چرا شهرهای سنی را هم به شکل شیعی مدیریت میکنیم؟ / مهدی سلیمانیه

مبلغ/ یک فعال و پژوهشگر فرهنگی می نویسد: فقط زاهدان و فاطمیه نیست. چند ماه قبل به کردستان سفر کرده بودم. و چند سال قبل تر، به بندر ترکمن. اسامی خیابان ها و مکانها، تبلیغات شهری، بنرها، نام و موقعیت برتر و اندازه ی مساجد بزرگ و اصلی، غالبا شیعی. آن هم از نوع معنادار و پر گوشه و کنایه. کمتر نشانی از عرف و فرهنگ اهل سنت. گویی که در شهری شیعه..

به گزارش «مبلغ»- محسن حسام مظاهری یادداشتی را با عنوان «پادگان شهرهای شیعی؟» و زیر عنوان «چطور با عرف میستیزیم؟» از دکتر مهدی سلیمانیه در کانال شخصی خود منتشر کرده است. سلیمانیه در این یادداشت به مدیریت مذهبی شهرهای سنتی نشین انتقاداتی جدی وارد کرده است که در ادامه می خوانید:

شهر پر از بنرهای سیاه است. تندترین جملات از باورهای شیعه. تبلیغ حضور مداحان و واعظان شیعه که از تهران و قم آمده اند. حجم تبلیغات، کم از تبلیغات این روزهای قم نیست. تقریبا هر پنجاه متر یک بنر بزرگ و هر بیست متر، پارچه نوشته هایی کوچک تر. هر چند صد متر، یک موکب با صدای بلند، تندترین نوحه ها را پخش میکند. بر در و دیوار اکثریت ساختمانهای عمومی و دولتی، پارچه نوشتهای سیاه با مضامین شیعی. اینها همه اما فاطمیه در کاشان و یزد و قم نیست. در زاهدان است. شهری با اکثریت مطلق شهروندان اهل سنت و اقلیت کوچک شیعه. اما اقلیتی در قدرت.

فقط زاهدان و فاطمیه نیست. چند ماه قبل به کردستان سفر کرده بودم. و چند سال قبل تر، به بندر ترکمن. اسامی خیابان ها و مکانها، تبلیغات شهری، بنرها، نام و موقعیت برتر و اندازه ی مساجد بزرگ و اصلی، غالبا شیعی. آن هم از نوع معنادار و پر گوشه و کنایه. کمتر نشانی از عرف و فرهنگ اهل سنت. گویی که در شهری شیعه..

گفتم “شهروند” اهل سنت؟ کدام شهروند؟ شهروندی که نه در شهرهای شیعه نشین و در موقعیت اقلیت، که در شهر و دیار خویشتن، در موقعیت اکثریت هم نامهایش، باورهایش، محترمین ش و آداب و رسوم ش را نمیبیند.. و بالعکس، در خیابانهای خودش، باورها و محبوبینش را طرد شده و گاه توهین شده می یابد..

این هم صورتی دیگر از همان گزاره کلی است که گفته ام و نوشته ام: عرف ستیزی. گونه ای از مدیریت جامعه که عرف را به رسمیت نمیشناسد. گونه ای از سیاستگذاری که با اتکای به قدرت سخت، منطق عرف را در هم میشکند.

من این شهرهای اهل سنت نشین را “پادگان-شهرهای شیعه” دیدم. جایی که شهروندان اهل سنت، کمترین سهمی در شکل دادن به فضای زیستن عمومی شان ندارند. از چنین سیاستی، توقع تولید همزیستی و مدارا داریم؟ یا هر روز، کینه میکاریم؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 نظرات
  1. مریم می‌گوید

    بسیار عالی بود واقعا چرا به عرف توجه نمیشود ؟ و گویی عامدا هر روز کینه میکاریم چرا ؟ این نتیجه خود برتر بینی نیست ؟ گیرم روایت هست که شیعه ی علی بر حق بوده و رستگار است آیا شیعه بودنمون دست خودمون بوده ؟ اگر در خانواده اهل سنت بدنیا می آمدیم سنی میشدیم پس به خودمون مغرور نشیم ، والله من از خیلی سال پیش دوست داشتم از صدا و سیما اذان اهل سنت پخش شود ( حداقل یکبار در روز مثلا ظهر یا مغرب ) شاید ایجاد وحدت جلوی خیلی از خونریزیها و جنگها را میگرفت ، نه با اذان شیعه ، اهل سنت شیعه میشود و نه بالعکس ، احترام به عرف همیشه نتایج مثبتی داشته

    1. صدرا می‌گوید

      احسنت

      1. امیر می‌گوید

        فکرنکنم‌‌شهرهای‌کوردنشین‌مشکل‌باین‌موضوع‌باشد.چون‌اهل‌تشیع‌وتسنن‌دارد.قابل‌احترام‌همن.
        من‌خودم‌که‌ساکن‌‌آذبایجانغربی‌هستیم..
        حتی‌رابط‌ه‌فامیلی‌هم‌ازگذشته‌بیشتر.

