چند راه‌ساده برای تربیت فرزندانی مهربان

به گزارش «مبلغ» – متخصصان حوزه رشد می‌گویند میل به کمک‌کردن یک حس ذاتی است که با رشد انسان‌ها توسعه می‌یابد.

به‌گفته آنها، ما در سنین کودکی دوست داریم به دیگران کمک کنیم تا به خواسته‌های‌مان برسیم، سپس این کار را انجام می‌دهیم تا تحسین شویم و هرچه بزرگ‌تر می‌شویم شروع به پیش‌بینی نیازهای دیگران و انجام کارهای خوب می‌کنیم چون در‌می‌یابیم که مهربانی‌کردن ذاتا پاداش‌دهنده است.

پس وظیفه والدین این است که از همان اوان کودکی به این حس طبیعی کودکان احترام بگذارند و میل به مهربانی‌کردن را در آنها پرورش دهند. این هدف با آموزش کارهای کوچک اما موثر شدنی است. مثلا از کودکان بخواهیم از آنچه که دارند به دوستان یا نزدیکان‌شان بدهند حتی اگر یک چیز کوچک باشد. به او بیاموزیم که به زمین و طبیعت احترام بگذارد و هرگز به محیط‌زیست آسیب نرساند یا به او یاد بدهیم که به همسایه‌ها سلام و صبح بخیر بگوید یا اگر می‌تواند در حمل بار یک دوست یا غریبه به وی کمک کند.

آموزش تشکر کردن هم باعث پرورش حس مهربانی در کودکان می‌شود، همان‌طور که اگر به فرزندمان بیاموزیم که سعی کند کارهایی فراتر از وظایفش انجام دهد به مهربان شدن او کمک کرده‌ایم. البته نباید از یاد ببریم که بچه‌های ما آیینه تمام‌نمای خود ما هستند، پس نمی‌شود ما نامهربان باشیم و کودکانی مهربان تربیت کنیم.

 

منبع: روزنامه جام جم

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.