به این نکته هم توجه داشت که فراهم کردن زمینه لازم برای بروز استعداد یک کودک یا نوجوان با قرار دادن آن در معرض محک و ایجاد رقابت، متفاوت است. بسیاری از برنامه هایی که تلاش خود را برای رشد استعداد کودک یا نوجوان قرار داده اند، فارغ از یک فضای رقابتی و به دور از ایجاد حس منفی در کودکان است. بخش مهمی از تلاش برنامه سازان این بوده که فرصتی فراهم باشد تا کودک یا نوجوان امروز، توانمندی خود را به محک تجربه بگذارد. درعین حال، بخشی از برنامه های فعلی، در حال محک استعداد کودک یا نوجوان در حوزه ای است که نیاز به مهارت جمعی دارد. مثلا کمی قبل صحبت از آن شده بود که قرار است برنامه استعدادیابی در حوزه سرود، طراحی و اجرا شود. این مساله می تواند در کنار محک یک تجربه برای نوجوان امروزی، او را با مهارت های کافی برای یک همکاری و قرار گرفتن در جمع برای رسیدن به هدف، آشنا کند. تنها در این صورت است که می توان آزمودن استعداد یک نوجوان را با آموزش یک مهارت جمعی همراه کرد تا آسیبی به او در خلال محک خوردن استعداد وارد نشود.

آنچه درباره برنامه اعجوبه ها گفتیم هم همین مساله بود. این برنامه ابتدا کار خود را از یک برنامه استعدادیابی شروع کرد و به مرور به سمتی رفت که دیگر می توان آن را برنامه ای جمعی و برای ایجاد نشاط در کودکان دانست. کودکانی که شاید در فصل اول این برنامه تنها به محک استعداد خود مشغول بودند و حالا و در فصل های جدید، همراه بازی با هم سن و سالان خود، به کسب تجربه در مهارت های اجتماعی می پردازند و بررسی استعداد به یک بازی جمعی و رشد مهارت های اجتماعی کودکان تبدیل شده است.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.