شگفتی انجمن قلب آمریکا از نتایج روزه‌داری

مبلغ/ نتایج یک پژوهش علمی انجام شده از سوی انجمن قلب آمریکا درباره روزه‌داری باعث شگفتی بسیار محققان این پژوهش شده است.

به گزارش «مبلغ» به نقل از ایکنا، عبدالدائم الکحیل، قرآن‌پژوه سوری با انتشار مطلبی نوشت: برای سال‌های متمادی خداناباوران همواره از روزه به عنوان یک مراسم مذهبی یاد می‌کردند که در آن آزادی افراد برای خوردن و آشامیدن محدود می‌شود از سویی هیچ‌گونه فایده پزشکی برای این مراسم وجود ندارد. با این‌ حال پژوهش انجام شده از سوی انجمن قلب آمریکا که در پایان سال ۲۰۱۹ انتشار یافته، حاکی از  تأثیر شگفت‌انگیز روزه‌داری منظم بر سلامت قلب و طول عمر است.

بر اساس این مطالعه کسانی که به روزه‌داری منظم، حتی برای یک روز در ماه، عادت دارند، نسبت به کسانی که این عادت را رعایت نمی‌کردند، ۷۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

دکتر بنجامین دی. هورن، سرپرست این پژوهش  می‌گوید: این‌ها نتایج شگفت‌انگیزی است، روزه تأثیر عمیق‌تری از آنچه ما انتظار داشتیم بر سلامت قلب دارد، این تأثیر عظیم روزه برای دانشمندان حیرت‌آور و تعجب‌آور بود.

در این مطالعه که در سایت انجمن قلب آمریکا انتشار یافته است، محققان می‌گویند: ما انتظار نداشتیم که روزه هر چند برای مدت کم، در درازمدت اثرات شگفت‌انگیزی داشته باشد که از افراد در برابر نارسایی قلبی و حمله قلبی، محافظت کرده و حتی به افزایش طول عمر و لذت بردن بهتر از سلامتی کمک می‌کند.

این مطالعه روشن کرده است، به محض آغاز روزه گرفتن، توانایی بیشتری در خودکنترلی و کنترل بیشتری بر هوس خود به غذا دارید.

این مطالعه دو نتیجه مهم را نشان می‌دهد:

نخست: روزه گرفتن انسان را در برابر بیماری‌های مختلف، مخصوصاً بیماری‌های کشنده قلبی محافظت می‌کند. پیامبر(ص) نیز در حدیثی که در سنن ابن ماجّه آمده، فرموده است: «الصوم جنّة» به این معنا که روزه محافظت‌کننده است.

دوم: روزه به تسلط بیشتر کمک می‌کند، به همین دلیل است که پیامبر(ص) جوانان را به روزه گرفتن توصیه می‌کند و می‌فرماید: «ای جوانان، هر که از شما توان ازدواج داشت، ازدواج کند و هر که قادر به انجام آن نیست، روزه بگیرد، زیرا روزه برای وی وجاء در پی دارد». اهل لغت وجاء را به معنای توانایی کنترل و مهارت شهوت ذکر کرده‌اند.

با این حال این نتایج درباره روزه گرفتن به شیوه غیر اسلامی و مرتبط با رژیم فستینگ بوده و استدلال شده است اگر به صورت اسلامی  و مدت یک ماه در سال روزه گرفته شود، قطعاً نتایج بسیار بهتری در پی خواهد داشت.

رژیم فستینگ متناوب یا رژیم روزه‌داری متناوب یکی از روش‌های لاغری است که در آن به جای غذا خوردن به‌طور منظم در هر وعده باید در یک محدوده زمانی مشخص مانند روزه‌داری، با محدودیت کالری یا مقدار جزئی غذا خورده شود و بعد از این محدوده زمانی می‌توانید بدون محدودیت کالری و به طور کامل غذا میل کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.