چرا باید به توصیه «مارک تواین» گوش دهیم؟

مبلغ/ مارک تواین نویسنده آمریکایی می‌گوید: انسان تنها یک سلاح موثر دارد و آن خنده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایرنا، اولین یکشنبه از ماه مه هرسال به عنوان روز جهانی خنده نامگذاری شده است تا درباره خنده و فواید آن برای سلامتی آگاهی‌افزایی شود. 

روز جهانی خنده اولین بار در تاریخ ۱۰ مه سال ۱۹۹۸ به همت دکتر مادان کاتاریا، پزشک هندی ساکن بمبئی و بنیانگذار جنبش یوگای خنده، به تقویم رویدادهای جهانی اضافه شد. 

کاتاریا که یک پزشک خانواده است با الهام از فرضیه بازخورد صورت ( Facial feedback hypothesis ) جنبش یوگای خنده را راه انداخت تا مردم را تشویق کند بی‌دلیل بخندند.

فرضیه بازخورد صورت فرض می‌کند حالات صورت یک فرد می‌تواند بر احساساتش اثر بگذارد. با گذشت ۲۴ سال از آن روز امروزه روز جهانی خنده در بیشتر شهرهای بزرگ جهان گرامی داشته می‌شود و صدها نفر از مردم در سراسر جهان در این روز گرد هم می‌آیند تا در کنار هم بخندند. 

خندیدن نه تنها به برقراری بهتر ارتباط با دیگران کمک می‌کند، بلکه برای سلامتی نیز فوق العاده مفید است. در ادامه به فواید خندیدن برای سلامتی اشاره می‌کنیم: 

ایجاد حس خوب

خندیدن باعث می‌شود حالتان خوب شود. اگر بیشتر بخندید فرد مثبت تری خواهید بود و این می‌تواند از جنبه های مختلف روی زندگیتان تاثیر بگذارد. 

کالری بسوزانید

خندیدن، یک تمرین کاردیوی استثنایی است به خصوص برای کسانی که به دلیل بیماری یا مصدومیت امکان فعالیت بدنی ندارند. این کار قلبتان را به پمپاژ خون وامی‌دارد و باعث می‌شود به اندازه پیاده روی کردن کالری بسوزانید. 

سفت کردن عضلات شکمی

یکی از فواید خندیدن این است که عضلات شکمی‌تان را سفت می‌کند. وقتی می‌خندید عضلات داخل شکم منقبض و منبسط می‌شوند درست همان چیزی که موقع انجام تمرینات شکمی اتفاق می‌افتد. 

آزادشدن اندروفین

اندروفین‌ها مسکن‌های طبیعی بدن هستند. وقتی می‌خندید این هورمون‌ها آزاد می شوند و این می‌تواند درد مزمن را تسکین دهد. 

مارک تواین نویسنده آمریکایی می‌گوید: انسان تنها یک سلاح موثر دارد و آن خنده است

تقویت سیستم ایمنی بدن

لنفوسیت‌های تی از سلول‌های اختصاصی موجود در سیستم ایمنی هستند که باید فعال شوند. وقتی می‌خندید، این سلول‌ها فعال شده و می‌توانند به بدنتان در مقابله با بیماری ها کمک کنند. بنابراین دفعه بعد که حس سرماخوردگی داشتید از خندیدن برای پیشگیری استفاده کنید. 

کاهش استرس

خندیدن سطح هورمون‌های استرس را در بدن کاهش داده و استرس و اضطراب را از شما دور می‌کند. کاهش سطح هورمون استرس نیز متعاقبا عملکرد سیستم ایمنی بدنتان را بهبود خواهد بخشید. 

کاهش فشار خون

خندیدن با پایین آوردن فشار خون، خطر بروز سکته قلبی یا مغزی را کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.