واکنش هنرمندان به آن‌چه این روزها در فلسطین می‌گذرد

وقتی راجر واترز و نوید محمدزاده در یک جبهه قرار می‌گیرند

مبلغ/ هنرمندان بسیاری در اعتراض به آن‌چه این روزها در فلسطین می‌گذرد به انتشار تصویر و متن در حساب‌های کاربری خود پرداختند که می‌توان از جمله نمونه‌های ایرانی آن به نوید محمدزاده و از جمله نمونه‌های بین‌المللی‌اش به راجر واترز اشاره کرد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از خبرآنلاین، دور تازه جنگ میان اسرائیل و مردم فلسطین، از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۱۰ می ۲۰۲۱) آغاز شده است. یکی از دلایل اصلی شروع این درگیری‌ها و اعتراضات، تهدید به اخراج خانواده‌های فلسطینی از منطقه شیخ‌جراح در بیت‌المقدس شرقی بود.

صدها فلسطینی ساکن منطقه شیخ‌جراح، با احتمال بیرون رانده شدن از خانه‌های خود به نفع شهرک‌نشینان یهودی روبه‌رو هستند و این مسأله ماه‌هاست باعث بروز اعتراضاتی شده بود، ولی پس از آن‌که پلیس اسرائیل تظاهرکنندگان علیه نصب موانع در بخش قدیمی بیت‌المقدس برای جلوگیری از تجمع‌ها را به‌شدت سرکوب کرد، تنش‌ها در اطراف این منطقه هم افزایش یافت.

به گزارش مقام‌های بهداشتی در نوار غزه تاکنون دست‌کم ۲۱۵ نفر از جمله ۱۰۰ زن و کودک در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. سازمان ملل متحد هم از آوارگی ۵۲ هزار نفر در نوار غزه خبر داده و گفته است بیشتر این افراد در مدارس این سازمان پناه گرفته‌اند. در اسرائیل هم ۱۲ نفر از جمله دو کودک در حملات راکتی شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شده‌اند.

آن‌چه در فلسطین می‌گذرد، احساسات جوامع بشری را در همه نقاط دنیا و از جمله در ایران جریحه‌دار کرده و واکنش آن‌ها را برانگیخته است.

واکنش‌های داخلی

از جمله هنرمندان ایرانی که به این اتفاق واکنش دادند، نوید محمدزاده است که ویدئویی از گفت‌وگو با کودکی جنگ‌زده را در استوری اینستاگرامش منتشر کرد. کاری که پیمان معادی، هانیه توسلی و فرشته حسینی هم انجام دادند. این دختر در این ویدئو به پشت سر خود که مخروبه‌های یک ساختمان است اشاره می‌کند و از مصائب جنگ می‌گوید.

رسول صدرعاملی نیز در توییتر، هشتگِ فلسطین را توییت و حبیب رضایی هم عکس دختربچه‌ای فلسطینی با عروسک و پرچمی در دست را منتشر کرد. کپشن عکس این بود: «عروسک‌های دنیا، یتیم می‌ماندند اگر دختر نبود.»

نعیمه نظام دوست در استوری خود در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آیا کودکان باید شاهد چنین جنایاتی باشند؟ آیا قدرتمندان حاضرند کودکان‌شان در چنین شرایطی زندگی کنند؟ فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشیم، هرجای این دنیا باشیم، این اتفاق محکوم است، مردم بی‌پناه چه گناهی کرده‌اند که قدرت‌ها می‌خواهند با هم بجنگند؟!»

پرویز پرستویی، ویدئوی کودک شوکه‌شده فلسطینی در پی بمباران را در صفحه اینستاگرامش گذاشت و نوشت: «کودکی شوکه از بمباران‌های مهیب غزه، سوالی بزرگ، با این شوک ویرانگر روان‌وروح او در آینده چگونه التیام خواهد یافت؟!»

امیرحسین صدیق، هنرمند دیگری بود که با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامش گفت: «کودک‌کشی، جنگ و نسل‌کشی توسط هر کسی در هر جای دنیا اتفاق بیفتد اشتباه است. به‌ویژه که الان به دست اسرائیل اتفاق می‌افتد و بهانه‌اش این است که نازی‌ها نسل‌کشی می‌کردند. کودکان در حال کشته‌شدن هستند و این کار را هر کسی انجام دهد چه طالبان، چه داعش، چه آمریکا، چه اسرائیل و… محکوم است. کارِ بد، بد است. به قول بزرگی، اگر مسلمان نیستیم، حداقل آزاده باشیم و من هم می‌گویم حداقل انسان باشیم. جنگ هرگز، کودک‌کشی و نسل‌کشی هرگز، چه به دست اسرائیلی‌ها و چه حتی به دست کشور خودم.»

نگین معتضدی هم با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرامش گفت: «با دیدن تصاویری از کشته‌شدن مظلومانه بچه‌های فلسطینی و این‌طور به خاک‌وخون کشیده شدن مردم بی‌پناه احساس کردم سکوت کردن دور از وجدان است. من نمی‌دانم این ویدئو تاثیری دارد یا نه اما می‌دانم که روزی به خودم می‌گویم در مورد این فاجعه تاریخی سکوت نکردم و فکر می‌کنم وظیفه همه ماست که تا آن‌جا که می‌توانیم صدای این مردم مظلوم باشیم. از شما، از همه مردم و همه همکارانم خواهش می‌کنم تا آن‌جا که می‌شود این ویدئوها را در فضای مجازی بگذاریند تا شاید جهانیان صدای این اعتراض و این حمایت از مردم بی‌پناه را بشنوند.»

