نسل z و ویژگی های آن

به گزارش «مبلغ»،  نسلz به زبان انگلیسی (Generation Z) و (خلاصه Gen Z) است که به زبان عامیانه به عنوان زومرها نیز شناخته می شود. به نسل z، نسل نت (اینترنت) هم می گویند. در واقع این نسل به عنوان اولین نسل اجتماعی که از همان دوران کودکی و نوجوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده است، لقب «بومی دیجیتال» را به خود اختصاص داده اند.

در آمریکا به متولدین بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ و در ایران هم به نسل های دهه ۷۰ تا ۹۰، نسل z گفته می شود. اعضای این نسل کسانی هستند که سن آنها بین ۶ تا ۲۴سال است و از همان سال های ابتدایی زندگی شان از طریق تلفن های همراه هوشمند به اینترنت دسترسی داشته و سبک زندگی شان را براساس استفاده از اینترنت تغییر داده اند. در واقع نسل z در هر کشوری براساس زمان در دسترس قرارگرفتن و همگانی شدن اینترنت تعریف می شود. در ایران هم این نسل در طول زمان تغییراتی از نظر ارزش ها و نگرش ها، باورها و سبک زندگی داشته است.

در واقع نسل z در ایران، خواهان سبک جدیدی از زندگی است که با نسل های قبلی تفاوت اساسی دارد. چون این نسل توانایی دسترسی به دیدگاه های مختلف در شبکه های اجتماعی را داشته این موضوع تفکر تحلیلی آنها را توسعه داده و به عاملی الهام بخش برای گرایش آنها به کنشگری و تغییر تبدیل شده است. از نظر جمعیتی در رده های سنی نوجوان و جوان بین ۱۰ تا ۲۵ سال قرار دارند و در قالب خرده فرهنگی های مجازی به طور قابل توجهی کنشگری دارند. آنها میل زیادی به استفاده از شبکه های اجتماعی و شبکه سازی دارند، استفاده از رسانه های دیجیتال، اظهار آزادانه عقاید و احساسات، توانایی بالا در خلق و نوآوری از ویژگی های مهم این افراد است. نیز باور زیاد به گفت وگو و مذاکره برای حل مسائل جامعه، تعهد نسبتا بالا به اصول اخلاقی و منافع جمعی و واقع نگری را می توان برخی از خصوصیات نسبتا مشترک این نسل دانست.

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.