زن و شوهرها از دو راهی “همسر” یا “خانواده” دوری کنند

مبلغ/ یک روانشناس با بیان اینکه در یک ازدواج موفق باید رابطه درستی با خانواده همسر شکل گیرد، گفت: زوجین نباید هرگز همدیگر را در موقعیتی قرار دهند که بین همسر و خانواده خود یکی را انتخاب کند، چرا که اینگونه همسر درگیر مسائلی می‌شود که نهایتا به بن بست می‌رسد.

به گزارش «مبلغ»، دکتر مژگان احمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه ارتباط درست با خانواده همسر اظهار کرد: باید در تمام مراحل زندگی همراه همسر باشیم و این امر را درک کنیم همانطور که ما خانواده‌ای داریم، همسر ما نیز خانواده‌ای برای خود دارد و برای جلوگیری از بروز تداخل و اختلاف نظر باید حد و مرزهای این رابطه مشخص شود، نه اینکه کاری کنیم همسرمان میان ما و خانواده‌اش یکی را انتخاب کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خانواده همسر بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهند و با برقراری تعادل میان نیازهای خود با آنها می‌توانیم در ارتباطات خود هماهنگی ایجاد کنیم، درباره اینکه چطور می‌توان حد و مرز رابطه خود با خانواده همسر را مشخص کرد؟، افزود: برای مثال نباید در مقابل خواسته‌ها و به ویژه توقعات نا به جای خانواده همسر که دور از توانمان است سکوت کنیم، در عین حالی که ما موظف نیستیم تمام انتظارات و توقعات و خواسته‌های آنها را عملی کنیم اما هنگام مطرح کردن خواسته‌ها باید به سخنانشان گوش دهیم و پس از شنیدن خواسته‌هایشان با دلایل منطقی، خواسته ‌آنها را رد یا قبول کنیم، اینگونه از لجبازی در ارتباطمان با آنها جلوگیری می‌شود.

وی همچنین توصیه کرد که زوجین روی باورها و مواضع خود بدون لجبازی بایستند و هر رفتاری که از سوی خانواده همسر، آنها را بهم می‌ریزد را بدون رو در بایستی با خانواده همسر مطرح کنند.

احمد پور تصریح کرد: زوجین باید بدانند که تصمیم گیرنده نهایی در زندگی مشترک زن و شوهر هستند و هیچکس نمی‌تواند بدون خواست زوجین برنامه خود را به آنها تحمیل کند.

این روانشناس معتقد است که زن و شوهر باید بدون واسطه و بدون اینکه کسی را میانجی خود و همسر قرار دهند با هم صحبت کرده و خواسته‌ها و باورها و مسائلی که باعث کدورت می‌شود را با همسر مطرح کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه زوجین باید خودشان باشند نه اینکه به خاطر خواسته خانواده همسر به شخص دیگری تبدیل شده و اصطلاحا نقش بازی کنند، خطاب به زوجین خاطر نشان کرد: سعی کنید خودتان باشید و تبدیل به فردی که خانواده همسر آن را می‌خواهد، نشوید. شما به خاطر خودتان و نه دیگران زندگی می‌کنید پس نیازی نیست خود را به خاطر خانواده همسر تغییر دهید. فقط به آنها احترام گذاشته، با آنها دوستانه رفتار کنید و به صحبت های آنها گوش دهید و نهایتا واقع بینانه آنچه خودتان به آن باور دارید را انجام دهید.

به گفته وی، زوجین به هنگام بروز اختلافات خانوادگی در خانواده همسر فقط باید شنونده باشند، آرامش خود را حفظ کنند و در درگیری های خانوادگی آنها دخالت نکنند. در مقابل نیز اگر بحثی پیش آمد که به‌ زوجین مربوط می‌شد، باید با حفظ احترام و خویشتن داری، مؤدبانه بر سر مسائل مهم و بزرگ مذاکره کرده و از کنار مسائل کوچک و کم اهمیت گذر کنند و آنها را نادیده بگیرند.

احمد پور در پایان سخنان خود تاکید کرد: به هنگام بروز مسائل و اختلاف با خانواده همسر، از دریچه نگاه خانواده همسر به مسائل نگاه کنید، احترام آنها را حتما نگه دارید و بی طرفانه و از روی دلایل منطقی موضع بگیرید و سعی کنید با صحبت کردن و بیان نظرات این اختلاف نظرها را کاهش دهید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.