نگاهی به قانون انتخابات لبنان

مبلغ/ مردم لبنان ۱۵ ماه مه برای انتخاب نمایندگان دوره بیست و چهارم پارلمان، در انتخابات شرکت می‌کنند و این در حالی است که انتخابات برای دومین بار در ۱۵ حوزه انتخابی طبق قانون نسبیت برگزار می‌شود.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایسنا، به نقل از العالم، کرسی‌های پارلمانی بنابر آنچه فهرست‌های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می‌شود.

قانون، عملیات رأی گیری را به گونه‌ای تنظیم کرده است که هر مرد یا زن لبنانی با ۲۱ سال تمام چه مقیم لبنان باشد و چه نباشد، حق رأی دارد.

رأی گیری با برگه‌های رسمی رأی برگزار می شود که وزارت کشور پیشتر آنها را آماده کرده است. این برگه ها حاوی اسامی فهرست ها و اعضا و تصویر نامزدها است.

رأی دهندگان از بین فهرست‌های رقیب، یک فهرست را برمی‌گزینند و هر رأی دهنده می‌تواند به نامزدی از حوزه انتخاباتی کوچک‌تر در ضمن فهرستی که بر می‌گزیند، رأی دهد.

رأی گیری خارج از لبنان ۱۵ روز قبل از زمان معین انتخابات در این کشور به وسیله برگه‌های رأی که از قبل چاپ شده است، طبق قانون نسبیت صورت می‌گیرد، قانونی که پس از انتخابات سال ۲۰۱۸ برای بار دوم اجرا می‌شود و بر اساس آن هر گروه و حزبی در حوزه انتخابی خود به اندازه درصد آرای خود، در پارلمان نماینده خواهد داشت.

فهرست‌هایی که آرای لازم را به دست نیاورند، از شمارش کرسی‌ها کنار گذاشته می‌شوند. همچنین برگه‌های سفید جزو تعداد آرای رأی دهندگان محسوب خواهند شد.

اما درمورد هزینه‌های انتخاباتی، قانون سقف هزینه‌ها را برای هر نامزد ۷۵۰ میلیون لیره لبنان تعیین کرده است.

سقف هزینه‌های فهرست‌ها نیز ۷۵۰ میلیون لیره لبنان برای هر نامزد عضو آن است.

طبق قانون انتخابات پارلمانی لبنان، نامزدها یا فهرست ها نمی توانند از کشورهای خارجی یا از افراد غیرلبنانی کمک دریافت کنند، چه کمک مالی و چه کمک غیر مالی و چه مستقیم و چه غیر مستقیم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.