بزرگترین شریک جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن کیست؟

مبلغ/ گروه‌های مدافع حقوق بشر به اسنادی دست یافته اند که نشان می‌دهد ائتلاف سعودی کمک‌های نظامی زیادی را از فرانسوی‌ها برای حمله به یمن دریافت کرده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ابنا، برخی گروه‌های طرفدار حقوق بشر اخیراً گفته اند به اسناد و مدارکی دست پیدا کرده اند که نشان می‌دهد ائتلاف سعودی کمک‌های زیادی را از سه شرکت بزرگ فرانسوی در زمینه تجهیزات سنگین نظامی و اسلحه‌های جنگی برای ریختن بر سر مردم مظلوم یمن دریافت کرده است.

این گروه‌های مدافع حقوق بشر عنوان کرده اند به دلیل آنچه مشارکت در جنایات جنگی خوانده می‌شود از سه کمپانی «داسو»، «تالِس» و «ام ب داَ» به مجامع بین المللی شکایت کرده اند.

برخی از اعضای گروه مرکز حقوق بشر و قانون اساسی اروپا که یکی از شاکیان این پرونده است در طرح شکایت خود گفته فرانسه با اینکه به وضوح می‌داند ائتلاف سعودی از سال ۲۰۱۵ با حمایت صد در صدی آمریکا و برخی کشور‌های غربی دسترسی زیادی به انواع تسلیحات نظامی و ادوات جنگی سنگین دارد باز با این حال این ائتلاف را به آخرین تسلیحات نظامی سنگین و مدرن مجهز می‌کند. جنگنده‌های پیشرفته، موشک‌ها و سیستم‌های هدایت کننده که همگی در خاک فرانسه ساخته می‌شوند و به راحتی در اختیار ائتلاف سعودی قرار می‌گیرند تنها بخشی از این کمک‌ها هستند.

در این شکایت آمده علی رغم اعتراض‌ها و شکایت‌های جوامع بشری و دولت‌های مختلف در جهان برای پایان دادن به جنایات جنگی در یمن این شرکت‌های فرانسوی تنها در ماه دسامبر ۸۰ فروند جنگنده رافائل را که مورد توافق این شرکت‌ها بوده است در اختیار ائتلاف سعودی قرار داده است. در این طرح شکایت همچنین آمده است: اسناد و مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد سعودی‌ها با همدستی متحدانشان از این جنگنده‌ها برای بمباران بیمارستانها، مراکز درمانی، مناطق مسکونی، بازارها، مدارس و مراکز عمومی در یمن استفاده کرده اند.

فرانسه؛ همدست اصلی سعودی‌ها در کشتار مردم یمن

در اسنادی که به تازگی فاش شده و خبرگزاری‌های غربی از جمله گاردین آن‌ها را منتشر کرده اند به خوبی نشان داده شده است که دولت فرانسه از ابتدای آغاز جنگ یمن یکی از همراهان همیشگی ائتلاف سعودی بوده و با تجهیز این ائتلاف نقش بسیار پر رنگی در کشتار مردم بی دفاع و مظلوم یمن داشته است.

در این اسناد آمده است که ائتلاف سعودی همواره در طول این سال‌ها قرارداد‌های مخفی و آشکاری را با فرانسوی‌ها برای خرید تجهیزات نظامی بسته است و همواره آخرین تجهیزات نظامی روز را برای ریختن بر سر مردم یمن در اختیار سعودی‌ها قرار داده است. اداره اطلاعات نظامی فرانسه به خواسته روزنامه گاردین اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ کمپانی‌های اسلحه سازی فرانسه یکی از بزرگترین تامین کنندگان اسلحه برای ائتلاف سعودی بودند و سعودی‌ها برای ادامه جنگ در یمن حساب زیادی روی این شرکت‌ها و همکاری با آن‌ها باز کرده اند.

توپخانه «سزار»؛ مرگبارترین سلاح فرانسوی‌ها در یمن

برای مثال توپخانه خودکششی «سزار» که یکی از پیشرفته‌ترین و مهلک‌ترین تسلیحات فرانسوی هاست و برای بمباران اهداف در بُرد ۴۲ کیلومتری کاربرد زیادی دارد و توسط شرکت فرانسوی نِکِستر در شهر «روآن» ساخته می‌شود تنها یکی از تجهیزاتی است که در طول این سال‌ها در اختیار سعودی‌ها قرار گرفته است. این توپخانه قادر است در یک دقیقه بیش از ۶ گلوله ۱۵۵ میلی متری از نوع کالیبر ۵۲ را شلیک کند و قابلیت جا به جایی و حرکت دارد. طبق اسنادی که منتشر شده از سال ۲۰۱۰ تا به امروز دولت فرانسه ۱۳۲ دستگاه از این توپخانه فوق پیشرفته و مهلک را به سعودی‌ها فروخته که تماماً در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته اند. مدارکی هم وجود دارد که نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۳ دولت فرانسه متعهد شده ۱۲۹ دستگاه دیگر از این توپخانه را در اختیار ائتلاف سعودی قرار دهد.

گاردین در بخشی از گزارش خود می‌نویسد تنها در سال ۲۰۱۸ ائتلاف سعودی ۴۸ دستگاه از این توپخانه را در نزدیکی مرز‌های جنوبی عربستان که بیشترین اشراف را به یمن دارد مستقر کرده تا از این طریق بتواند به راحتی مناطق مسکونی، مراکز بهداشتی و درمانی و مکان‌های عمومی را مورد اصابت گلوله‌های این توپخانه قرار دهد.

تسلیحات فرانسوی مردم غیرنظامی را در یمن هدف قرار می‌دهند

اسناد و مدارک نشان می‌دهد ائتلاف سعودی از تجهیزات فرانسوی برای باز کردن راه‌های زمینی برای پیشرفت نیرو‌ها در خاک یمن استفاده می‌کند. گاردین می‌نویسد: توپخانه‌های «سزار» در طول این سال‌ها به راحتی توانسته اند بدون کوچکترین مقاومت و زحمتی مناطق مسکونی مردم یمن را که در سر راه کاروان‌های نظامی ائتلاف سعودی واقع شده بودند از بین ببرند و آن‌ها را نابود کنند و از این طریق راه را برای نبرد‌های زمینی سایر اعضای ائتلاف باز کنند.

تنها در یکی از اسنادی که منتشر شده آمده است بیش از ۴۳۶ هزار یمنی بر سر راه گلوله‌های این توپخانه‌ها قرار داشتند که مورد هدف قرار گرفته اند.

طبق اسنادی که وزارت دفاع فرانسه منتشر کرده تانک‌های فوق پیشرفته، جنگنده‌های نظامی و توپخانه‌های مرگبار تنها بخشی از تجهیزاتی است که در طول این سال‌ها و در طی قرارداد‌های مختلف در اختیار ائتلاف سعودی قرار گرفته و آن‌ها نیز برای کشتار مردم یمن از آن استفاده کرده اند.

البته این اسناد که حالا با فشار برخی گروه‌های مردم نهاد و مدافع حقوق بشر منتشر شده تنها بخش کوچکی از همکاری‌های نظامی غرب به ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس برای تجهیز نظامی ائتلاف سعودی است. اقدامی که در طول این سال‌ها غیر از خرابی‌های زیر ساختی که بر جای گذاشته و خسارت‌های مالی فراوانی که به همراه داشته صد‌ها هزار یمنی را به خاک و خون کشیده و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده تنها برای اینکه کشور‌های غربی در پوسته ائتلاف سعودی چشم طمع به ثروت‌های نهان این خاک دوخته و برای رسیدن به آن از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.