بلندگوی مساجد؛ بهانه جدید افراطیون هندو برای اسلام‌هراسی

مبلغ/ صدای بلندگوی مساجد در کلانشهر بمبئی به جدیدترین بهانه هندوهای افراطی برای حمله به مسلمانان تبدیل شده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از شفقنا، «محمد اشفق کازی» واعظ اصلی بزرگترین مسجد بمبئی، در دفتری مملو از کتاب‌ها که مشرف به نمازخانه‌ای بزرگ است، نشسته و یک دسی‌بل متر(اندازه‌گیری صدا) که به بلندگوها وصل شده بود را قبل از اینکه دعوت به عبادت کند، چک می‌کند.

کازی، یکی از بانفوذترین علمای اسلامی در این کلانشهر گسترده در سواحل غربی هند می‌گوید: «حجم اذان ما به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است، اما من نمی‌خواهم که به یک خشونت عمومی تبدیل شود».

کازی و سه روحانی ارشد دیگر از ماهاراشترا، جایی که بمبئی در آن واقع شده است، گفتند که بیش از ۹۰۰ مسجد در غرب این ایالت موافقت کردند که صدای اذان را در پی شکایات یک سیاستمدار محلی هندو کاهش دهند.

«راج تاکری» رهبر یک حزب منطقه‌ای هندو، در ماه آوریل خواستار آن شد که مساجد و سایر مکان‌های عبادت در محدوده‌های مجاز سر و صدا قرار گیرند. او گفت اگر مساجد این کار را نکنند پیروانش در اعتراض به نمازهای هندو در بیرون مساجد شعار سر خواهند داد.

تاکری، که حزبش تنها یک کرسی در مجلس ۲۸۸ عضوی ایالت دارد، گفت که او صرفا اصرار دارد که احکام دادگاه در مورد سطوح سر و صدا اجرا شود. او تهدید کرده: برادران، خواهران و مادران هندو گرد هم آیید، در پایین آوردن این بلندگوها یکی باشید.

رهبران ۲۰۰ میلیون مسلمان هند این اقدام را که مصادف با عید مقدس فطر است، تلاش دیگری از سوی هندوهای تندرو برای تضعیف حقوق خود برای عبادت آزاد و بیان مذهبی -با موافقت ضمنی حزب ملی گرای هندو بهاراتیا جاناتا- می دانند.

درگیری‌های خونین از زمان استقلال هند به‌طور پراکنده در سراسر هند رخ داده است که آخرین آن در سال ۲۰۲۰ بود که در آن ده‌ها نفر، اکثراً مسلمان، در دهلی در پی اعتراض‌ها علیه قانون شهروندی که به گفته مسلمانان تبعیض‌آمیز علیه آنها بود، کشته شدند.

با این حال امام مسجد بمبئی می‌گوید: به خواسته های هندوها عمل کردیم تا خطر خشونت بین مسلمانان و هندوها را کاهش دهیم؛ در حالی که رهبران تندروی هندو به دنبال تضعیف اسلام بودند، ما (مسلمانان) باید آرامش و آرامش را حفظ کنیم.

با این حال موضوع اذان فراتر از ماهاراشترا است. سیاستمداران حزب حاکم در سه ایالت از پلیس محلی خواستند استفاده از بلندگوها را در اماکن مذهبی حذف یا محدود کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.