مدیریت هیجانات را به نوجوانان بیاموزیم

به گزارش «مبلغ»، فرزندپروری اگر نگوییم مهم ترین ماموریت پدر و مادرها که حتما یکی از حساس ترین وظایف آنهاست.

فرزندان هر چقدر که بزرگ تر می شوند مسائل شان نیز بزرگ تر و پیچیده تر می شود و در نتیجه نیاز به کسب مهارت های مختلف توسط آنها اهمیت می یابد. والدینی که در خانه یک یا چند نوجوان دارند نقش این مهارت ها را به خوبی درک می کنند چون به تجربه دریافته اند که نوجوانی دوران سرکشی و چشیدن مزه دلسردی، پریشانی، غم، خشم و سایر هیجانات و احساسات منفی از این جنس است.

هیجانات البته در وجود همه افراد به ودیعه گذاشته شده چرا که هرکدام از آنها ابزارهایی برای حفظ بقا هستند. اما هیجانات آن دم که از کنترل خارج شوند و سر به طغیان بگذارند و باعث تولید احساسات ناسالم شوند حتما باید کنترل و مدیریت شوند چون پیامدهای بلندمدت مضری به دنبال دارند. برای یک نوجوان اما نباید مدام نطق کرد بلکه باید برای او یک دوست و مشاور خوب بود.

مثلا اگر او به واسطه یک اتفاق ناخوشایند، احساس درماندگی و دلزدگی دارد ما به عنوان پدر و مادر باید در قالبی کاملا دوستانه گزینه های پیش رو را برای او تشریح کنیم و به طور مثال بگوییم؛ «می توانی برای خلاصی از احساسات بد، توپ و تشر بزنی، پرخوری کنی، دیگران را مقصر بدانی یا به دامن طبیعت بروی، راجع به احساساتت حرف بزنی یا از هر کسی که به او علاقه و اطمینان داری، مشورت بگیری».

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.