اهمیت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در ترویج فرهنگ شیعی در ایران

مبلغ/ یک استاد حوزه در مورد اهمیت حضور امام رضا(ع) در ترویج فرهنگ شیعی ایران گفت: بدون تردید یکی از دلایل تاثیر گذار در گسترش فرهنگ تشیع در ایران وجود زائران فراوان از داخل و خارج از کشور به آستان مقدس امام رضا(ع) است و این آستان در ایران نقش موثری در ترویج فرهنگ شیعی و پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) دارد. 

به گزارش «مبلغ»، حجت‌الاسلام حاجی‌آبادی استاد حوزه در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ویژگی‌های زندگی فردی و اجتماعی امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) به اخلاق عالی و ممتاز آراسته و از این رو دوستی عام و خاص را به خود جلب کرده بود، بدون تردید یکی از دلایل تاثیر گذار در گسترش فرهنگ تشیع در ایران وجود زائران فراوان از داخل و خارج از کشور به آستان مقدس امام رضا(ع) است.

به گفته وی بی‌گمان مرقد مطهر امام رضا(ع) در ایران نقش موثری در ترویج فرهنگ شیعی و پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) دارد.

این استاد حوزه تاکید کرد: زندگی ائمه اطهار(ع) یک الگو برای شیعیان است و یکی ‌از این الگوها امام هشتم است که همواره قول و فعلش درس‌آموز بوده است.

حجت‌الاسلام حاجی آبادی خاطرنشان کرد: یکی از خصلت‌های بارز امام رئوف، رفتارهای پیامبرگونه ایشان است، بدین معنا که علم، حلم و رافت ایشان شامل حال عام و خاص بود.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های امام رضا(ع) این است که ایشان کسی را با عمل و سخن خود آزار نمی‌داد، تا زمانی که حرف مخاطبش به پایان نرسیده بود صحبت طرف مقابل خود را قطع نمی‌کرد ‌و هیچ حاجت‌مندی را دست خالی باز نمی‌گرداند.

این استاد حوزه تصریح کرد: امام هشتم در حضور میهمان به جایی تکیه نداده و پیش دیگران پای خودشان را دراز نمی‌کرد و هیچ‌گاه به غلامان خود دشنام نمی‌داد و با آنها بر سر یک‌سفره اطعام می‌کرد.

حجت‌الاسلام حاجی آبادی با بیان اینکه امام رضا(ع) شب‌زنده‌دار بود و قرآن می‌خواند، اظهار کرد: ایشان هر سه روز یکبار قرآن را ختم ‌و در آن تفکر ‌و تدبر می‌کرد.

وی بیان کرد: امام با مردم با زبان ‌نرم سخن می‌گفت، هم‌چنین نظافت و بهداشت فردی را به شدت رعایت می‌کرد و همیشه از عطر برای خوش‌بو شدن خود بهره می‌برد.

این استاد حوزه با بیان اینکه امام در طول ماه حتما سه روز را به روزه‌داری مشغول بود، گفت: امام رضا(ع) هر شب به نیازمندان سرزده و به یتیمان رسیدگی می‌کرد و در حالی که لباس کهنه برتن داشت در مجالس با لباس فاخر حضور پیدا می‌کرد.

حجت‌الاسلام حاجی آبادی بیان کرد: امام رئوف در نهان و شب‌ها بسیار به مردم کمک می‌کرد و صدقه می‌داد، کسی که از ایشان تقاضایی داشت هرگز نمی‌گذاشت لحظه‌ای از خواست طرف خود بگذرد و سریعا آن ‌را برآورده می‌کرد.

وی ادامه داد: امام به آداب غذا خوردن بسیار اهمیت داده و غدا را آرام خورده و هیچگاه سفره رنگین پهن نمی‌کرد، حتی ایشان در برخورد با غلامان و کارگران خود هیچگاه ارزش‌های انسانی را نادیده نمی‌گرفت و چیزی از حقوق آنها را فروگذار نبود.

حجت‌الاسلام حاجی آبادی بیان کرد: امام رضا(ع) به هنگام نماز صبح تا طلوع آفتاب بر سجده می‌ماند و سپس با مردم به سخن می‌نشست. امام از هر فرصتی برای آگاه کردن مردم نسبت به وظایف‌شان در ‌مقابل یکدیگر استفاده می‌کرد.

وی افزود: امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند «هفت چیز بدون هفت چیز دیگر مساله است»، ابتدا اینکه هرکسی با زبان استغفار کند اما با دل پشیمان نباشد خود را مسخره کرده است. ‌ دوم اینکه کسی از خداوند توفیق بخواهد اما کوششی نکند.

استاد اخلاق بیان کرد: هرکسی از خدا بهشت بخواهد اما بر گفتاری‌ها صبر نکند خود را مسخره کرده و کسانی که از آتش جهنم به خدا پناه ببرند اما ترک شهوات دنیا را نکنند خود را مسخره کرده است.

وی ابراز کرد: کسی که مرگ را یاد کند ولی خود را برای آن آماده نکند خود را مسخره کرده است، همچنین هرکسی اصرار بر گناه دارد و الهی العفو می‌گوید خود را مسخره کرده است.

حجت‌الاسلام حاجی آبادی در پایان گفت: هرکسی مشتاق دیدار با خدا باشد ولی برای دیدار با خدا سرعت نگیرد خود را مسخره می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.