دوگانگی غرب؛ تفاوت در نگاه دولت‌ها و ملت‌ها به فلسطین

مبلغ/ رویکرد متناقض غرب در قبال جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه مردم فلسطین، حاکی از سردرگمی کشورهای غربی بر سر دو راهی حمایت از رژیم صهیونیستی بخاطر ضعف دربرابر این رژیم و حفظ منافع یک اقلیت از یک سو، و خواست ملت ها و جامعه جهانی مبنی بر حمایت از ملت مظلوم فلسطین از سوی دیگر است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، مروری بر مواضع کشورهای غربی در جریان جنگ دوازده روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بیانگر آن است که سیاست این کشورها بر سر دوراهی ارجحیت بخشیدن به منافع شخصی خود در حمایت از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن جنایات آن و توجه به خواست جامعه جهانی و ملت های آزادی خواه جهان در حمایت از مردم بی گناه فلسطین در نوسان بوده است.

این سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را چیزی جز ریاکاری غرب در قبال مساله فلسطین نمی توان توصیف کرد. حقوق بشر اگرچه مفهومی جهانشمول است که فارغ از رنگ، نژاد، مذهب و جنسیت افراد باید از سوی همگان مورد رعایت و احترام واقع شود، اما استانداردهای دوگانه غربی تنها در مواردی از نقض حقوق بشر برآشفته می شود که با منافع سیاسی اش همسو باشد.

واقعیت آن است که منافع دولت های غربی در حمایت از رژیم صهیونیستی و همسو با سیاست های ایالات متحده آمریکا در این زمینه است اما از طرفی به ناچار باید در برابر وجدان ملت های بیدار و شعارهایی که خود راجع به حقوق بشر ادعا کرده اند، پاسخگو باشند به همین دلیل گاه مواضعی اتخاذ می نمایند که با مواضع پیشین آن ها در تناقض قرار می گیرد.

از ممنوعیت برگزاری تظاهرات ضداسرائیلی در غرب تا سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی

در حالی که بسیاری از ملت های جهان ابراز همدردی خود را با مردم فلسطین در قالب تظاهرات علیه اسرائیل نشان دادند، برخی از کشورهای اروپایی برگزاری چنین تظاهراتی را ممنوع اعلام کردند.

فرانسه و آلمان از جمله کشورهایی بودند که صراحتاً برگزاری تظاهرات ضد اسرائیلی را ممنوع اعلام کردند. این در حالی است که به رغم اعلام مخالفت این کشورها با برگزاری تظاهرات ضد اسرائیلی، فریاد همبستگی با مردم مظلوم فلسطین در این کشورها همچنان تداوم یافته است؛ بسیاری از تظاهرکنندگان جریمه و بازداشت شده و یا مورد تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

چنین ممنوعیتی واکنش های منفی مردم و افکار عمومی را به دنبال داشت که نوعی تقابل دولت و ملت محسوب می شود. برای مثال انجمن فلسطینیان منطقه ایل دوفرانس (منطقه ای در شمال فرانسه) اندکی پس از اعلام ممنوعیت دادگاه گفتند: «ما از همبستگی خود با فلسطینیان دست نمی کشیم و از برگزاری تظاهرات هم خودداری نمی کنیم».

وکلای معترضان در پی عدم موفقیت در دادخواست اولیه، اکنون می گویند که به دیوان عالی شکایت خواهند برد. یکی از این وکلا ممنوعیت پلیس را “نامتناسب” و “با انگیزه سیاسی” خوانده بود.

رئیس شورای مرکزی یهودیان در آلمان نیز از نیروهای پلیس این کشور خواسته بود تا موضعی سخت علیه یهودی ستیزی اتخاذ کند.  وی گفت که حوادث اخیر تاریک ترین دوره های تاریخ آلمان را به ذهن متبادر می کند.

به گزارش لوفیگارو، وزیر کشور آلمان نیز صراحتاً اعلام کرده بود که با هرگونه نفرت پراکنی یهود ستیزانه به شدت برخورد خواهد کرد.  وی در گفت و گو با روزنامه بیلد آلمان گفت: سوزاندن پرچم اسرائیل در خاک آلمان قابل تحمل نیست.  این در حالی است که با تشدید درگیری های غزه، نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ نفر در برلین برای اعلام همبستگی با فلسطین برای برگزاری تظاهرات ضد اسرائیلی به خیابان ها آمدند.

