مشاور آیت الله اعرافی محورهای نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی را تشریح کرد

مبلغ/ دبیر علمی همایش بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی در نشست خبری، محورهای نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش مبلغ آقای بهروز مینایی بیدگلی دبیر علمی همایش بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی در نشست خبری نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی که صبح امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد به ارائه محورهای این همایش پرداخت و اظهار داشت: این همایش دارای محور های نه گانه ای است که اولین محور آن بررسی هوش مصنوعی به مثابه موضوع است و از دیدگاه فقهی، حقوقی، فلسفی و اخلاقی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی در ادامه محور دوم این همایش را مطالعات درباره پیامدهای فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی دانست و افزود: این محور درباره پیامدها و آسیب هایی است که آمدن هوش مصنوعی آنها را نیز به دنبال خواهد داشت و همچنین مطالعه درباره فرصت هایی که هوش مصنوعی در جامعه ایجاد می کند، از اهداف این محور است.

مینایی بیدگلی ابراز کرد: محور سوم این همایش، محور مطالعات سایبرنتیکی و هوش مصنوعی است که برای حکمرانی و حاکمیت در اداره جامعه پیش می آورد و باید در نحوه اداره جامعه از بعد سایبرنتیکی، مطالعات هوش مصنوعی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: محور چهارم که درباره آن فراخوان مقاله زده شده است، محور آینده پژوهی هوش مصنوعی؛ تحلیل فرصت ها و تهدیدها است و این که در بازه های مختلف ۲۰ و ۳۰ساله هوش مصنوعی به چه مرحله ای می رسد و فرصت ها و تهدیدهایی که از جانب هوش مصنوعی متوجه جامعه اسلامی و دین ما می شود چیست که باید این موارد مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم صورت پذیرد.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی بیان داشت: محور پنجم محور حکمرانی و سیاستگذاری هوش مصنوعی است که محور بسیار مهمی بوده و ضلع کنشگری هوش مصنوعی در حاکمیت و حکمرانی است و حکمرانی با توجه به هوش مصنوعی که چه تحولی در آن رخ می دهد و نوع حکمرانی، بعد از آمدن هوش مصنوعی باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

دبیر علمی همایش بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی اظهار داشت: محور ششمین همایش محور هوش مصنوعی، علوم انسانی و اسلامی دیجیتال است و علوم انسانی اسلامی دیجیتال شاخه جدیدی است که در مباحث علوم انسانی مطرح شده است و با آمدن فناوری اطلاعات داخل علوم انسانی، این علم چهره جدیدی پیدا کرده است که مطالعات زیاد روان‌شناسان و جامعه شناسان سبب شده است تا چهره جدیدی در علوم اسلامی دیجیتال شکل گیرد.

وی در ادامه به شمارش سایر محورهای نه گانه نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی پرداخت و اظهار داشت: محورهای دیگری که در این همایش دنبال می شود عبارتند از: ظرفیت شناسی هوش مصنوعی در کارکردها، فرایندها و علوم اسلامی، زیرساخت ها و محصولات هوش مصنوعی و علوم اسلامی و مرزهای دانشی هوش مصنوعی و علوم اسلامی.

مشاور مدیر حوزه های علمیه در امور هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و فضای مجازی در پایان اظهار داشت: قالب های ارائه آثار به نخستین جشنواره بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی عبارتند از: ارسال مقاله علمی، یادداشت تحلیلی، محصول فناورانه، محتوای ترویجی و هنری، طرح ها و سامانه های درحال توسعه، ایده پردازی و تجربه نگاری و زیرساخت نرم افزاری و سخت افزاری.

منبع: خبرگزاری حوزه

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.