گزارش| حرکت گام به گام آمریکا به سوی جنگ داخلی

مبلغ/ تیراندازی‌های کور اخیری که در آمریکا توسط برخی سفیدپوستان برتر طلب‌ انجام شده، بار دیگر بر خطر حرکت گام به گام آمریکا به سوی جنگ داخلی تاکید دارد.

به گزارش «مبلغ» به نقل از فارس، چند روز پیش (اوایل خردادماه سال جاری) بود که تیراندازی کور در شهر بوفالو در ایالت نیویورک آمریکا، جنجال برانگیز شد.

هر چند که تیراندازی و کشته شدن مردم آمریکا در حوادث تیراندازی به خبر هر روز و عادی تبدیل شده است اما ماهیت تیراندازی بوفالو تفاوتی با تیراندازی‌های روزانه و تشابهی با برخی تیراندازی‌ها و کشتارهای اخیر در آمریکا داشته است.

«پیتون گندرون» جوان آمریکایی ۱۸ ساله که عامل این کشتار بود خود را یک فاشیست و سفید پوست برتری طلب می‌دانست. وی برای انجام عملیات خود، متعمدانه دنبال شهری می‌گشت که اکثر آن را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دادند. طبق گزارش‌های منتشر شده، از میان ۱۳ نفری که گندرون به قتل رساند، ۱۱ نفر آنها سیاه پوست بودند.

بر اساس گفته پلیس آمریکا، گندرون ۳۲۰ کیلومتر از محل اقامت خود رانندگی کرده تا به شهر بوفالو برسد و در آنجا عملیات خود را انجام دهد.

بر اساس گفته شهرداری بوفالو، قصد گندرون از سفر به بوفالو این بوده که جان هر تعداد فرد سیاه‌پوست را که می‌تواند بگیرد.

اکثر قربانیان عملیات گندرون در شهر بوفالو را سیاه پوستان تشکیل می‌دادند
اکثر قربانیان عملیات گندرون در شهر بوفالو را سیاه پوستان تشکیل می‌دادند

نکته جالب توجه آن بوده که گندرون دستور العمل ۱۸۰ صفحه‌ای داشته که در آن از سفیدپوستان درخواست کرده بود تا علیه سیاه پوستان و رنگین پوستان آمریکایی به پا خواسته و آنها را به قتل برسانند.

«دونالد ارل کولینز» استاد تاریخ در دانشگاه آمریکایی در واشنگتن دی‌سی است. وی در مقاله‌ای که پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی منتشر کرده، با اشاره به حوادث اخیر در آمریکا هشدار داده است که این کشور در حال پیش رفتن به سوی یک جنگ داخلی است.

وی در این مقاله نوشته است: «امروز، ایالات متحده به شرایطی که به جنگ داخلی آن در سال ۱۸۶۱ روی داد بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که اکثر آمریکایی‌ها جرات اعتراف به آن را دارند».

این استاد دانشگاه آمریکایی در این مقاله نوشت افرادی نظیر «پیتون گندرون»، «دیلان روف»، «پاتریک وود کروسیوس» و «رابرت باورز» که اخیرا مرتکب تیراندازی‌های کور و نژادپرستانه در آمریکا شده‌اند، آشکارا معتقدند که آنها وارد نوعی جنگ داخلی شده‌اند.

اقدامات تروریستی نژادپرستانه و بیگانه هراسی آنها با هدف مهار قدرت سیاسی و اقتصادی بالقوه جمعیت اکثریت سیاه و رنگین پوست در آمریکا است که تا دهه ۲۰۴۰ ایجاد خواهد شد.

این استاد دانشگاه آمریکایی اضافه کرد: «افرادی نظیر روف، باورزف کروسیوس، گندرون و بسیاری دیگر، اعتقاد جمعی به نظریه “جایگزینی بزرگ” دارند».

این افراد در تلاش هستند تا به کشتار عبادت کنندگان سیاه پوست در مراسم کلیساها و شهروندان لاتین هنگام خرید از فروشگاه‌ها بپردازند.

این افراد از طریق این اقدامات شرورانه درصدد هستند که بگویند، مردان سفید پوست به جنگ چنین تغییر در آمریکا رفته‌اند و برای آنها، موجودیت مردم سفید پوست و تمدن غربی و سبک آمریکایی، در خطر قرار دارد.

اعتقاد نژادپرستان سفید پوست به تئوری «جایگزینی بزرگ»

«جایگزینی بزرگ» تئوری است که طی سالیان اخیر به سرعت در میان نژادپرستان سفیدپوست در حال گسترش است. در سال ۲۰۱۰، یک نویسنده افراطی فرانسوی با نوشتن کتابی با همین نام، این تئوری را مطرح کرد.