امیرحسین رستمی هم تصویر کودکان فلسطینی را استوری کرد و مجید مجیدی، هم‌زمان با عرضه جهانی «خورشید»، در گفت‌وگو با سایتی اسپانیایی‌زبان تأکید کرد که همه جنگ‌ها، کشورها را دچار مصیبت می‌کنند و خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان این مناطق بیش از همه از این مساله رنج می‌برند.

واکنش‌های بین‌المللی

جیجی حدید و بلا حدید، مدل‌های مشهور که پدرشان فلسطینی و مادرشان هلندی است و در آمریکا متولد شده‌اند، با به‌اشتراک‌گذاشتن مطلبی از فلسطین حمایت ‌کردند.

جیجی حدید، در یکی از پست‌های اینستاگرامی خود، عکس پاسپورت فلسطینی محمد حدید، پدرش را به اشتراک گذاشت.

بلا حدید هم نوشت: «نسل‌های آینده با حیرت به ما نگاه خواهند کرد که چه‌طور اجازه دادیم رنج فلسطینیان این‌قدر طولانی شود. درست برابر چشم ما تراژدی در حال روی دادن است.»

دوآ لیپا، خواننده انگلیسی در استوری اینستاگرام خود از هشتگ «شیخ‌جراح را نجات دهید»، (savesheikhjarrah#) استفاده کرد. ایبل مکنن‌تسفی که بیشتر با نام هُنری د ویکند شناخته شده ‌است، خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز کانادایی نیز در حمایت از مردم فلسطین استوری گذاشت. او تنها فرزند ماک‌کونن و سمرا تسفی است که مهاجرانی اتیوپیایی به کانادا در دهه ۱۹۸۰ بودند.

راجر واترز، ترانه‌سرا، نوازنده گیتاربیس و آهنگساز انگلیسی ویدئویی در توئیتر منتشر و حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کرد. لینا هیدی، هنرپیشه انگلیسی و ستاره «بازی تاج‌وتخت» که ایفاگر نقش سرسی لنیستر در این سریال بود تصویری از دختری در حال به اهتزار درآوردن پرچم فلسطین که روی آن کلمات «شیخ‌جراح را نجات بدهید» نقش بسته بود منتشر کرد.

او در حمایت از مردم فلسطین نوشت:«لطفا اجازه ندهید مادر دیگری شاهد این درد باشد، لطفا اجازه ندهید حتی یک قطره از خون فرزندش را ببیند، نگذارید ببیند که فرزندش فریاد کمک سر داده است، این درد را بر روی دوشش قرار ندهید. تا ابد ساکتش نکنید، بگذارید رشد کودکش را ببیند، بگذارید شاهد رنج به دنیا آوردن فرزندش باشد، فرزندی که یک عمر جانش را به پای او گذاشته است تا قطره خونی از او به زمین نچکد، یک قطره اشک از گونه‌اش جاری نشود و قلبش لحظه‌ای از تپش نیفتد، این درد را به مادر دیگری نبخشید.»

ناتالی پورتمن، بازیگر و فیلم‌ساز زاده اسرائیل استوری‌ای در صفحه‌اش منتشر کرد که در آن پرسیده بود: «از شیخ‌جراح چه می‌دانید؟!»

زین ملک، خواننده مشهور بریتانیایی در حمایت از مردم فلسطین، در شبکه‌های اجتماعی نوشت و سوزان ساراندون، بازیگر سینمای آمریکا هم از مردم غزه حمایت کرده است. او در این باره نوشته است: «جهان نظاره‌گر است. من در حالی که دولت اسرائیل دست به کشتار می‌زند کنار مردم فلسطین ایستاده‌ام.»

ادریس البا، بازیگر انگلیسی با انتشار پیامی اعلام کرد رنج این همه آدم بیگناه که کشته می‌شوند موجب انتشار پیامش شده است. او در اینستاگرام خود از قدرت‌های جهانی خواست پیش از این‌که آدم‌های بیشتری جان‌شان را از دست بدهند، وارد عمل شوند و چنین نوشت: «جان‌های زیادی همین حالا دارد از دست می‌رود، هرچند درست در برابر چشمان ما اتفاق نمی‌افتد. این وحشی‌گری و خون‌ریزی است که باعث شده است ابراز نگرانی کنم. این باید متوقف شود، لازم است پیش از آنکه افراد بیشتری کشته شوند دیگران وارد عمل شوند. می‌دانیم قدرت مردم می‌تواند تغییر ایجاد کند و ما باید به نام صلح اعتراض کنیم، به نام آن‌هایی که جانشان را از دست داده‌اند. خون‌ریزی در فلسطین را تمام کنید.»

سوزان ساراندون از بازیگران سینمای هالیوود که تا امروز پنج بار نامزد جایزه اسکار شده هم با انتشار تصاویری در حساب توییتر خود نوشت: «با ملت فلسطین که از سوی اسرائیل و سازمان‌های یهودی با پاکسازی قومی روبه‌رو هستند و تحت ترور قرار گرفته‌اند، اعلام همبستگی می‌کنیم. جهان دارد تماشا می‌کند.»

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.