تلاش گروه‌های افراطی هندو برای تخریب «تاج محل»

مبلغ/ دادگاه قانون اساسی هند در سال ۲۰۱۹ میلادی حکم به حقانیت ادعای هندوها در در زمین مسجد بابری داد و دولت ایالتی تصمیم گرفت معبدی بزرگ برای آنها در این زمین بنا کند، این تصمیم پس از آن گرفته شد که هندوها در دهه نود میلادی بدون توجه به تاریخ طولانی این مسجد که به سال ۱۵۲۷ میلادی باز می‌گردد، بنای آن را تخریب کرده بودند.

به گزارش «مبلغ» به نقل از شفقنا به نقل از الجزیره، مسجد بابری هند در سال ۱۵۲۸م به فرمان ظهیر الدین محمد بابر، مؤسس سلسله تیموریان در شبه قاره هند بر روی تپه‏‌های در شهر فیض آباد ساخته شد و از آن پس به مسجد بابری شهرت یافت.

پس از گذشت سه قرن، در سال ۱۸۵۵م یک مقام انگلیسی به نام اچ. آر. نویل هنگام ثبت اسناد ناحیه‏‌ای که مسجد بابری در آن واقع بود، عمداً و به غلط در دفتر ثبت نوشت که مسجد بابری بر ویرانه‌‏های یک بتکده هندوها به نام معبد رام ساخته شده است، همین مسئله منشاء فتنه‏‌ها و اختلافات بسیار بین مسلمانان و هندوها در شبه قاره هند گردید.

پس از جدایی پاکستان از هند، در سراسر هند، تبلیغات گسترده‏ای بر ضد مسلمانان آغاز شد و عده‏‌ای از هندوهای افراطی با نصب بُت رام در مقام محراب مسجد، در واقع به ساحَتِ مقدس مسجد تجاوز کردند. از این رو دادستان منطقه در سال ۱۹۵۰م دستور تعطیلی مسجد را صادر نمود و مسجد بابری به مدت ۳۵ سال به تعطیلی کشیده شد تا اینکه در سال ۱۹۸۵م در اختیار هندوها قرار گرفت.

در سال ۱۹۸۷م، به منظور وحدت مسلمانان برای باز پس گرفتن مسجد، کمیته‏‌ای مرکب از سران شیعه و سنی تشکیل شد و این کمیته در اولین سال‏گرد اشغال مسجد اعتصاب سراسری و راهپیمایی معترضانه مسلمانان را به این عمل غیر اصولی سازمان داد. پس از چندی با برانگیخته شدن احساسات هندوان نسبت به این مسئله، درگیری‏های خونین جدیدی میان هندوان و مسلمانان روی داد و هندوها اعلام کردند که به هیچ قیمت از ادامه عملیات ساخت معبد رام دست برنخواهند داشت.

در تابستان ۱۹۹۲م، دولت ایالتی با تصرف کلیه زمین‏ه‌های وقفی اطراف مسجد، به ساختن دیواری پیرامون آن اقدام کرد و دولت هند نیز برای بررسی بحران مسجد بابری، اجلاس همبستگی ملی را تشکیل داد. اما در ششم دسامبر ۱۹۹۲م هندوهای افراطی بدون حضور محسوس نیروهای انتظامی، مسجد را ویران کردند.

این حادثه موجب درگیری‏‌های خونین بین مسلمانان و هندوها شد که در طی آن، شمار بسیاری از مسلمانان جان خود را از دست دادند. هر چند این امر خشم و انزجار مسلمانان را برانگیخت، از آن زمان تا کنون، ادعاهای هندوها درباره مکان مسجد بابری برای ساخت بتکده و مخالفت مسلمانان با این موضوع، یکی از عوامل درگیری مسلمانان و هندوها و یکی از مشکلات سیاست‏مداران هند بوده است.

به نظر می‌رسد تصمیم دادگاه فدرال هند، جریان راستگرای افراطی هندوها را به تلاش برای ویران کردن آثار باستانی اسلامی بیشتر در سایه دولت ملی‌گرای هندی ناریندرا مودی تشویق کرده است؛ دولتی که منتقدان آن را به ظلم بر مسلمانان و برانگیختن نفرت و کینه علیه آنها متهم می کنند.

در چهارم ماه مه جاری، یکی از مسئولان حزب حاکم هند (بهاراتیا جاناتا) شکایتی نزد دادگاه عالی ولایت اوتار برادیش مبنی بر حقانیت هندوها در مقبره«تاج محل» به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار اسلامی در هند و جهان مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه‌های افراطی هندو که با حزب بهاراتیا جاناتا در ارتباط هستند، مطالبات خود برای حفاری در داخل برخی مساجد و اجازه دادن برای تفتیش در ضریح تاج محل را افزایش داده‌اند؛ امری که پس از مطرح شدن ادعاها مبنی بر وجود آثار «شیفا»، الهه هندو در یکی از مهمترین مساجد شمال هند روی داده است.

شمار مسلمانان هند حدود ۲۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود و رهبران مسلمانان این کشور این تحرکات را تلاش برای محدودسازی حقوق آنها در آزادی عبادت و بیان اعتقادات با موافقت ضمنی حزب حاکم توصیف می کنند.

