میراث مسیحیان قدس در معرض خطر است

مبلغ/ اتحادیه اروپا، اردن و وزارت خارجه تشکیلات خودگردان با صدور بیانیه‌های جداگانه حکم دادگاه رژیم صهیونیستی در تثبیت سلطه یک نهاد شهرک‌سازی بر اموال و املاک مسیحیان در قدس را محکوم کردند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا به نقل از عربی۲۱، رؤسای نمایندگی‌های کشورهای اتحادیه اروپا در قدس اشغالی و رام الله روز گذشته، ۲۰ خرداد از تصمیم دادگاه اشغالگر مبنی بر تأیید تصرف اموال متعلق به کلیسای ارتدکس در بخش قدیمی  قدس اشغالی توسط یک نهاد شهرک‌سازی صهیونیستی ابراز نگرانی کردند.

رؤسای نمایندگی‌های کشورهای اتحادیه اروپا در بیت‌المقدس و رام‌الله و نماینده اتحادیه اروپا در سرزمین‌های فلسطین در بیانیه‌ای کتبی هشدار دادند که میراث و سنت‌های جامعه مسیحی در قدس در خطر است.

این دیپلمات‌ها در بیانیه مشترک خود گفتند: در ۸ ژوئن، دادگاه عالی درخواست تجدید نظر کلیسای ارتدوکس یونانی علیه سازمان شهرک‌سازی Ateret Cohanim (عطیریت کوهانیم) به دلیل تصرف اموال این کلیسا در باب‌الخلیل قدس را رد کرد و فلسطینیان مستأجر در این املاک از خیلی وقت پیش تحت فشار برای تخلیه این اموال هستند.

این دیپلمات‌ها گفتند: حکم دادگاه اسرائیل فشارها برای حضور مسیحیان در قدس را بیشتر می‌کند مضافاً بر اینکه شهرک‌نشینان صهیونیست، جوامع مسیحی و اموال آنها را هم تهدید می‌کنند.

وزارت خارجه اردن نیز تعرض مستمر گروه‌های شهرک‌نشینان به اموال و املاک کلیسای ارتدوکس در قدس را محکوم کرد و درباره تبعات تصمیم اخیر دادگاه رژیم صهیونیستی درباره املاک کلیسا و حضور مسیحیان در قدس اشغالی هشدار داد.

در بیانیه وزارت خارجه اردن آمده است که این کشور حکم محاکم رژیم اشغالگر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و قدس را به رسمیت نمی‌شناسد.

اردن این اقدامات اسرائیل را با هدف تغییر هویت قدس اشغالی از جمله بخش قدیمی آن و تغییر وضعیت تاریخی و قانونی در این شهر و مقدسات آن از جمله اموال اسلامی و مسیحی دانست و گفت که اردن از اهالی قدس و کلیسای ارتدوکس این شهر در برابر شهرک‌نشینان حمایت می‌کند.

دادگاه رژیم صهیونیستی اخیراً درخواست کلیسای ارتدوکس یونانی در قدس علیه مصادره اموال اسقف‌نشین در قدس توسط انجمن شهرک‌سازی Ateret Cohanim را رد کرد.

این اموال کلیسای قدس شامل هتل‌های «امپریال» و «البتراء الصغير» در میدان عمر بن خطاب در باب الخلیل در بخش قدیمی قدس و ساختمان المعظمیه در این شهر است.

وزارت خارجه دولت تشکیلات خودگردان فلسطین هم روز جمعه در بیانیه‌ای تأکید کرد که این تصمیم دادگاه بار دیگر ثابت می‌کند که نظام دادگاه‌ها و دستگاه قضایی اسرائیل بخش لاینفک از نظام این رژیم اشغالگر است.

این نهاد تأکید کرد: دادگاه اسرائیل هم در ایجاد چتر حمایت قانونی برای مصادره املاک مسیحی و اسلامی در قدس دخیل است که این امر، حلقه‌ای از زنجیره خصومت‌ها و تجاوزگری‌ها برای یهودی‌سازی قدس و مقدسات آن است.

وزارت خارجه فلسطین از شورای امنیت خواست به مسئولیت قانونی و اخلاقی خود عمل کرده و دست از سیاست یک بام و دو هوا برداشته و به قطعنامه‌های بین‌المللی احترام گذاشته و آن را فوراً اجرا کند.

این نهاد از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواست نظام حمایت بین‌المللی از فلسطینیان و قدس و مقدسات آن را پویا کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.