استاد دانشگاه عراق: حضرت حجت، روز و شب انسانها را صدا می‌زند

مبلغ / دکتر ناهده جلیل الغایی استاد دانشگاه عراق در پیش‌نشست کنگره اربعین گفت: امام زمان(عج) روز وشب انسانها را صدا می‌زند و برای ما خون گریه می‌کند و گوش شنوا لازم است که تا ندای ایشان را بشنویم.

به گزارش مبلغ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری ستاد فرهنگی- آموزشی اربعین حسینی و دانشگاه کربلا عراق پیش نشست کنگره بین المللی «آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی و دولت مهدوی» را در هشتم اسفند سال جاری برگزار کرد. گزارش این نشست در ادامه می‌آید:

حسین الهی راد: اربعین در زمینه و شرایط ظهور نقش ایفا می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین الهی نژاد رئیس پژوهشکده مهدویت و معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان سخنران اول نشست گفت: هر دین و مذهبی شعائری دارد که کارکرد جداگانه ای را برای باورمندان خود به همراه دارد در اسلام هم شعائری چون مبعث، غدیر، اربعین، عاشورا، مهدویت و… وجود دارد. این شعائر علاوه بر اینکه به صورت جداگانه برکاتی دارند گاه در یک تعامل دوسویه برای هم نقش ایفا می کنند که در تکامل همدیگر موثر هستند. اربعین از شعائری است که به انتظار، معنا بخشی کرده و معنای آن را برجسته می سازد. انتظار دارای ۴ معنا است:  انتظار روحی که بدون اختیار در وجود انسان نقش می بندد، مرتبه بالاتر از آن انتظار قلبی که به صورت القای قلبی است و انتظار قولی که جاری ساختن موضوع انتظار به زبان است و در مرتبه بالاتر از این سه معنا، انتظار عملی است که طبق روایات به پادگار مانده از معصومین مانند« افضل الاعمال امتی انتظار الفرج» تعبیر به انتظار عالی شده است که اربعین بیان کننده این نوع از انتظار و به نوعی حرکت به سمت هدف است. باید دانست که ظهور سه مولفه مهم دارد نشانه ظهور، شرایط ظهور و زمینه ظهور که اربعین با دو مولفه شرایط و زمینه ظهور ارتباط عمیقی دارد چرا که ظهور یعنی آمادگی کیفی و کمی بدین معنا که منتظر باید به آمادگی کامل و جامع برسد که همه زمینه های ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نظامی را شامل می شود که همه این شاخصه ها حقیقتاً در اربعین دیده می شود.

ایشان در ادامه گفت: بر اساس فرمایش بزرگانی چون شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی رخداد ظهور بر سه رکن استوار است: اراده و فعل الهی بر آفرینش معصوم، فعل و اراده معصوم که به فرمایش خدا عمل کند و سومین رکن اراده و فعل مردم است آن هم اراده جمعی بشر نه فردی که اربعین نماد اراده عمومی بشر است. از سوی دیگر مهدویت، غایت‌بخش اربعین و عاشورا است و هدف هر دو رسیدن به جامعه مطلوب و تجلی گاه خوبی ها هستند.

نشست دوم با حضور حجت الاسلام دکتر محمود ملکی را عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان« شعائر حسینی و دولت مهدوی» برگزار شد. دکتر ملکی راد در شروع سخنان خود گفت: پیاده‌روی اربعین در سالهای اخیر تحول‌آفرین بوده و تاثیرگذاری زیادی در منطقه و دنیا داشته است سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه مضامینی در شعائر حسینی وجود دارد که در دولت مهدوی متجلی می شود؟ در پاسخ باید گفت اولین و مهمترین مضمون بحث عدالت گستری و ظلم ستیزی است آنچنان که فلسفه قیام عاشورا ظلم ستیزی بوده و امام حسین(ع) فرمودند:« من برای اصلاح امت جدم و پدرم خروج کردم» در نهضت جهانی مهدویت هم به ظلم ستیزی و عدالت محوری پرداخته شده است. بحث حق گرایی و عزتمندی انسان هم از مضامینی هستند که علاوه بر اینکه در قیام عاشورا نمود و بروز دارند، از مهمترین اهداف دولت مهدوی نیز هستند. مضمون بعدی که در عاشورا و دولت مهدوی متجلی است اصلاح اجتماعی است آنچنان که در روایات آمده چون حضرت حجت(عج) ظهور کنند یاتی بامر جدید اتفاق می افتد. مضمون  بعدی تحکیم روح آزادگی که  درشعارهای امام حسین(ع) روی آن تاکید شده که همین ویژگی در دولت مهدوی دیده می شود. احیای دین و تجلی اخلاق الهی هم از مضامینی است که هم در شعائر حسینی و هم در دولت مهدوی نمود و بروز دارد.

ناهده جلیل الغابی: تفسیر سخن امام حسین که می فرماید: انالقتیل العبرات  

خانم دکتر ناهده جلیل الغابی عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا هم در سخنانی با عنوان«ملازمه و پیوند معرفتی بین جریان حسینی و مهدوی» گفت: تکلیف معرفتی که بر دوش ما است ناظر به گسترش اندیشه حسینی است چرا که کربلا محور آزادی اشخاص و افکار است لذا نیاز است که احساسات را برانگیخت آنچنان که امام حسین(ع) می فرماید:«انا القتیل العبرات» همچنین در زیارت ناحیه مقدسه از حضرت حجت فرازی به این مضمون است که« من روز و شب شما را صدا می زنم و برای شما خون گریه می کنم» پس مسئولیت صیانت از اندیشه حسینی به عهده منتظران دولت مهدوی است.

خدامراد سلیمیان: اربعین، آرامش مورد نیاز انسان معاصر را به او می‌دهد

دکتر خدامراد سلیمیان در سخنانی با عنوان «تاثیر اربعین در زیست انسان معاصر» با نگاهی به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) گفت: انسان معاصر به رغم فراهم آمدن امکانات، یک گمشده دارد و آن یک نوع از آرامش است. این آرامش برای انسان در جایی فراهم می آید که بین انسان و معنویت یک ارتباط دقیق مطرح شود. قيام امام حسین(ع) در سال ۶۱ هجری قمری هماوردی بین حق و باطل بود و نقطه شروعی برای بیداری انسان در اعصار مختلف بود آنچنان که در گذشته واقعه عاشورا احیاگر ارزش های انسانی بوده و در حال حاضر اربعین، جریانی است که انسان معاصر را که تحت تاثیر چالش های اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و فضای مجازی در حال فاصله گرفتن از آرامش است، به حکومت سراسر آرامش دولت مهدوی می‌رساند.

 

تهیه و تنظیم: مهدی زارعی

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.