ببینید | نماز مستحبّی ثواب بیشتری دارد یا دعا؟

به گزارش «مبلغ» – آیت الله شیخ مجتبی تهرانی در تبیین روایتی از امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «أَحَبُّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْأَرْضِ الدُّعَاءُ»؛ امام علی(ع) فرمود: محبوب‏ترین کار نزد خدا، دعا کردن است. مثل اینكه اینجا كار تمام شد.

در گذشته بحثی در باب مقایسۀ ارزشی بین دعا و نماز داشته‏ام که نمی‏خواهم آن را تكرار كنم. ما در عبادات بالاتر از نماز نداریم. شكّی در این نیست. در بین اعمال عبادی، بهتر از نماز نداریم. امّا وقتی که برخی افراد از امامان ؟عهم؟ما سئوال می‏كند که اگر من دعا كنم ثواب بیشتری دارد یا نماز مستحبّی بخوانم؟ حضرات می‏فرمایند: برو دعا كن. حالا یك روایت بخوانم که قبلاً هم، آن را خوانده‏ام: «رُوِی أَنَّ رَسوُلَ‏الله(ص) قالَ الدُّعَاءُ مُخُّ الْعِبَادَةِ»؛ هر عبادتی انجام بدهیم، نوعی دعاست؛ حتّی نماز هم از اوّل تا آخر، دعا و سخن گفتن با رب است. حتّی سوره‏های انتخاب شده در نماز نیز غالباً دعاست.

در سورۀ حمد می‏ گوییم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»؛ آیا این دعا نیست؟! صلوات‏هایی كه می‏فرستیم، استغفارهایی که می‏کنیم، همه‏اش دعاست. بحث دعا این است كه انسان از مطلق گرفتاری‏هایش، به خدا پناه می‏برد. چه گرفتاری‏های مادّی و چه گرفتاری‏های معنوی؛ هر چه می‏خواهد باشد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.