در ماه مه جاری شاهد افزایش تحرکات افراط‌گرایان هندو علیه آثار اسلامی بودیم به طوری که دادگاه‌های هند تاکنون ۴ دعوای قضایی برای تخریب مساجد تاریخی در کنار مقبره تاج محل دریافت کرده اند.

مسجد شاهی ادجاه

دادگاه شهر ماثورا در ولایت اوتار برادیش واقع در شمال هند پنجشنبه گذشته تصمیم گرفت تا دعوی قضایی در خواست برای تخریب مسجد تاریخی شاهی ادجاه (مربوط به قرن هفدهم میلادی) را مورد رسیدگی قرار دهد، این در حالی است که همین دادگاه دو سال پیش رسیدگی به درخواست هندوها را رد کرده بود که مدعی هستند این مسجد بر روی خرابه‌های یک بتکده قدیمی ساخته شده است.

این تصمیم دادگاه هند به خشم مسلمانان هند دامن زده است و «اسد الدین عویسی»، سیاستمدار و نماینده پارلمان هند با انتقاد از این تصمیم گفت: هندوها و مسلمانان در این شهر پیشتر به توافقی برای تقسیم زمین مسجد دست یافته بودند و این توافق در سال ۱۹۶۸ میلادی رسما در دستگاه قضایی هند ثبت شده است و حکم جدید دادگاه در تضاد با قانون آزادی ادیان مصوب سال ۱۹۶۱ میلادی است و منجر به سلب عزت و آزادی عبادی مسلمانان در آینده خواهد شد.

مسجد شاهس ادجاه در قرن ۱۷ میلادی به دستور سلطان محیی الدین محمد معروف به اورنگ زیب ساخته شده است و اکنون افراطیون هندو خواهان تخریب آن و برپایی معبد کریشنا بر روی آن هستند.

مسجد جیانفابی

این مسجد نیز در دوره سلطنت اورنگ زیب بنا نهاده شده است اما دادگاه عالی قانون اساسی هند در سال ۱۹۹۱ میلادی تصمیم دادگاه ولایت اوتار برادیش در مخالفت با درخواست هندوهای افراطی برای تخریب این مسجد واقع شده در شهر الله آباد را تایید کرد.

هندوهای تندرو مدعی هستند مسلمانان به هنگام بنای مسج جیانفابی بخش‌هایی از یک معبد واقع شده در نزدیک آن را تخریب کرده‌اند لذا بار دیگر در سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی برای تخریب این مسجد متوسل به دستگاه قضایی شدند که این بار نیز این درخواست رد شد اما هندوهای افراطیون آرام نگرفتند و این پرونده را بدادگاه عالی قانون اساسی در دهلی نو کشاندند و پنجشنبه گذشته این دادگاه نیز درخواست آنها را رد و حکم دادگاه شهر الله آباد را تایید کرد.

مسجد قطب مینار

علیرغم مخالفت دادگاه دلهی با تخریب مسجد قطب مینار در فوریه گذشته اما گروه‌های تندرو هندو موسوم به « مهکال ماناف سیفا » بار دیگر درخواستی در ماه مه جاری ارائه دادند و این پرونده به قاضی دیگری سپرده شده و قرار است اواخر ماه جاری دوباره به درخواست هندوها رسیدگی شود.

مسجد قطب مینار اثر باستانی بزرگی در دلهی به شمار می رود که به دستور سلطان قطب الدین ایبک در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده است.

افراطیون هندو مدعی هستند که این مسجد پس از تخریب معابد هندوهای وجینی ساخته شده است و تصاویر الهه هندو هنوز بر روی دیوارهای یکی از ساختمان‌های مسجد موجود است.

دادگاه دلهی پیش از این در رد مطالبه هندوها گفته بود: ما منکر اشتباهات روی داده در گذشته نیستیم اما آنچه در گذشته روی داده نباید صلح موجود را از بین ببرد.

مسجد کمال مولی

مسلمانان و هندوها در سال ۲۰۰۳ میلادی به توافقی برای تقسیم مساحت مسجد کمال مولى برای برپایی معبدی به اسم «فاجدیفی»، الهه هندو دست یافتند و این مکان تبدیل به مجتمع «بوشهالا» شد که دربردارنده مسجد و معبد است و مسلمانان در آن نماز جمعه اقامه می کنند و هندوها نیز روز پنجشنبه آیین هفتگی معروف خود به اسم «بوجا» را به پا می دارند و در بقیه روزهای هفته، درهای این مجتمع به عنوان اثری باستانی به روی همه طوایف باز است.

اما گروه‌های افراطی هندو اخیرا مخالفت خود را با توافق حاصل شده در سال ۲۰۰۳ میلادی ابراز داشته اند و موسسه «جبهه عدالت هندوها» درخواستی به دادگاه مادیا برادیش برای تخریب مسجد و اختصاص همه مساحت این مکان برای معبد هندوها ارائه داده است و دادگاه ضمن پذیرش رسیدگی به این دعوای قضایی، ماه ژوئن را موعد بررسی شکایت هندوها تعیین کرده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.