    2. محسن می‌گوید

      بانوی عزیز
      منظور شما از اذان اهل سنت چیست؟
      اذان برای کلیه مسلمین یک اذان است و همان اذانی که رسول الله گفتند و همان که اهل سنت می‌گویند.
      فقهای شیعه هم همان اذان رو قبول دارند و عبارت ” اشهد ان علیا ولی الله” را بخشی از اذان نمی‌دانند و حکم کرده اند که اگر گوینده اذان این عبارت را با این نیت که بخشی از اذان است تلاوت کند، آن اذان باطل است ( رجوع شود به حکم ایت الله مکارم شیرازی در خصوص اذان.

      با تشکر

  2. عزیز آشنا می‌گوید

    کار ویژه ایجاد تفرقه و نفاق و اقدام علیه امنیت ملی در ایران فقط به بیگانگان بویژه انگلیس ،آمریکا و اسرائیل منحصر نیس بلکه دنباله های اونا در داخل کشور هم بدون داشتن تابلو مشخص در این توطئه‌ای خطرناک فعال هستن در هر مقام و لباسی ! متاسفانه بهای وطن فروشی در ایران بسیار ناچیز است .🇮🇷

  3. حیدر می‌گوید

    اللهم العن الجبت و الطاغوت
    هروقت عربستان اجازه فعالیت به شیعیان داد آنوقت شما بیایید نظر دهید.

    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک

    1. مریم می‌گوید

      حیدر خان این دلیل نمیشه که چون اونا اجازه نمیدن پس ما هم نباید اجازه دهیم امام علی با قاتلان حضرت فاطمه نشست و برخاست و معاشرت داشت نمونه های گذشت و مدارا خیلی زیاد بوده شاید اگر از خیلی سال پیش ما مدارا میکردیم الان هم شیعیان عربستان میتوانستند فعالیت داشته باشند ، ظلم دیدن دلیل بر ظلم کردن نیست پس الان مجوز میدهید فلسطینی ها اسرائیلی ها را به فجیع ترین شکل ممکن اعم از زن و مرد و بچه را بکشند ؟ چه استدلالی !!!!!! اسلام سنگ روی سنگ را درست بنا میکند حتی اگر دویست سال طول بکشد

    2. جیمز می‌گوید

      پس اعلام جنگ میکنی

    3. امیر می‌گوید

      ماکوردایران‌هسیم.
      افتخارماعربستان‌وغزه‌نیست.ایران..
      عرب

    4. محمود محمودی می‌گوید

      شما یک فاشیست و خدانشناسید،از مقام انسانیت چیزی عایدشما نشده،از علوم دینی،دنیائی وسیاسی اجتماعی هم چیزی به گوشهای درازت نخورده،عربستان که میگی یه نگاه کردی کجاست؟؟ پس اینهمه حاجی شیعه از کجا حاجی شدن؟؟
      بعدشم دلیل نمیشه،ما میگیم اونا بعد شما چرا در ام القرای جهان اسلام میخوای قوانین حقوق بشری ء توصیه اسلام را زیر پا بزاری ساندیسی؟؟؟

  4. محسن حسام مظاهری می‌گوید

    با سلام
    لازم به تذکر و اصلاح است که نویسنده این یادداشت دوست محققم دکتر مهدی سلیمانیه است و آن را براساس مشاهدات میدانی خود نگاشته است. یادداشت را از کانال وی (راهیانه) در کانال تلگرامم بازنشر کرده بودم و همین سبب شده که اشتباها برخی گمان بردند نویسنده من هستم. البته با متن یادداشت و دغدغه‌ی نویسنده کاملاً همدلم و چند سال پیش مطلب مشابهی درباره تبلیغات تحریک‌آمیز برخی مجالس مذهبی در شهر گنبد نوشته بودم.
    باتشکر

