توصیه‌های یک روانشناس برای حفظ حریم خصوصی در زندگی مشترک

اگر با خانواده همسر زندگی می‌کنید این نکات را جدی بگیرید

مبلغ/ یک روانشناس با تاکید بر ضرورت حفظ حریم خصوصی زوجینی که با خانواده همسر زندگی می‌کنند، گفت: برخی زوجین چنان نسبت به خانواده همسر و سکونت با آنها به اصطلاح “گارد” دارند که زندگی کردن با خانواده همسر یا در نزدیکی خانه آنها را یک “کابوس” می‌دانند، حال آنکه نباید زن یا شوهر را در دوراهی انتخاب بین خانواده خود یا همسر گیر انداخت، بلکه باید عروس و داماد حد و مرزهای رابطه خود با خانواده همسر را مشخص کنند.

به گزارش «مبلغ»، مژگان احمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: بسیاری از زوجین زندگی با خانواده همسر یا در نزدیکی منزل خانواده همسر را “کابوس” می‌دانند، در حالی که باید دقت داشت همه خانواده ها مثل هم نیستند و ممکن است ترسی که از سکونت با خانواده همسر یا سکونت در نزدیکی آنها دارند، بی‌جا باشد.

وی با تاکید بر اینکه زوجین تحت هیچ عنوانی نباید حریم خصوصی خود را از دست دهند، درباره برخی نکاتی که باید مدنظر خانواده‌ها باشد، ادامه داد: بسیاری از خانواده‌هایی که فرزند و عروس یا دامادشان با آنها یک جا زندگی می‌کنند توجه ندارند که برای حفظ حریم خصوصی آن‌ها پیش از ورود به اتاق زوجین باید اجازه بگیرند و بعد وارد حریم آنها شوند. در بسیاری از مواقع نیز ممکن است خانواده‌ها با نیت مثبت و به قصد کمک کردن در تصمیم گیری‌های دو نفره زوجین دخالت کنند که این امر ناخودآکاه اثر منفی بر کیفیت رابطه زناشویی و عشق میان عروس و داماد می‌گذارد و ممکن است حتی مساله به بحث‌ و جدل کشیده شود چراکه سلیقه و تصمیمات زوجین با خانواده همسر بعضا همخوانی ندارد.

این روانشناس درعین حال معتقد است که زوجین نباید کمال‌گرا بوده و توقع بی‌نقص بودن از خانواده همسر داشته باشند. باید همواره این نکته را در نظر بگیرند که هر فردی نکات مثبت و منفی را توامان با هم دارد و خانواده همسر نیز از این امر مستثنی نیستند.

به گفته این مدرس دانشگاه، زوجین باید حد و مرز میان خود و خانواده همسر را  محترمانه تعیین کنند، در این راستا با یکدیگر صحبت کرده و به تفاهم برسند و حتی اگر با خانواده همسر زندگی می‌کنند ساعاتی را با همسر تنها بوده و بدون توهین کردن به خانواده‌ها درباره مشکلات زندگی با هم صحبت کنند.

احمدپور همچین با مذمت قطع رابطه زوجین با خانواده همسر، این را هم گفت که زن و شوهر در عین حالی که باید صریح حرف و خواسته خود را از خانواده همسر مطرح کنند، نباید بحث ایجاد شده را به قدری طولانی کرده و ادامه دهند که تبدیل به پرخاشگری و توهین به خانواده‌ همسر شود.

وی با بیان اینکه گاهی باید زوجین برخی مسائل زندگی را رها کرده و از کنار دلخوری‌ها عبور کنند، خطاب به زوجین تصریح کرد: نباید بیش از حد در مسائل زندگی حساس و زودرنج بود. نباید درباره هرچیزی با خانواده همسر بحث شود و حرف دل را باید بدون توهین بیان کرد. فداکاری بیش از حد نیز در رابطه مشترک خوب نیست، برخی افراد به دلیل داشتن طرحواره ایثار بیش از حد انعطاف بوده و بیش از خود به دیگران اهمیت می‌دهند.

این روانشناس در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت مشاوره گرفتن از روانشناسان متخصص برای بهبود رابطه زوجین با خانواده همسر، خاطرنشان کرد: طرفین نباید همسر را بین خود و خانواده‌اش درگیر کنند. همسر نمی‌تواند بین خانواده‌اش و همسرش صرفا یکی را انتخاب کند. با تعیین حد و مرز درست، می‌توان رابطه با همسر با خود و رابطه با خانواده همسر را متعادل نگه داشت.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.