حجت الاسلام حسن شریعت زاده:

خداوند حورالعین را از لیست نعمات بهشتی در سوره دهر حذف کرده است/معرفت زهرا، معرفت عالَم است!

مبلغ / یک خطیب و مفسر قرآن میگوید: جناب آلوسی در تفسیر سوره دهر که در شأن حضرت زهرا و امام علی(ع) نازل شده است برعکس همه سوره های دیگر،در نعمات بهشتی نامی از حورالعین نیمبرد که دلیل آن این هست که اینجا صحبت از فاطمه است و خداوند میخواهد به علی بگوید که حورالعین در مقابل فاطمه کسی نیست!

به گزارش مبلغ حجت السلام حسن شریعت زاده از خطبا و مفسران قرآن به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و روز مادر در مصاحبه اختصاصی با مبلغ گفت: در روایات در مورد حضرت فاطمه(س) داریم که معرفت ایشان معرفت اصل عالم است. یکی از مهمترین موضوعات در مورد ایشان که برای جامعه ما لازم است بحث تربیت ایشان است که هم خودشان مورد تربیت مادر بزرگوار خود بودند و هم فرزندان بزرگی را تربیت نمودند. در فرمایش امام عصر(عج) داریم: وفي ابنة رسول الله صلى الله عليه وآله لي أسوة حسنة. یعنی دختر پیامبر یک الگوی حسنه است که یک الگوی واقعی و روی زمین است نه آنکه خیالی باشد یا اسطوره‌ای باشد.

حضرت فاطمه

گناه فرزندان را نباید فوراً به گردن مادر وپدرش انداخت!

حجت الاسلام حسن شریعت زاده با بیان اینکه اگر کسی را در جامعه دیدیم که اخلاق یا کردار خوبی ندارد نباید فوراً به مادر و پدر او بد و بیراه گفت و آنها را مقصر شمرد. قرآن از این کار نهی می‌کند و در مورد پسر حضرت نوح(ع) که مقام پیامبری داشتند انحراف پیدا کرد. در روایات تفسیری داریم که یکی از عوامل تربیتی که او را خراب کرد عامل مجالست و رفاقت بوده است بنابراین نباید فوراً پدر و مادر را مقصر شمرد.

این مفسر قرآن گفت: در بین فرزندان اهل بیت(ع) داریم که امام هشتم، فرزند امام هفتم را که به زیدالنار مشهور بود قبول نکردند و گفتند که تو گرفتار کبر شده ای و حرف بقالهای کوفه تو را مغرور کرده است. میان فرزندان امام هادی هم یک پسری داریم به نام جعفر که امام عصر او را طرد کردند و اجازه ندادند که بر بدن امام عسگری نماز بخواند واو  هم گرفتار رفاقت‌های بد شده بود. در فرزندان متوکل یک مجالست و برخورد با رفیق خوب، باعث شد که پسری درست شود که عاشق حضرت هادی بود. در فرزندان هارون هم فردی به نام قاسم را داریم که شیعه امام هفتم بود.

ارتباط سوره بقره با ماجرای پسری که معامله اش را به هم زد تا پدرش راحت بخوابد!

ایشان در ادامه افزود: در مورد عوامل تربیت بگوییم که عامل اول پدر است. جوانی پیش پیامبر آمد و گفت که پدرم دست در جیب من میکند و برای امور زندگی خود پول بر میدارد. حد این کار چقدر است و با ایشان چه کنم؟ پیامبر فرمود: تو و هر چه داری متعلق به پدرت است! امام هشتم(ع) هم میفرماید خداوند بلندترین سوره خود را به نام بقره گذاشته است که در مدینه نازل شده است. کل جریان به این برمیگشت که پسری حرمت پدرش را نگه داشت و معامله اش را به هم زد و به طرف معامله گفت که من حاضر نیستم که پدرم را از خواب بیدار کنم و کالای تو را تحویل بدهم! شما یک ساعت دیگر بیایید تا پدرم از خواب بیدار شود! امام هشتم فرمود که این پدر برای این پسر دعا کرد که خدایا تو جبران کن! امام رضا میفرماید که در قضایای بنی اسرائیل و بهانه‌هایی که آوردند، ماجرا طوری پیش رفت که مجبور شدند گاو آن جوان را بخرند و قطعه ای از بدن گاو را با طلا و جواهر زیاد به این جوان برگردانند و در نهایت ثروت زیادی به دست این جوان رسید.

شریعت زاده در ادامه برای تبیین بیشتر مقام پدر و مادر گفت: امیرالمونین(ع) به جوانی که نفرین شده بود و بدنش شل شده بود، دعای مشلول را آموزش دادند. ایشان به امام حسن(ع) فرمودند که او گرفتار نفرین پدرش شده است و مگر با توبه نستوه، نجات پیدا نمی کند. بنده از این ۵ صفحه دعای مشلول که همه آن قسم به اسماء الحسنی هست، اثر زیادی دیده ام.

