محمد جواد عرشیان

متاورس چطور جامعه شما را تغییر خواهد داد؟

به گزارش «مبلغ» به نقل از قدس آنلاین، متاورس به عنوان یک پروژه دیجیتالی بزرگ، به دنبال ایجاد انقلابی در دنیای تکنولوژی است. آیا تا به حال خود را در حال تعامل با دوستانتان در یک دنیای کاملاً مجازی تصور کرده اید؟ ممکن است فکر کنید این اتفاق قبلاً در بازی‌های ویدیویی و یا شبکه‌های اجتماعی رخ داده است، اما متاورس چیزی بسیار عمیق تر از این موارد است.

شبکه اجتماعی متاورس نام ابر پروژه جدید فیسبوک است که سبب شده زاکربرگ نام شرکت خود را به Meta تغییر دهد. در ادامه قصد داریم به بررسی و تعریف متاورس و تأثیرات آن بر روی جامعه بپردازیم‌.

متاورس چیست؟

متاورس ابر پروژه دیجیتالی است که قصد دارد، موانع بین دنیای مجازی و فیزیکی را به‌طور کامل بشکند. زاکربرگ مدعی است که به عنوان صاحب این پروژه و فناوری، به دنبال تکرار واقعیت های روزمره در دنیای مجازی است. این ایده از خیلی جهات می‌تواند حتی برتر از واقعیت فیزیکی باشد. مانند چیزی که در سریال “وست ورلد” مشاهده می‌کنیم.

تصور کنید که رویای شما بازدید از پاریس و قدم زدن در خیابان های آن است. در حالت عادی، به‌طور قطع برای تجربه زندگی در پاریس به پول نیاز خواهید داشت و باید مخارجی مانند هزینه بلیط هواپیما، اقامت، غذا و سایر هزینه های معمول را بپردازید. علاوه بر این برای رفت و آمد به زمان نیاز دارید. حال تصور کنید که می‌توانید فوراً یک تجربه مشابه سفر به پاریس را داشته باشید. اینجاست که متوجه قدرت بسیار زیاد متاورس می‌شوید.

توسعه متاورس به معنای امکانات بی پایان و ورود به دنیایی مجازی است، البته هنوز به‌طور کامل جزئیات این پروژه و نحوه ورود به آن و استفاده از امکانات، بیان نشده است.

متاورس چه تغییراتی در دنیا به وجود می‌آورد؟

متاورس از بسیاری جهات به دنیای واقعی شبیه است. افرادی که وارد این فضا می‌شوند، شهروند نامیده شده و مانند دنیای واقعی، در آن زندگی و کار می‌کنند. چیزی که شبکه اجتماعی متاورس را از زندگی واقعی متمایز می‌کند، این است که امید به زندگی یک شهروند در این فضا بسیار بیشتر از امید به زندگی آن بر روی زمین است. انسان به‌طور متوسط ۱۰۰ سال عمر می‌کند، ولی آواتار متاورس عمری بسیار طولانی‌تر از عمر انسان دارد. این موضوع سبب می شود که شاهد تغییراتی پیچیده در بعد اجتماعی و فردی باشیم.

نوآوری در ارتباطات آموزشی به واسطه ی متاورس

پس از شروع و همه‌گیری کرونا، نقص سیستم های آموزشی در سراسر جهان عیان شد. با استفاده از بهترین و بروزترین اپلیکیشن ها و سایت های میتینگ مجازی هم نمی‌توان به شیوه‌ای درست به تدریس و تحصیل پرداخت. هر چقدر هم که در این زمینه به نیمه ی پر لیوان نگاه کنیم، نمی توانیم معایب این موضوع را نادیده بگیریم؛ اما احتمالاً متاورس انقلابی را در ارتباطات آموزشی و درسی به وجود می‌آورد و سبب می‌شود که مشابه کلاس های واقعی، بتوان در متاورس به تحصیل پرداخت و شاید این فضا در آینده نه‌چندان دور، جایگزین مدارس و دانشگاه های حضوری شود.

این تکنولوژی قصد دارد که همه چیز را در مورد سبک زندگی، کار و حتی عشق تغییر دهد؛ اما به‌طور قطع برخی اثرات منفی را نیز به همراه دارد که لازم است قبل از ورود به این دنیای جدید، آن‌ها را مدنظر قرار دهید.

تعریف جدیدی از کار

همان‌طور که اشاره کردیم در دنیای متاورس می‌توانید تجاربی مشابه مسافرت‌های واقعی را به دست آورید. به‌طور قطع برای استفاده از این تجارب و به کار گرفتن امکانات مختلف در این سیستم، لازم است که هزینه آن را بر اساس واحد پول متاورس بپردازید. این موضوع سبب به وجود آمدن محیط های جدیدی برای فعالیت های مختلف اقتصادی و اجتماعی در فضای مجازی می‌شود.

