کشف جسد سلوان مومیکا هتاک قرآن‌ستیز در نروژ

مبلغ / جسد سلوان مومیکا، هتاک قرآن‌ستیز توسط پلیس نروژ در محل آپارتمانش کشف شده است.

به گزارش مبلغ سلوان صباح متی مومیکا پناهجوی عراقی بود که مدتی پیش به علت اقدام به سوزاندن قرآن در کانون توجه قرار گرفت.

ایکنا نوشت: سلوان صباح متی مومیکا که تبعه عراق بود به سوئد پناهنده شده بود. منابع خبری اعلام کردند جسد او در خانه‌اش در نروژ پیدا شده و پلیس تحقیقات درباره مرگ او را آغاز کرده است.

بر اساس برخی گزارش‌های غیر رسمی جسد او به همراه یک نامه کشف شده که در آن آمده است: پیام خدا این است که کسانی که کتاب من را قبول ندارند رها کنید اما کسانی را که به من و کتاب من بی‌احترامی می‌کنند زنده  بر روی زمین نگذارید.

مومیکا در آخرین پیام خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «امروز سوئد را ترک کردم و اکنون در نروژ تحت حمایت مسئولان نروژی هستم. من برای پناهندگی و حمایت بین‌المللی در نروژ درخواست دادم. »

سیلوان مومیکا، مسیحی که سال‌ها در سوئد پناهنده بود، سال گذشته بارها قرآن را سوزاند که این مسئله موجی از خشم را در جهان اسلام برانگیخت.

سوئد در تابستان سال گذشته شاهد حوادث متعددی بود که طی آن در مقابل سفارت‌خانه‌های کشورهایی از جمله عراق و ترکیه به قرآن اهانت شد که اعتراضات گسترده‌ای را در جهان اسلام برانگیخت و برخی کشورها به احضار دیپلمات‌های سوئدی اقدام کردند.

این حوادث، دانمارک را بر آن داشت تا قانونی را تصویب کند که سوزاندن قرآن را جرم‌انگاری می‌کند، در حالی که در ژوئیه ۲۰۲۳، مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که توسط مراکش ارائه شده بود، تصویب کرد که همه نوع خشونت علیه افراد را به دلیل اعتقادات مذهبی و کتاب‌های مقدس‌شان و اماکن مذهبی مغایر با قوانین بین‌المللی به شمار می‌آورد.

مومیکا؛ یک کلاهبردار نادان و گستاخ

یکی از جامعه‌شناسان سوئدی، درباره سلوان مومیکا گفته بود: مومیکا یک کلاهبردار نادان و گستاخ است. بر خلاف دیگر شبه نظامیان، هیچ سابقه عمل سیاسی یا نظامی خاصی ندارد و هیچ فعالیت اجتماعی هم نداشته و چیزی برای از دست دادن ندارد.

کشف جسد سلوان مومیکا هتاک قرآن‌ستیز در نروژ

وی ادامه داد: تنها چیزی که او می‌خواهد جلب توجه است؛ او می‌خواهد یک شخصیت مهم باشد. فکر می‌کنم او خودش احساس می‌کند که چیزی را نمایندگی نمی‌کند. او اهل هرج و مرج، فردی مخرب و دارای ویژگی‌های شیادی و فریبکاری است و از گسترش بحران قرآن‌سوزی بهره می‌برد.

اخراج از سوئد

او پس از برگزاری چند برنامه اهانت به قرآن، از سوئد اخراج شد. پس از اقدامات وی، روابط کشورهای اسلامی با سوئد متشنج شد و خشم مسلمانان جهان از سوئد و سلوان مومیکا برانگیخته شد و پس از آن سوئد تصمیم به اخراج او گرفت.

یک سخنگوی اداره مهاجرت سوئد گفته بود: سازمان مهاجرت تصمیم گرفت که وضعیت و اجازه اقامت مومیکا باطل شود و او به عراق بازگردانده شود.

وی افزود: اما سوئد نمی‌تواند این حکم را اجرا کند زیرا این فرد در صورت بازگشت به عراق با خطر شکنجه و رفتارهای غیرانسانی روبرو خواهد شد و به همین دلیل به او اجازه اقامت محدود تا تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ داده شده و پس از آن او اخراج خواهد شد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.