بزرگترین ظلم قبل از ظهور موعود (ع) / مسعود امامی

مبلغ / دکتر مسعود امامی در یادداشتی به بررسی این پرسش پرداخته است که چگونه ممکن است طبق روایات، در نزدیکی ظهور حضرت حجت(ع) زمین همزمان از عدل و ظلم پر شود؟

به گزارش مبلغ دکتر مسعود امامی در کانال شخصی خود نوشت:

عدالت، مهم‌ترین شاخصه در حکومت مهدی موعود (ع) است. فراز «يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظلماً وَ جَوْراً، او زمین را پر از قسط و عدل خواهد کرد همچنان که پر از ظلم و جور شده است» پر بسامدترین پیام در روایات مهدویّ است که بر اساس یک پژوهش محدود بیش از صد و سی بار در روایات شیعه و سنّی تکرار شده است. بخش اول این فراز، خبر از کمال عدالت گستری در حکومت امام مهدی (ع) می دهد و بخش دوم گویای این است که زمین قبل از ظهور او، مملوّ از ظلم و جور شده است.

این پرسش برای بسیاری مطرح است که چگونه در آخرالزمان زمین پر از ظلم و جور خواهد بود، در حالی که بشر در طول تاریخ هرچه به پیش می رود نسبت به گذشته از جنگ و خون ریزی پرهیز بیشتری دارد و حوادث وحشیانه و خشونت بار نسبت به گذشته کمتر دیده می‌شود؟

پاسخ این پرسش را می توان در قرآن یافت. خداوند در نُه آیه ستمکارترین انسانها را کسانی می‌داند که به خدا افترا می زنند و بر او دروغ می بندند (انعام/۲۱ و ۹۳ و ۱۴۴؛ اعراف/۳۷؛ یونس/۱۷؛ هود/۱۸؛ کهف/۱۵؛ عنکبوت/۶۸؛ زمر/۳۲؛ صف/۷). از نگاه قرآن ستمکارترین انسانها کسانی نیستند که بیش از همه بی گناهان را کشته و اموال آنها را غارت کرده اند، بلکه کسانی هستند که به دینداری و حیات معنوی مردم آسیب زده ‌اند؛ زیرا حیات معنوی انسان بسیار مهم‌تر از حیات مادی اوست. به همین جهت است که پاکان و صالحان در هیچ دین و آیینی حاضر نیستند حیات معنوی خود را فدای حیات مادی خویش کنند و برای حفظ جان، تن به هر رذالت و خباثتی دهند.

گویا ظلم و جوری که قبل از ظهور امام موعود (ع) زمین را پُر کرده است بیشتر از سنخ ظلم معنوی است. ستمگران در این نوع از ستم، به جسم و مال انسانها آسیب نمی‌زنند، ولی آنها را نسبت به دین خدا بدگمان می‌کنند و باورهای دینی آنها را سست می‌نمایند. ریشه های اخلاق و فضیلت را در جامعه خشک می‌کنند و نسلی بی بند و بار، خودخواه و رها از هرگونه قیدی پرورش می دهند.

بخش مهمی از این ستم معنوی به دست مدعیان دروغین دین است؛ کسانی که خود را به دین منتسب کرده اند و نتیجه بی خردی و نادانی آنها و رفتار ناشایست و دروغ‌هایی که به دین می‌بندند، چیزی جز بیزاری مردم از دین نیست. تاریخ گواه بر این است که چهره منفوری که طرفداران نادان دین یا مغرضان و فرصت طلبان مدعی دین از آیین الهی ارائه می دهند، بیش از مقابله آشکار دشمنان، به دین آسیب زده است. امروز به روشنی می بینیم که داعشیان و داعش مسلکان چه تصویر کریهی از اسلام در ایران و جهان ارائه داده اند که اصلاح و برطرف کردن آن بسیار دشوار است و زمانی طولانی می طلبد.

امام صادق (ع) در روایتی طولانی به توصیف گروهی از عالمان دین می‌پردازد که به جهت زشت کرداری، بیشترین آسیب را بر دین وارد می‌کنند. او در بخشی از این روایت می فرماید: «ضرر آنها بر شیعیان ما بیش از ضرری است که سپاه یزید بر امام حسین (ع) و اصحابش وارد کردند. سپاه یزید جان و مال امام حسین (ع) و یارانش را ستاندند، ولی این عالمان زشت کردار که در واقع دشمنان ما هستند و در ظاهر مدعی دوستی با ما می باشند، شک و شبهه بر دلهای شیعیان سست ایمان وارد می‌کنند و آنها را از راه حق گمراه می نمایند» (الاحتجاج ۲/۴۵۸).

در آخر الزمان و هنگامه ظهور امام مهدی (ع) نیز این مدعیان دورغین دین بیشترین ستم را بر مردمان وارد می کنند و آنها را نسبت به امام موعود (ع) که ارمغان او برای جهانیان، عدالت و ایمان و امنیت و آسایش است بدگمان می سازند.

امام صادق (ع) می فرماید: «آنگاه که ظهور آغاز می‌شود و پرچم امام مهدی برافراشته می گردد، مردمان مشرق و مغرب به جهت کردار زشتی که از بنی هاشم دیده‌اند امام مهدی را نفرین می‌کنند» (غیبت نعمانی/۲۹۹). این روایت گویای این است که گروهی از مدعیان تشیع چنان چهره زشتی از دین و امام زمان (ع) قبل از ظهور او ارائه می‌دهند که اولین مواجهه مردم با قیام او جز نفرت و نفرین نیست.
همین گروه نادان یا فرصت طلب که مدعی دینداری هستند و در صدر اسلام در مقابل اسطوره عدالت امام علی (ع) به اسم خوارج یا اهل جمل و اهل صفین صف آرای کردند، در هنگامه ظهور نیز به جنگ و مقابله با فرزندش موعود عدالت خواهند رفت. چنانکه در روایتی آمده است کسانی که به جنگ امام مهدی (ع) می روند با ادعای دین خواهی می آیند و با استدلال به قرآن در مقابل او قد علم می کنند (همان/۲۹۷).

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. علیرضا می‌گوید

    باتوجه به شرایط زندکی انسانها که اکثرا باسواد ودردست رس بودن تکنولوژی. شما شاهد هستید چکونه اخبار روز مردم دنیا دروغ به اسراسر دنیا مخابره میشود . دیکر. هیچ حدیثی نمیتواند به واقعیت نزدیک شود .انچه خداوند درقران ذکر کرده وبه ما میکوید وقتی این قران دراختیار شما قرار دارد چکونه به حدیث مراجعه میکنید .

  2. علیرضا می‌گوید

    انچه امروزه در حوًزهای علمیه مهم است اسلامی را باید معرفی کنند .که درونش از هیچ حدیثی سخن بمیان نیاورند زیرا مورد قبول این نسل واقعه نمیشود .اکر به این مهم توجه نکنند به خود ولباس خود خیانت کرده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.