فضای مجازی کودکان را دچار افسردگی می‌کند/ استفاده از اینترنت، تشویق باشد

مبلغ/ یک روانشناس گفت: فضای مجازی کودکان را دچار افسردگی و اضطراب می‌کند.

به گزارش «مبلغ»، علی درخشان در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با آسیب‎های فضای مجازی برای کودکان، اظهار کرد: در کنار مزیت‌هایی که دنیای مجازی دارد، متأسفانه امروزه این فضا برای کودکان مشکل‌ساز شده و شاهد هستیم که کودکان علاقه بسیاری به داشتن تبلت و دانلود بازی‌های متنوع رایانه‌ای دارند و این به این معناست که والدین باید بیش ‌از پیش مراقب فرزندان خود باشند چراکه آنها در محیط کوچک خانه محصور نبوده و در دنیای اینترنت نیز زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: دنیای مجازی مزایای بسیاری دارد به‌ویژه در ایام کرونا که انسان‌ها قرنطینه بوده و عمده کارهای خود را با دنیای مجازی پیش می‌برند، حتی فرزندان برای طی کردن دوره تحصیلی خود باید از اینترنت استفاده کنند، بنابراین اگر این پیشرفت در تکنولوژی رخ نداده بود، امروزه هم به کسب و کار و هم به امر تحصیل لطمه بزرگی وارد می‌شد، اما حقیقت تلخ این است که باید روی دیگر دنیای مجازی را ببینیم که تأثیرات منفی بسیاری برای کودکان دارد.

درخشان با اشاره به اینکه دنیای مجازی اعتیادآور است، اضافه کرد: اعتیاد به دنیای مجازی نه تنها در میان کودکان بلکه در میان بزرگسالان نیز رخ خواهد داد، کسی‌که عمده ساعات روزانه خود را به گشت و گذار در دنیای مجازی و بازی مشغول باشد، نسبت به آن معتاد خواهد شد.

این روانشناس بالینی لرستانی با بیان اینکه برخی از والدین کودکان خود را با فضای مجازی سرگرم می‎کنند و همین امر اعتیادآور است و ممکن است کودکان دچار افسردگی و اضطراب شوند، ادامه داد: کودک از یک‌سو ساعات بسیاری را در اینترنت سپری می‌کند که همین منجر به خستگی روح و روان او خواهد شد و از سویی دیگر کافی است لیست بازی‌های اینترنتی را بررسی کنید تا متوجه شوید اغلب آنها خشن و ترسناک هستند که حضور کودک در چنین فضایی به شدت برایش آسیب‌رسان خواهد بود و این کودک دچار اختلالات روحی شده و این مسئله آینده او را متأثر می‌کند.

درخشان با اشاره به اینکه زمانی که کودک در فضای مجازی حضور دارد هر لحظه ممکن است تصاویر جنسی را مشاهده کند، افزود: حتماً برای شما این اتفاق رخ داده که در هنگام جست‌وجو در اینترنت، صفحه‌ای به صورت ناخواسته باز شده که حاوی مطالب جنسی و گاهی تصاویر زننده است، اگر چنین اتفاقی برای کودک رخ بدهد چه ذهنیتی برای او شکل می‌گیرد؟ آیا می‌دانید چه سؤالاتی در ذهن او به وجود می‌آید که ترس پرسیدن آنها از والدین، آسیب روحی را تشدید می‌کند؟

این روانشناس لرستانی با بیان توصیه‌هایی برای مدیریت دنیای مجازی کودکان، تصریح کرد: در ابتدا والدین توصیه می‌کنیم حتماً برای بازی با کودکان خود وقت بگذارید، آنها را حداقل دو بار در هفته به گردش ببرید و با خرید وسایل بازی، در خانه آنها را سرگرم کنید.

وی ادامه داد: برای مدیریت دنیای مجازی کودکان لازم است والدین به چند توصیه توجه داشته باشند، اینکه اجازه ندهند کودک تمام ساعات روز در فضای مجازی باشد، برای او مدت زمانی را مشخص کنند، البته به هیچ عنوان به زور متوسل نشوند چون اینکار باعث لجبازی او خواهد شد، بلکه با تشویق و در نظر گرفتن برنامه‌های تشویقی، او را قانع کنند فقط چند ساعت از اینترنت استفاده کند.

درخشان با اشاره به اینکه راهکار دیگر این است که والدین استفاده از اینترنت را به عنوان طرح تشویقی در نظر بگیرند، اضافه کرد: برای اینکه کودک به انجام امور دیگر همانند خواندن کتاب، نقاشی، تمیز کردن اتاق و… ترغیب شود، استفاده از اینترنت را به عنوان طرح تشویقی در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه همزمان که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند باید با نحوه استفاده صحیح از اینترنت آشنا باشند، این یک آموزش لازم برای همه کودکان بوده و براساس سن آنها باید انجام شود، افزود: درست است که در شرایط فعلی به دلیل کرونا نباید به مهمانی برویم اما اگر خواهران و برادران شما کودک هم سن و سال فرزند شما دارند، در هفته فرزندان خود را دور هم جمع کنید تا با هم بازی کرده و انرژی خود را تخلیه کنند چراکه این کار آن‌ها را از دنیای مجازی دور می‌کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.