الأزهر با ممنوعیت طلاق شفاهی موافقت کرد

مبلغ/ محمد الباز خبرنگار مصری فاش کرد که هیئت علمای الازهر پس از جلسه ای با مقامات مسئول دولت این کشور با مستندسازی طلاق موافقت کرده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از شفقنا به نقل از عربی ۲۱، الباز گفت که پس از بررسی ها و ارائه استباط های فقهی در نشست میان هیئت علمای الأزهر و مقامات دولتی مصر، الأزهر با ممنوعیت طلاق شفاهی موافقت کرد.

وی گفت:« ایرادات رد شد و بحث علمی صورت گرفت و مؤسسه الأزهر متقاعد شد که طلاق باید مستند باشد و با سند طلاق موافقت کرد.

الباز تأکید کرد که موانع بر سر راه طلاق کتبی خاتمه یافت و متن پیش نویس این قانون که طلاق باید کتبی باشد در قانون احوال شخصیه توسط کمیته ای از قاضیان تنظیم می شود و الأزهر و سازمان های مدنی در آن دست ندارند.

لؤی علی، روزنامه نگار متخصص در امور الأزهر اعلام کرد که این نهاد موضع خود را در قبال طلاق شفاهی تغییر نداده و هرگز تغییر نخواهد داد و آنچه اتفاق افتاده را تلاشی برای درمیان گذاشتن مجدد این مسئله و تحت فشار گذاشتن الأزهر دانست.

«عمر مروان»، وزیر دادگستری مصر به دستور «عبدالفتاح السیس»، رئیس جمهور این کشور کمیته ای متشکل از کارشناسان حقوقی را برای پیش نویس قانون جدید احوال شخصیه تشکیل داد.

پیش از این، «خیر برکت»، رئیس سازمان مرکزی آمار مصر اعلام کرد که در سال۲۰۲۰، ۸۷۶ هزار، و درسال ۲۰۲۱، ۸۸۰ هزار عقد صورت گرفته است، در حالی که آمار طلاق در سال ۲۰۲۰ به ۲۲ هزار مورد ودر سال ۲۰۲۱، با افزایش ۱۳ درصدی به ۲۴۵ هزار مورد رسیده است.

براساس آمارها در سال ۲۰۲۰ هر دو دقیقه یک طلاق در مصر اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه با توجه به آمار سال ۲۰۲۰، مصر به ازای هر ۱۰۰ مورد ازدواج شاهد ۲۴ تا ۲۵ مورد طلاق است عنوان کرد که انتظار می رود میزان طلاق در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته باشد.

برکت ادامه داد که بر اساس داده های آماری ۲۰۲۰، ۱۲درصد از موارد طلاق در سال نخست ازدواج، ۹% از موارد در سال دوم و ۶.۵% از موارد در سال سوم رخ داده است؛ یعنی به طور کلی ۲۸% از موارد طلاق در سه سال اول ازدواج رخ داده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.