در زندگی واقعی، شما برای تأمین مالی و رسیدن به اهداف خود کار می‌کنید. احتمالاً در متاورس نیز باید همین مسیر را ادامه داده و برای رسیدن به خواسته‌های مجازی خود مشغول به کار شوید. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا ممکن است فعالیت افراد در دنیای متاورس و تلاش برای کسب درآمد در فضای مجازی، آن‌ها را از زندگی واقعی دور کرده و حتی منجر به از دست دادن شغل واقعی‌شان شود؟ و یا اینکه شغل واقعی افراد در این بستر فعال خواهد بود و کار و فعالیت های شغلی، تبدیل به نوعی بازی خواهد شد؟

پدیده مقایسه و سرخوردگی

تحقیقات متعددی در زمینه روانشناسی و جامعه شناسی، این مطلب را تایید می‌کند که افراد پس از گذراندن زمان زیاد در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک و اینستاگرام، به شدت خود را با دیگران مقایسه کرده و سپس احساس افسردگی می‌کنند. متاورس نیز ماهیتی شبیه به شبکه‌های اجتماعی داشته و در بسیاری از موارد می‌تواند عوارض به‌مراتب بیشتر و بدتری بر افراد داشته باشد. این موضوع که افراد می‌توانند به‌طور کاملاً آزادانه شخصیت و کاراکتر خود را در یک فضای مجازی به تصویر بکشند، احتمالاً سبب نارضایتی درونی از خود واقعی خواهد شد. زیرا سرعت رشد این کاراکتر قطعاً بسیار سریع تر از سرعت پیشرفت انسان است. در نتیجه افراد با شدت بیشتری به مقایسه خود با دیگران می‌پردازند.

اینجاست که باید به بحث سلامت روان و تأثیر متاورس بر آن، توجه ویژه نشان داد. چراکه مهم‌ترین دارایی هر انسان، آگاهی و روان سالم است. اگر این فضا سبب افزایش اضطراب و استرس افراد پیرامون ظاهر خود و زندگی شود، می‌تواند در نهایت به ناامیدی از زندگی، افسردگی و حتی خودکشی بیانجامد.

اعتیاد و مشکلات جسمانی

اعتیاد و فضای مجازی یکی از رایج ترین مسائلی است که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. استفاده بیشتر از فضای مجازی، مساوی است با درآمد بیشتر شرکت های توسعه دهنده این فضا. ولی فردی که درگیر این اعتیاد می‌شود، به‌طور قطع با مشکلاتی در زندگی روبرو خواهد شد و فرصت‌های متعددی را از دست می‌دهد.

حال در نظر بگیرید که جذابیت متاورس به طرز قابل توجهی بیشتر و عمیق‌تر از شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است. قطعاً فعالیت در این فضا که زندگی را مانند یک بازی لذت بخش می‌کند، می‌تواند خطر اعتیاد به این فضای مجازی را افزایش داده و افراد را با مشکل روبه رو کند. همچنین وقتی که تمام ابعاد زندگی انسان و حتی ارتباطات به فضای متاورس منتقل شود، احتمالاً توجه افراد به سبک زندگی سالم به خصوص به سلامت جسمانی کمتر شده و آسیب های جدی را نیز در جسم خود به وجود می‌آورند.

امنیت اجتماعی در متاورس

تصور کنید که زندگی واقعی با زندگی در فضای مجازی گره خورده و شاید زندگی مجازی عمق کمی و کیفی بیشتری نسبت به زندگی در دنیای واقعی داشته باشد. امنیت در این دنیای مجازی متاورسی چطور تامین خواهد شد؟

آیا در این دینای مجازی هم ما شاهد جنگ خواهیم بود؟

خبرهای بی‌شماری را در مورد اینکه چگونه آزار و اذیت سایبری بر کاربران رسانه‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد و چگونه این پلتفرم‌ها برای مهار آزار و اذیت تلاش می‌کنند، دیده‌ایم. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که برخی افراد در استفاده از رسانه های اجتماعی اجتناب می کنند.

همچنین یکی از مزاحمت‌هایی که در آینده شاهد آن خواهیم بود پیام‌های تبلیغاتی جدید و به اصطلاح اسپم ها خواهند بود که احتمالا در متاورس به دلیل گستردگی رسانه ایی که وجود دارد پیام های اسپم آزاردهنده تر خواهند بود.

از آنجایی که متاورس بسیار فراگیرتر از شبکه های اجتماعی سنتی است، آزار و اذیت در چنین دنیای دیجیتالی نیز می‌تواند احساس تهدید و ناراحتی بیشتری داشته باشد و لازم است تا سیاست‌ها و مقررات سخت گیرانه تر و همچنین آموزش‌ های سواد رسانه ای برای مردم ارائه شود تا اینگونه آسیب‌ها به حداقل برسد.

در نهایت می‌توان گفت پروژه متاورس تنها یک انقلاب در شبکه‌های اجتماعی نخواهد بود. این بستر به‌طور قطع منجر به انقلابی در سبک زندگی، جامعه‌پذیری و روانشناسی افراد جامعه خواهد شد. پس لازم است تا مراقبت ها و تدابیر متعددی برای جلوگیری از آسیب‌های این فضای فراواقعی در نظر گرفته شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.