رسول خدا فرمودند: یا عبادالله! «إن لربكم في أيام دهركم لنفحات ألا فتعرضوا لها» بنده های خدا ! خداوند در مسیر زندگی شما نسیم رحمت گذاشته است مانند پدر، مادر و خدمت به خلق خدا. پیامبر فرمودند که خودتان را به این نسیم رحمت برسانید.

خیلی از چیزها در زندگی در دست پدرهاست. قرآن اصرار به اقامه نماز دارد نه لزوماً نماز خواندن. اقامه نماز به معنای ترویج فرهنگ نماز در خانه است. پدری که اهل نماز و توجه به قرآن باشد بچه ها قاعدتاً از او خط می گیرند. امیرالمومنین میفرماید که رسول خدا نصفی از نماز شب را در خانه و بقیه را در مسجد میخواندند.

احترام پیامبر به قبر مادرشان

ایشان در ادامه در مورد اهمیت مقام مادر اضافه کرد: دومین عامل تربیت مادر است. از مواضع استجابت دعا، کنار قبر مادر است. امیرالمومنین میفرماید که قبر مادر رسول خدا در روستایی است به نام ابواء که در بین راه مدینه و مکه است. امام علی فرمودند که ایشان وقتی نزدیک قبر مادر خورد رسیدند، طوری از مرکب خود پیاده شد و کنار قبر مادر خود دعا میکرد کانه او را تازه از دست داده است. لذا میفرمودند که بهشت، زیر پای مادران است. اسماء بنت عمیس میگوید که لحظه وداع ایتام حضرت فاطمه با مادر، سید الشهداء صورت خود را کف پای مادر میگذاشت.

به گفته شریعت زاده از امام هشتم سوال شد که جمله‌ای که قرآن میگوید: «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ به» چه معناست؟ فرمودند که مادر درد را روی درد تحمل میکند پس باید حرمت او را نگه داشت.

در روایت هست که عوامل استجابت دعا عبارت هستند از:  پدر یا قبرش، مادر یا قبرش، بعد از هر عمل واجب مانند جهاد، زیر آسمان، هنگام نزول باران، ششم شب جمعه، روز جمعه و هشتم هم زیر گنبد سیدالشهدا.

از عوامل دیگر تربیت هم شرایط همراه مانند رفیق یا معلم است. در قضایای کربلا داریم که خیلی از اصحاب ایشان را رفقایشان رآ آوردند مانند مسلم بین عوسجه که حبیب بن مظاهر او را به کربلا کشاند.

چهارمین عامل تربیت لقمه است. حضرت فاطمه خدمت خود در خانه مانند پختن غذا و نظافت منزل را از عوامل تعالی انسان و عبادات می‌دانستند و مانند برخی از امروزی ها این کار برایشان عار نبود. آخرین جمله حضرت سید الشهدا هم در کربلا این بود که وقتی ۳ بار با دشمنان سخن گقتند و با جواب منفب روبرو شدند، گفتند اینها شکمشان از مال حرام پر است و سخنان مرا نمی شنوند!

وصیت حضرت زهرا به امام علی در مورد قرآن

وصیت حضرت زهرا به امام علی این بود که زمانی که مرا دفن کردی و خاک روی بدن من ریختی، روی خاک بنشین و رو به من برایم قرآن بخوان! چون ایشان با قرآن مأنوس بود. دلیل حضرت زهرا این بود که چون این ساعتی است که میت نیاز به انس با قرآن دارد. باید به جوانها بگویم که خیلی از سروصداهای اضافی و ناراحتی‌ها که در خانه هاست با خواندن قرآن در خانه از بین خواهد رفت.

نکته ویژه در مورد سوره دهر

در روایات هست که سوره دهر در شان امیرالمونین و حضرت زهراست! جناب آلوسی در تفسیر سوره دهر میگوید که تنها سوره ای که خداوند صحبت از نعمات بهشت میکند ولی از حورالعین صحبتی نمیکند، سوره دهر است. چون خداوند در قرآن هر جا که صحبت از نعمات بهشتی میکند بلافاصله به حورالعین هم اشاره میکند. آلوسی که اهل سنت است میگوید به نظر من دلیل آن این هست که اینجا صحبت از فاطمه است و خداوند میخواهد به علی بن ابیطالب بگوید که حورالعین در مقابل فاطمه کسی نیست!

وی در پایان با توصیه جوانان به صبر گفت که پیامبر حضرت فاطمه(س) را به صبر توصیه کرد. صبر نام یک درختچه است که از کنار آن یک سمغ می‌آید که فوق‌العاده تلخ است و در عطاری ها هم به فروش میرسد. شاید صبر در مقابل کارهای حرام به ظاهر تلخ باشد ولی شیرینی خود را هم برای امروز و هم برای فردا خواهد داشت. زن و شوهرها باید صبور باشند و زود رابطه خود را به هم نزنند.

 

 

موسوی

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. رضا می‌گوید

    انقد چرندیات و چرت و پرت میگید خودتون خسته نمیشید

    1. علی می‌گوید

      جوابت در متن آمده! فرمایش سیدالشهدا در قبال کوفیان.
      بانگ اذان شنیدن بر بی نماز سخت است
      بی بند و بار هرگز تقوا نمی پسندد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.