رمضان در عربستان؛ از آداب افطار و سحر تا اعتکاف در مسجد النبی 

مبلغ/ مردم عربستان برخی از آداب و رسوم سنتی خود در ماه مبارک رمضان را حذف کردند، افطاری ساده، اقامه نماز و سپس صرف غذای اصلی و دید و بازدید تا هنگام سحر از جمله رسومی است که در میان مردم عربستان در ایام رمضان پابرجاست.

به گزارش «مبلغ» به نقل از شفقنا، به نوشته وبگاه مجله سیدتی، مسلمانان در همه نقاط جهان، آغاز ماه رمضان، ماه خیر و برکت را جشن می گیرند؛ چنان که پیش از آغاز این ماه مواد غذایی و ملزومات مورد نیاز این ماه را تهیه می کنند و همچنین به مناسبت ورود به ماه مبارک خانه های خود را تزیین می کنند.

کشور عربستان در ماه رمضان فرق چندانی با دیگر کشورهای عربی ندارد و فعالیت مردم در این ماه مبارک افزایش می یابد و مجتمع های تجاری برای خرید مواد غذایی و وسایل تزیین منزل و خرید لباس پر از جمعیت می شود و در جامعه، به ویژه در روزهای پایانی ماه شعبان فضای مذهبی حاکم می شود.

به گزارش میدل ایست نیوز، آداب و رسوم و سنت ‌های اصیل مردم عربستان مبتنی بر سخاوت، پذیرایی از مهمانان در جلسات بسیار زیبا، تبادل غذاهای لذیذ قبل از وعده افطار و مهمانی های شبانه تا هنگام سحر است.

مردم عربستان در اواخر ماه شعبان، روزی را به استقبال از ماه مبارک رمضان اختصاص می دهند و آن را شعبنه می نامند.

در این روز خانواده ها و دوستان و همسایگان دور هم جمع می شوند و غذاهای سنتی و شیرینی به میهمانان تقدیم می شود، سپس با بنرهای ویژه استقبال از ماه رمضان خیابان ها را تزیین می کنند و همه برای تهیه ملزومات ماه رمضان از مواد غذایی و لباس و فانوس ها و غیره به بازارها می روند و این رسم متعلق به مردم حجاز است و روز شعبیه با فعالیت ‌های تفریحی بسیاری، از جمله سفرهای جاده ‌ای، اسب ‌سواری و شکار همراه است.

در شهرهای دیگر منتظر رؤیت هلال ماه رمضان می مانند و پس از آن به یکدیگر تبریک می گویند و در برخی از شهرها برای استقبال از این ماه مبارک، شعله های بزرگی از آتش را بر روی سقف خانه ها می افروزند.

مردم عربستان در ماه رمضان و در هنگام افطار با خوردن خرما و رطب و آب روزه خود را می گشایند.

پس از آن نماز مغرب را ادا می کنند و سپس وعده غذایی اصلی را میل می کنند که شامل سمبوسه و سوپ و نان تمیس عربستانی است و بسیاری از مردم تمایل دارند که پیش از نماز تراویح چای قرمز بنوشند.

پس از نماز تراویح، دیدارهای خانوادگی آغاز می شود که تا سحر ادامه می یابد و هر محله یک مسحراتی دارد که مردم را برای خوردن وعده سحری بیدار می کند.

از مهم ترین وعده های غذایی در ماه رمضان نان بلدی و نوعی روغن حیوانی و گاهی کبسه و المندی و جریش و غیره است.

بسیاری از مردم عربستان در ماه مبارک رمضان به ادای مناسک عمره مایل هستند و برخی در ده شب آخر ماه مبارک در مسجد النبی یا مسجد الحرام اعتکاف می کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.