دلایل سردرد در ماه رمضان و راه‌های بهبود

مبلغ/ نخوردن سحری، مصرف مواد غذایی شیرین در سحر، کم خوابی و… از دلایل بروز سردرد در روزه‌داران است که استفاده از نوشیدنی‌های کم شکر، کم کردن چای قبل از ماه رمضان و سحری خوردن از بهترین روش‌های پیشگیری از بروز سردرد است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، بسیاری از روزه‌داران در ماه رمضان سردرد را تجربه کرده‌اند اما اغلب آنها بروز سردرد در این ماه را امری طبیعی می‌دانند و به دنبال روش‌های رفع و یا پیشگیری از آن نیستند.

دریافت نکردن کافئین به مدت طولانی، ترکیبات کتونی ناشی از گرسنگی طولانی(هنگامی‌که مواد غذایی به بدن نرسند (کربوهیدرات و چربی) به‌جای آن اگزالواستات برای تشکیل گلوکز مصرف شده و با استیل کوآنزیمA ترکیب می‌شود. در این شرایط استیل کوآنزیمA در میتوکندری شروع به ساخت اسید بتاهیدروکسی بوتیریک، اسید استواستیک و استون یا همان اجسام کتونی می‌کند)، مصرف مواد غذایی شیرین در سحر، افت قند خون، کم آبی بدن و کم خوابی از دلایل بروز سردرد در روزه‌داران است.

راهکارهای رفع سردرد در روزه‌داری

برای پیش‌گیری و کاهش بروز این سردردها نوشیدن دم نوش‌ها و شربت‌های خانگی کم شکر، مصرف مسکن در صورت لزوم در سحری، قرار نگرفتن در معرض گرما و نور خورشید، خواب کوتاه روزانه و خواب در ساعات اولیه شب، مصرف میوه‌های آب‌دار بین افطار تا سحر، افطار با نوشیدنی‌های گرم و کم شیرین، کم کردن مصرف چای قبل از ماه مبارک رمضان (تا بدن به مصرف کم کافئین عادت کند) و سحری خوردن از سوی متخصصان توصیه شده است.

به خاطر داشته باشید برای داشتن روزه‌داری صحیح که منجر به سلامتی جسمی شما شود، حتماً باید وعده سحری داشته باشید.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.