در آستانه افتتاح معبد رام بر ویرانه‌های مسجد تاریخی مسلمانان در هند، مسلمانان در حال ترک مناطق اطراف هستند

مبلغ / در آستانه بازگشایی معبد جنجالی بر ویرانه‌های مسجد باستانی بابری، خانواده‌های مسلمان در شهر آیودهیا در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند با نگرانی تحولات را دنبال می‌کنند.

به گزارش مبلغ  معبد رام که هندوها آن را گرامی می‌دارند به زودی با بودجه هنگفتی افتتاح خواهد شد تا مسیر نخست وزیر نارندرا مودی برای باقی ماندن در منصب نخست وزیری کشور پهناور هند را تثبیت کند. این مکان برای مسلمانان یادآور خاطرات بسیار تلخی در دهه ۹۰ میلادی است؛ زمانی که هندوهای افراطی با حمله به مسجد بابری – ساخته شده در دوران مغول- آن را ویران کردند. در رخدادهای بعد از این تخریب، ۲ هزار نفر که عمدتاً مسلمان بودند کشته شدند.  در نهایت دادگاه عالی هند رای به ساخت معبد به جای مسجد را داد و مسلمانان نیز به این رای تمکین کردند.

حالا از پس دهه‌ها، هندوها معبد خود را بر روی خرابه‌های مسجد بابری ساختند و عن‌قریب آن را افتتاح خواهند کرد. اما مسلمانان بیم دارند مراسم و آیین‌های هندوها برای افتتاح این معبد بار دیگر شعله‌های خشم مذهبی را برانگیزد. به همین خاطر بسیاری از مسلمانان در تلاش هستند خانواده‌های خود را بیرون از شهر و یا حتی به بیرون از ایالت بفرستند.

آیودهیا در ایالت شمالی اوتار پرادش، خانه حدود ۳ میلیون نفر از جمله ۵۰۰۰۰۰ مسلمان است. مقامات می گویند که حداقل یک دهم این مسلمانان در مجاورت معبد تازه ساخته شده رام زندگی می کنند و برخی از این ساکنان می‌گویند هنوز از هندوها، به ویژه بازدیدکنندگان از معبد می ترسند، زیرا هر حادثه ای می تواند به طور بالقوه به یک رویداد بزرگ تبدیل شود. افتتاحیه روز ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) است و مسلمانان از بروز حوادث مرگبار بیم دارند. هرچند عده دیگری از مسلمانان معتقدند ترس زیادی ندارند و امیدوارند افتتاح معبد به کسب و کار آنها نیز رونق دهد.

در حکم دادگاه که اجازه ساخت معبد رام را داده بود همچنین گفته شده بود که مقامات باید زمینی را برای مسجد اختصاص دهند و انتظار می‌رود که ساخت و ساز در آن مکان، در حدود ۱۵ مایلی (۲۴ کیلومتری) معبد رام، سال آینده آغاز شود. با این حال هیات وقت اهل سنت ایالت اوتارپرادش تاکید کرده که رونق در شهر آیودهیا به خاطر ساخت معبد باعث بالا رفتن قیمت زمین و همچنین تصرف عدوانی زمینی شده که قرار بود در آن مسجد ساخته شود.

گفتنی است از زمانی که حزب بهاراتیاجاناتا در هند روی کار آمده فشار بر اقلیت بزرگ مسلمانان این کشور بیشتر شده است. هندوهای افراطی به بهانه‌های مختلف از جمله ذبح گاو، صدای اذان، ساخت مسجد، ازدواج بین مذهبی و همچنین حجاب به مسلمانان حمله می‌کنند و دولت‌‎های محلی نیز ارائه لازم برای حمایت از شهروندان مسلمان ندارند.

 

منبع: سرویس ترجمه شفقنا،

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.