در سال ۲۰۱۹، «برنتون ترنت» استرالیایی که تفکرات راست افراطی داشته، به مسجدی در شهر کرایستچرچ نیوزیلند حمله کرد و تصاویر تیراندازی و کشتار خود را به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد. این فرد نیز یکی از معتقدان به تئوری جایگزینی بزرگ بوده است.  این نژادپرست سفیدپوست، در این جنایت، ۵۰ مسلمان را به قتل رساند.

قتل سیاه پوستان توسط نژادپرستان در آمریکا که اخیرا روی داده، تنها جنبه دیگری از جنگ داخلی بوده که در ذهن این افراد جریان داشته است.

بسیاری از سیاه‌پوستان و لاتین تبارها در آمریکا، پیشروی این تغییر را احساس کرده‌اند.

این تاریخدان آمریکایی در ادامه مقاله خود در الجزیره نوشت: گندرون که اخیرا اقدام به تیراندازی در شهر بوفالو کور کرده است، تعریف درستی از خود به عنوان فاشیست انجام داده است. وی خود و همقطاران قاتلش را بوسیله فاشیسم متحد می‌داند زیر این، تنها ایدئولوژی سیاسی است که سفیدپوستان را علیه جانشینان آتی خود، متحد می‌کند.

فاشیست‌ها فقط محافظه کار، نژادپرست و بیگانه هراس نبوده بلکه آنها افراد مرتجعی هستند که در نهایت خواستار بازسازی جامعه با استفاده از خشونت به نفع و شکوف خود هستند.

آمریکایی طی ۱۵ سال گذشته به طور فزاینده‌ای شاهد آن بودند که تعداد زیادی از سیاستمداران در کنگره و در سراسر آمریکا، از دیدگاه‌های مشابهی حمایت می‌کنند. بسیاری از سیاستمداران کنونی، از پذیرش این واقعیت خودداری می‌کنند که کشوری که بسیاری زمانی آن را «کشور سفیدپوستان» می‌دانستند به زودی به سرزمینی با اکثریت رنگین پوستان تبدیل خواهد شد.

این سیاستمداران مشتاق روزهایی هستند که احزاب شعارهایی نظیر «کشور مردان سفیدپوست» و «اجازه دهید مردان سفید پوست حکمرانی کنند» سر می‌دادند. (این شعارها توسط دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۸۶۸ سر داده می‌شد).

نفرت از رنگین پوستان توسط نژادپرستان سفید پوست، نوک کوه یخ غول پیکری است که نمایان شده است.

تروریسم از طریق نژادپرستی خشونت آمیز بخشی از ساختار آمریکاست

سخنانی که اخیرا توسط قاتلان تیراندازی‌های کور منتشر شده، شاید حاشیه‌ای یا سخنان بیمارگونه و نفرت انگیز به نظر برسند اما این اظهارات از یک بیماری روانی یا برخی بیماری‌های فردی ناشی نمی‌شود. تروریسم از طریق نژادپرستی خشونت آمیز، همواره بخشی از ساختار ایالات متحده بوده است که این رویکرد، از زمان برده داری تا باندهای زنجیره‌ای تا ضرب و شتم و قتل سیاه‌پوستان توسط افسران پلیس ادامه داشته است.

پیتون گندرون، عامل جنایت شهر بوفالو
پیتون گندرون، عامل جنایت شهر بوفالو

کسانی که اخیرا تیراندازی‌های کور را در آمریکا مرتکب شده‌اند، از قبل خود را در جنگ با شهروندان آمریکایی سیاه پوست و رنگین پوست و همه کسانی که با برتری سفیدپوستان مخالف بوده، می‌دانند. نفرت به خشونت آنها کمک می‌کند اما در نهایت نفرت بیشتر نتیجه اعتقاد آنها به برتری سفید پوست بوده و کمتر دلیل آن به شمار می‌آید.

ایالات متحده به عنوان یک ملت، بیش از ۵۰ سال سفیدپوستانی را تحمیل کرده که از پذیرفتن پیروزی جنبش‌های حقوق مدنی خودداری می‌کردند.

سفیدپوستان آمریکا مخالف تبدیل شدن به اقلیت هستند

سفیدپوستان آمریکایی با روندهای جمعیتی که آنها را به یک اقلیت در ایالات متحده تبدیل کند، مخالفت می‌کنند. برخی ممکن است که چنین تفکراتی را هشدار دهنده بدانند اما آمریکا به شرایطی که منجر به جنگ داخلی این کشور در سال ۱۸۶۱ شد، بسیار نزدیکتر از آن چیزی است که اکثر آمریکایی‌ها جرات اعتراف به آن را دارند.

تیراندازی‌های کور اخیر نشانه دیگری از این مورد است که اگر آمریکا هیچ کاری درباره احساس سفیدپوستان در خصوص برتری خود انجام ندهد، ممکن است سرانجام این کشور به سوی جنگ داخلی دیگر برود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.