هنیه: مسئله فلسطین، موضوعی جامع و مشترک بین کشورهای عربی است

مبلغ/ رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که مسئله فلسطین، موضوعی جامع و مشترک بین کشورهای عربی است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایسنا، اسماعیل هنیه در گفتگو با تلویزیون الجزایر قبل از پایان سفر خود به این کشور با اشاره به اینکه مسئله فلسطین، مسئله‌ای عربی اسلامی است، عنوان کرد که هرگونه ضعف و سستی کشورهای عربی، بر مسئله فلسطین نیز تاثیرگذار خواهد بود و در مقابل، توافق و اجماع این کشورها مایه قدرت ملت فلسطین خواهد بود.

هنیه افزود: از اینجاست که می توان به اهمیت تلاش های الجزایر برای ایجاد یک توافق و اجماع در بین کشورهای عربی پی برد و این بسیار مهم است، چرا که ما به دنبال یکپارچه سازی و اتحاد امت و کشورهای عربی و ایجاد همبستگی بین آنها هستیم و قضیه فلسطین یک قضیه جامع و مشترک است و کسی بر سر آن اختلافی ندارد، بنابراین، موفقیت اجلاس سران عربی و قرار گرفتن مسئله فلسطین در رأس اولویت های آن، گامی بزرگ و انگیزه ای مهم برای مسئله فلسطین و پیامی برای قدس، اسرا، مقاومت در غزه، کرانه باختری و آوارگان فلسطینی است مبنی بر اینکه امت عربی به رغم تمامی مشکلات و گرفتاری ها، قطب نمای خود را همچنان به سمت فلسطین تنظیم کرده و عمق استراتژیک ملت فلسطین به شمار می رود.

اسماعیل هنیه ابراز اطمینان کرد که الجزایر شایستگی این را دارد که قضیه فلسطین را به رأس اولویت های کشورهای عربی بازگرداند.

رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد که سفر هیئت حماس به الجزایر که در نوع خود بی نظیر بود، پیامدهای مثبت زیادی داشت. او در همین راستا به سخنان رهبران پیشین الجزایری اشاره کرد که می گفتند: الجزایر از فلسطین در هر حالتی حمایت خواهد کرد و اینکه استقلال الجزایر تنها با آزادی فلسطین کامل خواهد شد. وی گفت که این اظهارات صرفا یک سخن نبوده، بلکه بیانگر حقیقت ملت الجزایر و جریان ها و احزاب آن در قبال مسئله فلسطین است و این منبع الهام و قدرتی برای این ملت است.

اسماعیل هنیه از رئیس جمهور الجزایر به خاطر دعوت از هیئت این جنبش برای سفر به این کشور تقدیر و تشکر کرد و بار دیگر سالروز استقلال این کشور را تبریک گفت.

هنیه گفت: ما از الجزایر ۳ درس یاد گرفتیم که عبارت است از: پایبندی به اصول و عدم چشم پوشی از حقوق تحت هیچ شرایطی و به رغم تمامی سختی ها، اینکه مقاومت و مبارزه مسلحانه راه آزادی است و سرانجام اینکه وحدت یک ضرورت ملی برای موفقیت مساله فلسطین است.

وی تصریح کرد که سفر هیئت حماس در بهترین زمان یعنی ۱۰ روز نخست ماه ذی الحجه و در بهترین مکان یعنی سرزمین شهدا و انقلابیون و در بهترین مناسبت یعنی سالگرد استقلال و پیروزی این کشور انجام گرفت.

اسماعیل هنیه اظهار داشت که تحقق وحدت ملی فلسطین، رسیدن به یک توافق سیاسی، ایجاد مرجعیت رهبری منظم برای ملت فلسطین و توافق بر سر یک استراتژی مبارزاتی موجب تقویت مسئله فلسطین خواهد شد و این امکان را فراهم می سازد تا با زبانی مشترک با جهانیان سخن بگوییم، به همین خاطر ما به دنبال وحدت، شراکت و مقاومت هستیم و این را کوتاه‌ترین و بهترین راه به سمت آزادسازی فلسطین می دانیم.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وی همچنین به دعوت رئیس جمهور الجزایر از گروه های فلسطینی برای تحقق آشتی ملی اشاره و تاکید کرد: ما از این درخواست استقبال کردیم و دیدارهایی هم در این راستا با مسئولان الجزایری داشتیم و رویکرد و نگرش خود را در این زمینه به اطلاع آنان رساندیم.

هنیه افزود که الجزایر اخیرا نشست ها و گفتگوهایی با کشورهای عربی فعال در زمینه آشتی ملی فلسطین از جمله اردن، ترکیه، قطر و به ویژه مصر داشته تا زمینه را برای تحقق این پرونده فراهم کند.

وی همچنین گفت که رئیس جمهور الجزایر تلاش ها و اقدامات دیپلماتیک زیادی هم در نشست های خود با سران عرب به منظور برگزاری اجلاس سران عرب با حضور حداکثری روساء و گفتگوی عمیق در مورد قضایای عربی به ویژه قضیه فلسطین داشته است.

اسماعیل هنیه پیشبینی کرد که الجزایر در این زمینه موفق عمل کند. هنیه گفت که الجزایر در تلاش برای برگزاری این اجلاس با تحقق آشتی ملی فلسطین، توافق کشورهای عربی و کنار گذاشتن اختلافات است تا این اجلاس تعبیری حقیقی از خواسته های ملت های عربی باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.