زومرها از مریخ نیامده‌اند!

به گزارش «مبلغ» به نقل از روزنامه جام جم – چشم‌شان را که باز کرده‌اند تلفن همراه در یک دست و موس کامپیوتر در دست دیگرشان بوده است. نسلی که جواب سؤالات‌شان را از پدر و مادر یا بزرگ‌ترهای خانواده و فامیل یا محله نگرفته‌ بلکه از موتور‌های جست‌وجوگری مثل گوگل گرفته‌اند و در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام با انواع و اقسام داده‌های مختلف و اطلاعات گوناگون بمباران شده‌اند؛ آنچنان که گاهی در تندباد این همه داده و اطلاعات، سرگیجه گرفته و نمی‌دانند از کدام سو باید بروند!

نسل زد،‌ زومر‌ها یا به قول خودمان نوجوانان و جوانانی که در عصر دنیای فناوری اطلاعات متولد شده و رشد کرده‌اند به‌دلیل حضور در دنیایی متفاوت، زاویه نگاه‌شان نسبت به نسل‌های قبلی خود کمی بیشتر متفاوت است.

تفاوت بین نسل‌ها امری عادی و پذیرفته شده است و هر نسلی ویژگی‌های خود را دارد. همچنان که دهه۵۰ و دهه۶۰ شبیه متولدان دهه۳۰ و ۴۰ نیستند و تفاوت‌هایی دارند که این تفاوت‌ها ناشی از محیط زندگی و نوع نگرش و تربیت والدین و اطرافیان است. نسل امروز اما به‌واسطه حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و دنیای صفر و یک‌ها نسبت به نسل‌های قبلی خود کمی بیشتر متفاوت شده است.

با تمام اینها این نوجوانان و جوانان دهه هشتادی از مریخ نیامده‌اند! در نهایت آنها هم انسان‌هایی هستند با تمام ویژگی‌های انسانی. تعامل با این بچه‌ها نیاز به کمی سواد و آگاهی بالاتر دارد. اگر بخواهیم سرمان را زیر برف کنیم و از دنیای امروز که دنیای اطلاعات و فناوری ارتباطات است فاصله بگیریم، بدیهی است نمی‌توانیم زومر‌ها را درک کنیم.

نسل امروز را شاید باید در همان فضای مجازی دید و هدایت کرد. آنها را نمی‌توان از حضور در دنیایی که از لحظه چشم باز کردن به آن خو گرفته‌اند، منع کرد؛ بلکه باید خودمان آن‌قدر سواد و آگاهی‌مان را بالا ببریم که بتوانیم با حضور در کنار آنها چشم و گوش‌شان را روی حقایق بیشتر باز کنیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.