ابوالقاسم علیزاده

شب قدر! شب دعا، ندا و نجوا

مبلغ/ امشب شب قدر و پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه دستورالعمل ماه مبارک رمضان را برای بهره‌برداری و فیض‌گیری بیشتر از این ماه بابرکت به ما آموخت که به طریق اولی برای شب‌های قدر می‌تواند کارسازتر و اثر بخش‌تر باشد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه شعبانیه بواقع دستورالعمل ماه مبارک رمضان را برای بهره‌برداری و فیض‌گیری بیشتر از این ماه بابرکت به ما آموخت. دستورالعملی که به طریق اولی برای شب‌های قدر می‌تواند کار سازتر و اثر بخش‌تر باشد. آنجا که می‌فرماید: مسئلت کنید از خدا با نیت‌های صادق و دل‌های پاک و سپس امر می‌کند به توبه و آشتی با خدا (و توبوا الی الله من ذنوبکم) و بعد می‌فرماید: ارفعوا ایدیکم بالدعا. یعنی دست‌هایتان را برسم ادب و تضرع و تهی بودن بالا ببرید و آنگاه با توجه و تمرکز و تفکر و اخلاص او را بخوانید. در این مقام نیز امیدواری می‌دهد که هرگونه اورا بخوانید بدون تردید پاسخ خواهید شنید.

«یجیبهم اذا ناجوه و یلبیهم اذا نادوه و یستجیب لهم اذا دعوه» فرقی نمی‌کند که شب قدر را با چه ذکر و عمل و چگونه احیا نگه داری (نماز، تلاوت قرآن، دعای جوشن کبیر و یا هر دعای دیگری، زیارت عاشورا، توسل به امام زمان (عج)، سخنرانی و مداحی و یا هر عملی که باحال شما سازگارتر باشد) مهم این است که با توجه و تفکر لحظات را بگذرانی و البته با حس حضور و خلوتی با حضرت دوست و در این میان دعا که مطلق خواندن خداست و ندا که خواندنی متفاوت یعنی با ضجه و ناله و فریاد، گویا که باید در این شب‌ها با فریاد بر سر نفس خویش خود را از خوابی سنگین بیدار نمود و سر نفس سرکش داد کشید و آنرا با باران اشک شست‌وشو داد. و یا آنکه بدور از دیده‌ها و انظار دیگران در خلوتی خاص با رب ودود و خدای کریم و مهربان به نجوا نشست.

یعنی آرام، بی صدا، درگوشی، خودمانی در خلوتی عاشقانه و عارفانه، صاف و روان و بی ریا و…. با خدا نفس زد و گفت‌وگو کرد. در این حالت لازم نیست حتی چیزی بر زبان جاری کنی، کافیست در محضر ربوبی با خلوتی با نفس خویش در تفکری عمیق، ذهن مشغولی و دل مشغولی را پیشه کنی و بدینسان ذهن و دل را مشغول عشق بازی با خدا نمایی.

وقتی نجوا می‌کنی نسیمی دل‌انگیز در دل و قلب وزیدن پیدا می‌کند… رنگ و بوی این نسیم بهشتی و ملکوتی است… در شب‌های قدر نه فقط بال ملائک فرش زیر پایت خواهد بود که باید حال پرواز را به میهمانان آسمانی و عرشی بیاموزی.

از طرفی شب‌های قدر که با نام و توسل به امام المتقین علی بن ابیطالب علیه‌السلام عجین گشته است با همه سوز و غمی که با یادآوری شهادت مظلومانه امام دارد، لطفی از طرف خداست تا در آتش عشق علوی و زیر باران اشک عزای پدر ایتام و حجت و امام بحق ، سرزمین نفس نرم و لطیف  و از این رهگذر زمینه درک حقیقت شب قدر در درونمان فراهم‌تر گردد.

ای عزیز تشنه و سرگردان! لیله قدر را قدر بدان و این شب که (خیر من الف شهر و ۱۰۰۰ ماه است) بواقع به تنهایی یک عمر ۸۰ ساله می‌باشد. پس برای هر لحظه‌اش برنامه‌ریزی کن و با هوشیاری و نشاط احیا نگهدار تا حیاتی دوباره و بهاری تازه یافته و بهوش باش که دقیقه‌ای را  به غفلت نگذرانی تا بتوانی بفضل الهی بار  نه یکسال که یک عمر را ببندی و برای همیشه آسوده خاطر در مدار بندگی خدا جاودان و استوار بمانی.ان شاءالله.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.