مروری بر مهم‌ترین اقدامات ضد اسلامی دولت «مودی»

دموکراسی «هندی»

مبلغ/ دنیای غرب چند صباحی می‌شود که در تلاش است هند را به عنوان الگویی موفق از دموکراسی به جهان عرضه کند. اما ظاهراً کوه تبلیغات غرب در این باره موش زاییده.

به گزارش «مبلغ» به نقل از قدس آنلاین، کشور هفتاد و دو ملت، این روزها تحت تأثیر اقدامات «نارندرا مودی» نخست‌وزیر و رهبر حزب هندو ـ ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» راه و رسم دیگری در پیش گرفته است. این سرزمین غرق در کرونا، حال گلاویز با ویروس خطرناک‌تری است؛ اسلام‌هراسی و نفرت‌پراکنی سازمان‌یافته علیه مسلمانان.

در این مسیر همین چند روز پیش بود که اظهارات اهانت‌آمیز «ناپور شارما» سخنگوی حزب حاکم علیه پیامبر اسلام(ص) با موجی از اعتراضات همراه شد. پلیس هند اعلام کرد در ادامه اعتراضات مردم به این جسارت روز جمعه دست‌کم دو نفر در شهر «رانچی» در ایالت شرقی «جارکند» کشته و تعداد دیگری از معترضان زخمی شدند. ولی این پایان کار پروژه ضد اسلامی دولت مودی نبود. روز گذشته نیز کلیپی از یک گوینده تلویزیونی هند به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که توهین دوباره به مقدسات مسلمانان در این کشور را نشان می‌دهد. گوینده در این کلیپ به بمباران مسجدالنبی و شهر مدینه با استفاده از موشک اسرائیلی تهدید می‌کند. به بهانه همین موضوع مهم‌ترین اقدامات ضد اسلامی دولت مودی را در ادامه مرور می‌کنیم.

لغو خودمختاری کشمیر

یکی از مهم‌ترین تصمیمات ضد اسلامی دولت مودی لغو خودمختاری ایالت مسلمان‌نشین کشمیر (۱۴ مردادماه ۱۳۹۹) بود؛ رویدادی که از آن به روز سیاه دموکراسی هند نام می‌برند. اصل ۳۷۰ و ۳۵ قانون اساسی هند به جامو و کشمیر نوعی خودمختاری می‌داد به شکلی که این ایالت به جز در مسائل روابط خارجی، دفاعی و ارتباطات و مخابرات که در کنترل دولت مرکزی هند بود، قانون اساسی مستقل و پرچم خودش را داشت و می‌توانست آزادانه قانون وضع کند.

پرونده مسجد بابری

اقدام بزرگ دیگر دولت هند علیه مسلمانان پایان دادن به پرونده مسجد بابری بود. چهار سال پیش (۱۸ آبان ۱۳۹۸) با تصمیم دادگاه به‌سادگی مسجد ۶۰۰ ساله بابری تقدیم هندوها شد تا به معبد تبدیل شود! پرونده مسجد بابری تاریخی‌ترین پرونده هند تلقی می‌شد و در تمام این مدت هیچ دولتی به خود اجازه نمی‌داد این مسجد را به معبد تبدیل کند آن هم با یک ادعای ساده: این مسجد محل تولد خدای رام یکی از خدایانی است که هندوها به آن اعتقاد دارند! دولت مودی همچنین در چند سال اخیر دست‌کم ۱۱ مسجد را تخریب کرده است.

موج فشارها بر زنان محجبه

از زمان روی کارآمدن حزب ملی‌گرای هندو به ریاست نارندرا مودی، سرکوب و محدودکردن زنان محجبه افزایش یافته است. به‌طور نمونه دولت ایالت کارناتاکا که در دست حزب هندوهای افراطی BJP است ورود دانش‌آموزان و دانشجویان مسلمان با حجاب اسلامی در مراکز آموزشی را از چند هفته پیش ممنوع کرد. در همین راستا ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ بود که انتشار ویدئویی از دختر دانشجوی مسلمان که از حجاب خود مقابل جمع زیادی از هندوهای افراطی در دانشسرای دولتی هند دفاع می‌کند بازتاب داشته و بسیاری خواستار مقابله با اقدامات دولت افراطی هند شدند.

تغییر اسامی شهرها

حزب حاکم بهاراتیا جاناتا همچنین برای خشنود کردن پایگاه ملی‌گرای خود اقدام به حذف نام بسیاری از اماکن تاریخی این کشور کرده که ریشه اسلامی داشتند. از جمله به‌تازگی شهر الله‌آباد به پرایاگ یا پرایاگراج تغییر نام یافت. گویا رهبران بی‌جی‌پی از اینکه نام این شهر

۴۳۵ ساله توسط یک حاکم مسلمان انتخاب شده بود، دلخور بوده‌اند. همچنین دولت محلی نام منطقه فیض‌آباد را به آیودیا تغییر داد تا این نام منطبق بر نام زادگاه راما، خدای هندوها باشد.

قانون جنجالی بازنگری تابعیت

تصویب لایحه‌ جنجالی ضد اسلامی متمم شهروندی۲۰ آذر ۹۸ در مجلس هند، مولد بحران تازه‌ای بوده است. بر اساس این مصوبه‌، به اقلیت‌هایی که از کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و بنگلادش به دلایل مختلف از جمله مشکلات سیاسی و اجتماعی به هند مهاجرت کرده‌اند، شهروندی هندوستان اعطا می‌شود؛ اما این مصوبه، مسلمانان را در دریافت حق شهروندی مستثنا کرده است؛ حتی اگر تحت ظلم یا تضییع حقوق اجتماعی قرار گرفته باشند!

هند به کدام سو می‌رود؟

بنیان‌گذاران هندوستان آزاد از جمله جواهر لعل نهرو پس از استقلال، به‌درستی تصمیمی تاریخی گرفتند مبنی بر اینکه هند به دلایل فراوان و از جمله تنوع اقوام و ادیان سکولار باشد. با وجود این، هند از زمان به قدرت رسیدن نارندرا مودی، در سال ۲۰۱۴ میلادی که اتفاقاً روابط بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی هم دارد لحظات دشواری را تجربه کرده و در حالی که قانون اساسی بر سکولاریسم تأکید دارد، اما فشارها و جنایت علیه مسلمانان به طرز بی‌سابقه‌ای تشدید شده است. مسلمانان حدود ۱۵درصد جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری این کشور را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۹ یک سایت هندی که به بررسی جرایم نژادپرستانه می‌پردازد، اعلام کرد بیش از ۹۰ درصد قربانیان خشونت در هند در ۱۰ سال گذشته، مسلمان بوده‌اند. اما در شرایطی که دولت افراطی با اقدامات و سیاست‌های خود، برای حذف هویت و تاریخ اسلامی و به حاشیه راندن ۲۰۰ میلیون مسلمان از هیچ کوششی دریغ نکرده، به اعتقاد تحلیلگران چندان بعید نیست این فشارها موجب سوق دادن مسلمانان به سمت افراط گرایی شده و این کشور را در معرض دور باطلی از تنش‌های مذهبی و قومی قرار دهد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.