چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم؟

مبلغ/ آگاهی از طرز صحیح رفتار با یک فرد مبتلا به افسردگی می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. زیرا بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، حمایت اجتماعی یک راهکار بسیار مهم و موثر برای کمک به درمان افسردگی به شمار می‌رود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از همشهری آنلاین، افسردگی را می‌توان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها یا اختلالات مربوط به سلامت روان در جهان برشمرد که امروزه بسیاری از افراد در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. با وجود اینکه تماس و برقراری ارتباط با یک فرد افسرده نمی‌تواند به طور مستقیم باعث درمان او بشود و به طور کلی اثبات این موضوع برای فرد افسرده که دیگران به فکر او هستند و از او حمایت می‌کنند بسیار سخت و دشوار است، اما آگاهی از طرز صحیح رفتار با یک فرد مبتلا به افسردگی می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. زیرا بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان، حمایت اجتماعی یک راهکار بسیار مهم و موثر برای کمک به درمان افسردگی به شمار می‌رود.

در ادامه قصد داریم چند روش موثر جهت کمک به فردی که مبتلا به بیماری افسردگی است را برای شما بیان کنیم. شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها به اطرافیان خود در جهت رفع افسردگی‌شان کمک کنید.

۱) مکالمه‌ای را با فرد افسرده شروع کنید و به او نشان دهید که تنها نیست

شما می‌توانید با شروع یک گفت‌وگو به دوست خود نشان دهید که به فکرش هستید و تنها نیست. البته باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید فرد افسرده را مجبور به صحبت کردن کنید. در حقیقت باید به او بگویید که همیشه در دسترس هستید و هر زمانی که بخواهد می‌تواند با شما گفت‌وگو داشته باشد.

چه جملاتی به یک فرد افسرده بگوییم

می‌توانید مکالمه را با چنین جملات و سوالاتی شروع کنید:

– آیا دوست داری در مورد افسردگی و خلق و خوی خود صحبت کنی؟

– امروز چه کمکی از دست من برمی‌آید؟

– تو تنها نیستی، درست است که من نمی‌توانم کاملاً تو را درک کنم، اما همیشه کنارت هستم.

– واقعاً برای مشکلی که پیش آمده متاسفم، اگر به کمک نیاز داری، من اینجا هستم.

– چگونه وضعیت کنونی را مدیریت می‌کنی؟ وضعیت افسردگی ات چطور است؟ دوست داری در مورد برای من توضیح دهی؟

چه جملاتی را بیان نکنیم

همچنین توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید چنین جملاتی را در برخورد با فرد افسرده به‌کار ببرید:

– به هیچ وجه او را نصیحت نکنید، کمک کردن با نصیحت کردن متفاوت است.

– هیچگاه روش‌ها و کارهای مفید برای درمان افسردگی را برای فرد بیمار شرح ندهید. این ممکن است باعث ایجاد احساس قضاوت نادرست شود و همدلی را از بین ببرد.

– هیچگاه از او نخواهید که فقط به افکار شاد فکر کند.

– نگویید که باید شاد باشد و دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد.

– به او نگویید که همه چیز درست خواهد شد و همچین قولی ندهید.

– به او نگویید که باید از این وضعیت خارج شود.

– به او نگویید افراد دیگری وجود دارند که وضعیت بدتری از او دارند. چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم؟

۲) از فرد بیمار حمایت کنید

فرد بیمار ممکن است که نسبت به افسردگی خود آگاهی نداشته باشد و نداند که در حال دست و پنجه نرم کردن با بیماری است. همچنین ممکن نداند که چطور باید مورد حمایت قرار بگیرد و در جست‌وجوی یک درمانگر مناسب باشد. اگر متوجه شدید که دوست شما علاقه مند است که به یک روانشناس یا روانپزشک متخصص مراجعه کند، می‌توانید در این راه به او کمک کنید.

۳) مراقب خودتان هم باشید

کمک کردن به یک فرد که گرفتار افسردگی است، عمل بسیار پسندیده‌ای به شمار می‌رود. اما باید توجه داشته باشید که در کنار کمک کردن به فرد بیمار، باید به نیازهای خودتان نیز رسیدگی کنید. در حقیقت اینکه بخواهید تمام وقت خود را صرف کمک کردن به او بکنید، می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی و خستگی در شما بشود و حتی دیگر نتوانید به خوبی به فرد بیمار کمک کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.