خودشناسی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ازدواج موفق است

مبلغ/ کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت قم با بیان این‌که خودشناسی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ازدواج موفق است، گفت: جوانان قبل از انتخاب همسر باید به این امر مهم دست یابند.

به گزارش «مبلغ»، زهرا محمدمیرزایی در گفت‌وگو با ایرنا،‌ افزود: پیش‌نیازهای ازدواج به دسته‌ای از مسائل ضروری اطلاق می‌شود که بدون هر یک از آن‌ها فرد واجد شرایط کافی و لازم برای احراز مقام همسری نیست و صلاحیت ورود به زندگی مشترک را ندارد.

وی اضافه کرد: اگر خودشناسی پیش از ازدواج برای فرد محقق نشود، صرف‌نظر از آن‌که با چه فردی ازدواج می‌کند، خود فرد مایه ایجاد تنش و از بین بردن پایداری خانواده خواهد بود.

وی ادامه داد: فرد باید خودش، احساسات و عواطف خود را بشناسد، به‌طور مثال بداند مثلا زودرنج هستم یا به چیزی یا فردی وابستگی دارم.

محمدمیرزایی خاطرنشان کرد: جوانان باید پیش از ازدواج وضعیت خلق‌وخو را بشناسند، میزان مسوولیت پذیری خودش را بسنجند، نقاط ضعف و قوت خودش را بشناسند و با ارزش‌ها و مسائل فرهنگی و اعتقادی خودش آشنا باشند.

وی تصریح کرد: در واقع، شناسایی این ویژگی‌ها به جوانان کمک می‌کند تا نقاط منفی شخصیتی و رفتاری خود را بشناسند، آن را اصلاح کنند و همسری متناسب با خود را انتخاب کنند تا زندگی زناشویی آرام و شادی را تجربه کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که یکی از هدف‌های مهم ازدواج، دوست داشته شدن هست، گفت: انسان‌ها در فرآیند زندگی با همدیگر ارتباط متقابل پیدا می‌کنند و به یکدیگر نیازمند می‌شوند.

کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی افزود: این نیازمندی و وابستگی در سراسر عمر انسان وجود دارد و منبعی برای احساس امنیت و مورد نیاز بودن انسان است؛ فقدان این روابط موجب می‌شود که فرد احساس تنهایی و اضطراب کند.

محمدمیرزایی با بیان این‌که انتخاب همسر از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی انسان است، افزود: تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار مانند هر امر مهم دیگر به تفکر منطقی، تلاش و کوشش نیاز دارد؛ جوان باید بر اساس معیارهای اصولی و منطقی، همسر آینده خود را انتخاب کند و ازدواج تنها راه مشروع و سالم برای تشکیل خانواده است.

وی با تاکید بر این‌که بهار ازدواج، دوران جوانی است، اضافه کرد: در این دوران فرد با شور و نشاط خاصی رو به رو است و آمادگی ساختن فردای خوب و قشنگی را برای خود و خانواده دارد.

وی با اشاره به این‌که ازدواج سالم زمینه‌ساز ارتباط‌های خوب و بهنجار هست، بیان کرد: افرادی که ازدواج می‌کنند از نظر احساسی سالم هستند، کمتر قربانی خشونت اجتماعی می‌شوند و احساس تعهد و مسوولیت بیشتری پیدا می‌کنند.

محمدمیرزایی افزود: ازدواج تنها راه مطمئن و مشروع برای بقا، تربیت نسل و شکل‌گیری جامعه سالم است و راهی برای اعلام بلوغ و درخواست خودکفایی و استقلال از سوی فرد است.

به گفته وی، تحقیقات نشان داده مجرد زیستن، معمولا زمینه را برای ابتلا به انواع اختلالات روانی و بیماری‌های جسمی فراهم ‌می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.