  5. بابک می‌گوید

    طبق قانون اساسی دین رسمی کشوراسلام ومذهب شیعی اثنی عشری میباشد وسایرمذاهب درهرمنطقه ای که اکثریت راتشکیل میدهندمیتوانندطبق مراسم مذهبی خودشان عمل کنندومقررات محلی طبق نظر شوراهای همان مذهب میباشدباحفظ حقوق سایرمذاهب

  6. کیان می‌گوید

    عده ای در کشور هستند که از انواع نفاق بین مردم بهره میبرن و تلاش دارن در زمینه های مختلف بین مردم جدایی و نفاق بندازن و هر روز این فاصله ها بیشتر بشه.
    شیعه و سنی ،باحجاب و بی حجاب ،معمم و غیر معمم ،مذهبی و غیر مذهبی و همینطور به دو قطبی سازیها ادامه میدن و ازش سود میبرن.

  7. عبدالستار می‌گوید

    با سلام خدمت همه دوستان
    چطور میشود یک شخص بی اطلاع و شاید هم مطلع مغرض؟،یک مطلبی را در فضای مجازی بیان میکند،و دیگران حتی زحمت اینکه او را به چالش بکشند را به خود نمیدهند!!
    دوستان عزیز،در هیچ یک از شهرها و روستاهای سنی نشین در طول سال هیچ نشانه ای از مذهب شیعی بافت نمیشود و این را اصلا دولت جمهوری اسلامی ایران نخواسته و نه میخواهد،فقط و فقط در مراکز استانهای سنی نشین که اقلیت قابل توجه و مراکز دولتی،لشکری و کشوری وجود دارد،بر حسب وظیفه و عشق به اهل بیت علیهم السلام،در شادی و سوگواری اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام به انجام مراسمات میپردازند که از سنت رسول الله ص می‌باشد و به این شکل یاد اهل بیت رسول الله ص را زنده نگه میدارند.
    حرف این شخص بسیار تعجب انگیز و گستاخانه هست،مگر توقع دارد در ایام سوگواری بیبی فاطمه زهرا س و فرزند گرامیشان آقا امام حسین علیه‌السلام،در سطح شهرستان که مرکز استان هست،بنر های سیاه در شهر و اماکن دولتی نصب نشود؟؟
    مگر در کجای دنیا به جز ایران اسلامی،برای غصه های قلب مبارک آقا رسول الله ص و اهلبیت پاک و مطهرشان و به خصوص امام حی و حاضر،مراسمات برگزار میشود؟؟مگر جز ایران اسلامیست که واسطه امنیت حاصل خون شهدا سنی و شیعه میباشد،به تکریم شخصیت های معصوم بزرگواران میپردازیم.
    فقط همین ایران را داریم و بس،حتلا امثال این شخص با چه اندیشه و تفکر تفرقه انگیزی،میخواهند پارچه های سیاه که در چند هفته بر درو دیوار شهر نمایان می‌شود را.نشانه بی‌حرمتی به اهل سنت بدانند!!
    مگر میشود تنها یک شهر آنهم مرکز استان که دارای مراکز اداری می‌باشد را به کل شهرها و روستاها بچسبانی و از ظلم روا داشته نشده حرف به میان آوری؟!!
    بنده نوئی بیست سال هست که در جزیره قشم زندگی میکنم.اینهمه روستا،تازه اکثریت شافعی هم هستند،و‌عقایدشان به مذهب جعفری نزدیک هستش،ولی هیچ‌گونه تبعیض وجود ندارد و اصلا هیچ نشانه ای از قدرت اقلیت شیعی وجود ندارد در مراسمات مذهبی و آزادی مذهبی.
    در هر کوچه یک مسجد و در هر روستا چندین مسجد و دارای مدرسه دینی هم هستند و خلاصه فقط و فقط در ایام محرم و فاطمیه جمعیت شیعی و حتی جمعیتب سنی در مراسمات مربوط شرکت میکنند.
    لطفاً فریب نخورید

    1. جباري می‌گوید

      برادر عبدالستار خدا شما را حفظ کند که اينقدر درست و کامل توضح داديد.

  8. مریم می‌گوید

    ماهم چند سال تو مهاباد زندگی کردیم این چیزا و این حرفای نویسنده خبری نبود پدرم چند سال پیش رفته بود و دنبال ادرس بود گفت می خواهم بروم حسینه شیعه ها اون برادر سنی ناراحت شده و گفته امام حسین ع ماله شیعه نیست ماله ما هم هست انقد نزدیکی هست که روی عقاید ما هم تعصب دارند حاجت می گیرند نذری می دهند نویسنده خودش دنبال تفرقه بوده بنظرم