مدینه؛ شهری با ظرفیت بالای گردشگری دینی + عکس

مبلغ/ مدینه منوره از شهرهای مهم عربستان است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را پذیرا می‌شود که برای انجام مراسم حج و عمره و زیارت اماکن مذهبی به این شهر می‌آیند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از  royanews.tv، در مدینه، مسجدالنبی(ص) و بسیاری از مساجد دیگر واقع شده است که در حوزه گردشگری دینی اماکن مهمی به‌شمار می‌آیند، اماکن گردشگری و آثار تاریخی نیز در این شهر افراد زیادی را جذب خود کرده است.

در این گزارش نگاهی به مساجد و اماکن زیارتی و مقدس مدینه خواهیم داشت:

مسجد النبی(ص)

مسجد النبی(ص) از اماکنی است که هنگام سفر به مدینه نمی‌توان از زیارت آن چشم پوشید، زیرا از اماکن مقدس اسلامی و مورد احترام همه مسلمانان و نخستین مرکز تبلیغ اسلام بوده است.

در کنار این مسجد، حجره و مقبره پیامبر(ص) و قبور ابوبکر و عمر از خلفای مسلمانان وجود دارد و «روضه شریفه» که به روایت پیامبر(ص) باغی از باغ‌های بهشت است، از دیگر بخش‌های این مسجد به شمار می‌آید که در حد فاصل حجره پیامبر(ص) و منبر واقع شده است.

قبة الخضراء(گنبد سبز) از دیگر بخش‌های مسجد است که بالای مقبره پیامبر(ص) قرار گرفته است و به دشتور «منصور قلاوون الصالحی» پادشاه مملوکی ساخته شد. کتابخانه‌ای با کتب متنوع و ارزشمند نیز از دیگر بخش‌های این مسجد است.

مسجد قباء

این مسجد از مساجد مهم و مقدس نزد مسلمانان است؛ زیرا اولین مسجد ساخته شده در تاریخ اسلام است، این مسجد چندین بار بازسازی شده است و در دوران‌های مختلف و در زمان حکومت خلفا تغییرات زیادی یافت.

آخرین تغییر مربوط به سال ۱۴۰۵ هجری قمری و به دستور «ملک فهد عبدالعزیز آل سعود» پادشاه وقت عربستان بود که اصرار زیادی برای توسعه مسجد داشت.

مساحت این مسجد ۱۳ هزار و پانصد متر است و در فاصله ۳ و نیم کیلومتری از مسجد النبی واقع شده است. به فرموده پیامبر(ص)، نمازخواندن در مسجد قبا، پاداش یک عمره را دارد، آن حضرت روزهای شنبه در این مسجد نماز می‌خواند.

مسجد «قبلتین»

این مسجد از بهترین اماکن گردشگری مقدس در مدینه است و به این دلیل «قبلتین» نامیده شده که تغییر قبله مسلمانان از بیت‌المقدس به خانه کعبه در این مکان اتفاق افتاد و این مکان عبادی شاهد نمازگزاردن مسلمانان به سمت دو قبله مختلف بوده است.

گفته می‌شود در این مسجد قبله مسلمانان در حین یکی از نماز‌های ظهر از بیت المقدس به کعبه تغییر یافت. پیامبر اسلام دو رکعت از نماز ظهر را به سوی بیت‌المقدس و دو رکعت دیگر را به جانب کعبه گزارد. این امر در مسجد بنی‌سالم مدینه انجام شد که بعدها به مسجد «ذوالقبلتین» یا دو قبله‌ای، مشهور شد.

این مسجد ۴۰۰ متراست و در بخش غربی مدینه قرار دارد.

موزه‌ها و اماکن تاریخی مدینه

بنا بر این گزارش، مدینه اماکن تاریخی دینی و موزه‌های زیادی نیز دارد که مهم‌ترین آن‌ها بدین شرح است:

کوه احد

این کوه از اماکن گردشگری مقدس در مدینه منوره است که حوادث تاریخی اسلامی زیادی را به خود دیده که مهم‌ترین آن «غزوه احد» بود که در آن مسلمانان با کفار قریش جنگیدند.

این کوه، جاذبه‌های گردشگری زیادی از جمله «مقبرة الشهداء» دارد که در آن بیش از ۷۰ تن از صحابه رسول خدا(ص) که در غزوه احد به شهادت رسیده‌اند، دفن شده‌اند.

کوه احد در بخش شمالی مدینه واقع شده و بلندترین کوه این شهر است که از گرانیت سرخ تشکیل شده است، این کوه ۷ کیلومتر طول و سه کیلومتر عرض دارد و ارتفاع آن نیز تقریبا ۳۵۰ متر است و در فاصله ۴ کیلومتری مسجد النبی قرار دارد.

موزه «دارالمدینه»

این موزه از موزه‌های تازه تأسیس است که در سال ۲۰۱۱ بنا شده و از زمان افتتاح تاکنون پذیرای بسیاری از مسلمانان بوده است.

این موزه میراث اسلامی را به بازدیدکنندگان معرفی و دوره‌‌های مختلف تاریخی مدینه از جمله زمان پیامبر (ص) را بازگو می‌کند و آثار تاریخی زیادی را از مدینه در خود جای داده است.

مقبره «شهدای احد»

این مقبره نیز در جذب گردشگر در مدینه موفق بوده است و افراد زیادی از آن دیدن کرده‌اند؛ این مکان شاهد واقعه مهم و تاریخی غزوه احد بوده و همان‌طور که گفته شد، محل دفن بیش از ۷۰ تن از صحابه بوده که مشهورترین آنان «حمزه بن عبدالمطلب» عموی پیامبر(ص) است.

رسول خدا(ص) برای این مکان جایگاه و اهمیت خاصی قائل بود و بارها آن را زیارت کرد.

نمایشگاه دائمی قرآن کریم

این نمایشگاه در بخش جنوبی مدینه واقع شده است و ۱۳ سالن دارد که در آن تاریخ اسلام در قالب فیلم به نمایش درمی‌آید، کارکنان سالن‌های این نمایشگاه با لبخند پذیرای بازدیدکنندگان هستند و آن‌ها را برای آشنایی با بخش‌های مختلف این مکان همراهی می‌کنند.

این نمایشگاه سالنی تخصصی دارد که با نمایشگرهای مجهز به  مانیتورهای « ۴k»( تلویزیون‌های با وضوح افقی در حدود ۴۰۰۰ پیکسل)، هر روز فیلم‌های زیادی را درباره تاریخ بشریت قبل و بعد از پیامبر(ص) برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.