در فرانسه نیز به رغم مخالف دولت با بر برگزاری تظاهرات ضد اسرائیلی، بنابر آمار رسمی بین ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نفر (به گفته برگزارکنندگان این تظاهرات بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر) در پاریس برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین به خیابان ها آمدند.  در این تظاهرات همچنین ۴۲۰۰ نیروی پلیس برای پراکنده کردن حامیان مردم فلسطین در محل راهپیمایی مستقر شده بودند.

در طول جنگ ۱۲ روزه اقدامات غیرانسانی و جنایات رژیم تا دندان مسلح اسرائیل در کشتار مردم بی دفاع غیرنظامیان فلسطینی و نقض آشکار حقوق بین الملل بشردوستانه هرگز با محکومیت صریح غرب مواجه نشد. عبارت محافظه کارانه «طرفین درگیر» به جای محکومیت مستقیم اسرائیل از پربسامدترین عباراتی بود که مقامات غربی در این موارد از آن بهره گرفتند.

همچنین تکالیف قوای اشغالگر از سوی کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی گوشزد نشده و قطعنامه های متعدد سازمان های بین المللی در محکومیت این رژیم و لزوم رعایت آن ها به وی یادآوری نگردید. از طرفی انفعال دولت های غربی به ویژه فرانسه، انگلیس و آمریکا به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت و عدم اتخاذ تصمیم به هنگام و فوری این رکن حائز اهمیت سازمان ملل متحد کاملاً محرز بوده و باید در برابر افکار عمومی جهان پاسخگو باشند.

 سیاست یکی به نعل یکی به میخ؛ راهکاری برای پاسخ به افکار عمومی

ایستادگی در برابر اراده مردم و خواست جامعه جهانی در تنبیه رژیم اشغالگر قدس تبعات منفی زیادی برای دولت های غربی داشته و دولت ها نمی توانند این امر مهم را نادیده انگارند. به همین دلیل گاه مواضعی از سوی آن ها اتخاذ می گردد که در تناقض با مواضع پیشین آن ها قرار می گیرد.

ارائه پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد با محوریت پایان دادن به درگیری ها بین اسرائیل و فلسطینی ها نمونه ای از تلاش های فرانسه برای نشان دادن تصویری مثبت از خود در سطح جهانی است.  به گزارش لوفیگارو، ژان ایو لودریان در جدیدترین موضع گیری خود به اسرائیل نسبت به خطرات آپارتاید در برابر اعراب ساکن در اراضی اشغالی هشدار داد.

بنا به گزارش «رویترز»، مرکل صدراعظم آلمان در گفت وگو با شبکه “وی دی آر” ادعا کرد: ما از حق اسراییل برای دفاع از خود حمایت می‌کنیم و به همین علت است که اقدامات این رژیم صحیح است، اما در عین حال می‌خواهیم به تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد شرایطی پایدار و بلندمدت در منطقه کمک کنیم.

موضع گیری مرکل در حالی است که «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی در پارلمان آلمان از این که سالها است دیپلماسی خاورمیانه هیچ پیشرفتی نداشته، ابراز نگرانی کرد و گفت: درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان تنها از طریق «راه حل دو کشور» و با مذاکره قابل حل است، اما در این سالها کار خیلی کمی در این زمینه انجام شده است.

معاون وزیر امور خارجه انگلیس نیز به تازگی در نشست فوق‌العاده مجلس عوام پیرامون بحران خاورمیانه گفت: ما از اسرائیل و فلسطین خواسته‌ایم تا در راستای دست‌یابی به آتش بس فوری با میانجی‌ها همکاری کنند که از بحران انسانی و تلفات بیشتر براثر درگیری‌ها جلوگیری شود.

پرسشی که اینک مطرح می گردد آن است که آیا غرب واقعا نگران به مخاطره افتادن صلح در خاورمیانه است و یا اینکه اتخاذ چنین مواضعی بیانگر همان نمایش صوری در جهت جلب رضایت خاطر افکار عمومی است.

قدر مسلم کفه تمایلات غرب در ورای این رویکردهای متناقض، همواره به سمت حمایت از رژیم اشغالگر قدس سنگینی کرده و این امر را نمی توان انکار کرد؛ حتی اگر لفاظی های مقامات هر از گاهی بیانگر به اصطلاح دغدغه مندی ها نسبت به حقوق بشر و مفاهیمی چون صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.